Vaikka ysikymppi tilava auto onkin niin ei se kovin käytännöllinen ole kuljetuspuuhissa, ei takapenkki taivu... Tokihan takakontti varmasti nykysedanit voittaa lastausaukon koossakin jo.
Sitten kun perhettä toivottavasti siunaantuu ja sen aika koittaa, niin uskoisin farmari-Volvon on ainoa vaihtoehto perhekäytössä...
Kyllä
iso sedan toimii perhekäytössäkin, kunhan ei ole koiraa tai muuta syytä, jonka vuoksi tarvii farkun tavaratilaa jatkuvasti. 744:n peräkonttiin meni lapsiperheen mummolareissun muiden varusteiden päälle varalta pinnasänky, ettei tule oudossa paikassa ikävä. Myöhemmin samaan tavaratilaan mahtuivat neljän hiihtäjän carverit muun matkatavaran taakse poikittain.
Nykyään isojen sedanien valikoima on pieni, kun valmistajat myyvät mieluummin jotain trendikkäämpää.
Se on muuten jännä, että nykyään perheellisellä on "pakko" olla aina iso farmari, miksi? 
En lähde spekuloimaan kenenkään valintamotiiveilla, koska omanikin ovat muuttuneet ajan ja arvostusteni myötä. Mutta meille 744 GLE ehti 20 vuoden aktiivipalveluksensa aikana muodostua perheauton mitaksi, johon kaikkea verrataan. Siinä istuu neljä aikuista mukavasti edessä tai takana ja tavaratilaa on pienen farkun verran. Sen seuraajaksi ei S60 sopinut lainkaan, mutta S80 jo paremmin.
V70 I ja Mersun S204 farkku kokeiltiin välillä, mutta takapyörien ääntä, aina kuraista takalasia ja takaluukun naarmivaa jääkinosta puskurin päällä ei ole lainkaan ikävä. Tavaratilaa toisinaan on ikävä, koska kaappeja, liesiä, jne toisinaan kuskattavaa ei sedanilla siirretä ilman peräkärryä.
Mutta yksi syy farmarien, crossoverien ja katumaaturien lisääntymiseen perhekäytössä taitaa olla valinnan väheneminen isoissa sedaneissa? Isojen sedanien valikoima on vähentynyt, kun Volvo 944, Ford Scorpio, Opel Omega, Nissan Laurel ja Cedric ja Toyota Cressida ja Crown eivät saaneet seuraajaa, ainakaan Suomessa.
Jos tarvii enemmän tilaa, on pakko ostaa korkeakattoinen, joita valmistajat mielellään myyvät (hieman paremmalla katteella).
Isoja sedaneita ei liittokanslerin virka-auton kokoluokan alapuolella ole kovin monta. BMW 500 ja Mersun E-sarjalainen ovat sellaisia, että niissä istun takapenkillä aivan yhtä mukavasti kuin edessäkin. Tarvittavista mitoista riippuen joku voi löytää enemmänkin, mutta minulle ei tule mieleen muita?
Itse siirryin kahden farkun (V70 I ja Cee) jälkeen takaisin sedaniin, eikä ainakaan vielä kaduta yhtään. Vaihto oli paitsi harkittu, myös koko perheen pääsiäisen hiihtoreissulla protoiltu poikani autolla. Tuolla peräkontissa on Cee farkun suunnilleen kattoa myöden täyttävä varustus. Vanhus tarjosi mukavamman reissun kuin mihin Cee tai S80 olisivat pystyneet. Ceessä olisi ollut takana ikävämpi istua, S80:ssa olisi ollut väistämättä sisällä iso tavarakasa, kun peräkonttiin ei mahdu:
