Sen verran tuli mieleen vielä, että noissa ekoissa D5-moottoreissa (163 hv) on vain 20 tkm huoltoväli, 185 hv ja uudemmat D5:t taas 30 tkm. Bensakone 2.5T taisi olla loppuun asti 20 tkm huoltovälillä? Etanolilla ajettaessa öljynvaihtoja on käsittääkseni suositeltu tehtäväksi 10 tkm välein. Tuo kannattaa ottaa huomioon, kun laskee eri vaihtoehtojen juoksevia kustannuksia.
"Minkä öljynvaihdoissa säästää, sen moottorinvaihdoissa menettää"
Todenperään, nyt kun noita on tullut hiukan enempi vertailtua, niin riippuen ihan omista arvostuskohteista valinta on melko helppoa mk2/3 välillä. Mk3 kääntyy about niinkun normaali auto, mk2 niinkun pieni lentotukialus. Mk3 on hiljaisempi, vielä mukavampi kun mk2, mutta yleisesti sisustanosien laatutuntuma on huonompi. Mk3 on saanut usb/bt/jne juttuja, mk2 ne joutuu käytännössä aftermarkettijutuilla rakentamaan jos moisia kaipaa. Mk3 on esim sisäpuhaltimen, raitisilmasudin tai ovenkahvojen yms remonttien suhteen huonompi, ja yleisesti mk3 ei omaa laadun tuntua. Mk2 on monesta kohtaa laadukkaammin tehty, napit jne ei kulu sisustassa, ovet toimii jämäkämmin ja kahvat toimii myös pakkasella, penkit tuppaa olemaan vähemmän räjähtäneitä. Sitten vähemmän kriittisiä on mk2 alumiinivaluiset apurungot ja tukivarret jne, kun mk3 ne on mondeoista tuttua pokattua ruostesuojaamatonta peltiä ja kaikki ne on järkiään aivan karmean näkösiä. Kumpikaan ei ruostu päällepäin "ikinä", mutta mk3 on järkiään pohjasta todella karmean näkösiä, tässä tosin olen kuullut että XC on poikkeus linjaan ja ilmeisesti suojattu tehtaalla paremmin. Mk3 myös kuluttaa litran-puoltoista enemmän, näin D5 163hp vs 2.4D 185hp vertailuna, molemmat manuaaleja.
Vaihteistoasiakin on kaksipiippuinen, automaateissa on vikoja ja ne tulee arvalla vastaan, manuaaleissa on kaksoismassanvaihto ja se tulee varoittaen pikkuhiljaa etee
