Laitetaas kanssa kommentti:
Minä kun en ajattele järjellä
vaan tunnen tunteella ja ihan fyysisesti käsilläni, että paffit syylärin edessä edesauttaa moottorin lämpiämistä normaaliin käyntilämpötilaan, mistä myös jälkiasennettu mittari todistaa tunteen lisäksi.
Lämmityslaite ottaa pakkasella aikasta paljon lämpöä pois moottorin jäähdytysnesteestä ja jos moottorin rasitus ei kykene tuottamaan tarpeeksi lämpöä, niin ei se neste kuumenemaan pääse. Kovalla pakkasella auttaa tietysti lisälämmitin, muttei sekään autuaaksi tee.
Maski kokonaan ummessa jopa jäähdyttimen alavesiletku on lämmin, ohjaus on kesäisen kevyt, samoin vaihteet, ilman ei edes ylävesiletku tahdo lämmetä. Kesällä mittari näyttää 88-89 astetta, näin pikku pakkasella 87-88 ja heti jos tulee moottorijarrutus ts. polttoaineensyöttö katkeaa, aste lukemat alkaa putoamaan.
Imuilman lämpötiloissa on kaikkein suurimmat heitot 0-kelissä. Alaosa ummessa jotain 25-35 astetta ja ilman pahvia 3-6 astetta, nämä ajossa ja siksi alaosa auki näillä keleillä. Vielä kun saisi moottoriöljyjen lämpötilan näkyviin.
Autona V70 D5 man. -08.
Autossani oleva ScanGaugeII-mittari. Oikeen lähikuva