Turhan kuittailun voisi jättää pois tässäkin topicissa ja keskittyä itse asiaan. Sama koskee myös itse topciin aloittajaa.
Asioiden tulisi moottorien rakentamisessa lähteä kuitenkin jollain tapaa moottoritekniikan perusteista ja fysiikasta. Muuten touhussa ei ole oikeen ideaa, koska jos ajat ahtimen ulos kartalta, ei ne fysiikan lait siitä mihinkään kumoudu, vaikka mitä tekisi. Kokoonpanon voi saada toki jotenkin toimimaan, mutta onko se järkevä kokonpano moottorisuunittelun näkökannalta, on ihan eri asia.
En halua puuttua sinällään kenenkään ahdinvalintoihin, minulle on ihan sama mitä ahdinta kukin autoonsa pistää, mutta kannattaa myös ymmärtää se asia, että on ihmisiä, insinöörejä jne... ketkä suunittelevat näitä moottoreita työkseen ja täälläkin saattaa kirjoitella sellaisia ihmisiä. Silloin oikeasti jo lasketaan näitä asioita, eikä ole enää "ihan sama mitä pakopainetta ja lämpöä on ei kiinnosta".
Tuollaisella huutelulla mahdollisten hyvien neuvojen kuittaaminen kertoo imho. vain siitä, että luulee tietävänsä asioista enemmän kuin tietää.
Itse en tiedä, kun en ole moottorisuunittelua varsinaisesti opiskellut, joten en mitään ahdinta suosittelekaan.
Huvin ja urheilun vuoksi tarkastellaan asiaa harrastelupohjalta kuitenkin. Unohdetaan myös sitten ne pakopaineet ja lämmöt hetkeksi ja vilkaistaan vaikka tuon 19T:n kompressorikarttaa.
http://www.elisanet.fi/mtn/images/autot/sekalaisia/td04h-19t.gifPikaisesti vajaavaisilla lähtötiedoilla laskettuna, taitaa asettua 1.7bar ahtopaineella tuollaisessa koneessa tuo piste hieman sakkausrajan oikealle puolelle ja karttaan piirretyn suurimman ahtimen pyörimisnopeuden alapuolelle. Melkein sakkausrajalla siis jo ja hyötysuhteiden puolesta toimitaan jo lämpöpumppuna.
Pelkkä kompurapuolen tarkastelulla ei tietysti ahdinta vielä valita, varsinkaan näillä lähtötiedoilla, mutta turbiinipuolta "helpompana" tarkastelukohteena tuollainen löyhä tarkastelukin jo antaa sellaisen kuvan, että ahdin ei todellakaan toimi sillä alueella ja hyötysuhteella, noilla paineilla tuollaisessa koneessa, kuin mihin se on suunniteltu.
Tsemppiä kuitenkin projektiin, mutta itselle särähtää heti korvaan, jos jonkun ilmeisesti asiasta jotain ymmärtävänkin kommentit kuitataan vaan tyyliin "ei mua kiinnosta en laita tähän, älkää ehdottako".
Oma mielipiteeni on se, että jos tänne jotain laittaa esille, niin silloin pitää olla valmis ottamaan myös palautetta vaikka se ei aina olisi sellaista, kuin olisi toivonut. Olettaen että palautteessa on jotain asiaa, eikä se ole henk.koht kuittailua.
Ei mulla muuta, jatkakaa.

(Ja yrittäkää pitää aihe edes jossainmäärin asiallisena).