RallyBaron  Samppasport

Jäykkä ohjaus, XC90 -07

  • 16 Vastauksia
  • 3694 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« : 28.04.2021, 09:56:42 »
Hei,

Mistähän voi johtua että minun ysikymppisessä aika jäykkä ohjaus jos vertaan kaverin vastaavaan autoon?

Nestettä tehostimessa ja nekin vaihdettu. Mistään ei vuoda mitään.

Rattiakselin läpivientikumi öljytty ja sen alla oleva nivel myös. Ohjausakselin jouduin vaihtamaan pari vuotta sitten ylemmän laakerin antautuessa.

Täältä veikkaus tehostimelle tai raidetangolle, mutta voiko ne noin ajan mittaan muuttua jäykemmiksi?
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #1 : 28.04.2021, 14:33:32 »
Joiltain kuullut tuon nivelen aiheuttaneen ongelmia, mutta sen kai pitäisi olla "muljahteleva" lisävastus.

Hammastangon jäykkyyden pitäisi säilyä lähes samanlaisena, siellä on vain porauksia. Ja jos jotain olisi tangossa stefojen välissä, vuotaisi tanko reippaasti.

Todennäköisin syy voisi sitten olla erot joko pumpun tuotossa ja paineessa, oliko siinä jokin kuristuskin painepuolella (jossa voi olla vuosimallikohtaisia eroja).
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #2 : 28.04.2021, 15:27:31 »
Uskoisin eron johtuvan ohjaustehostimen kunnosta. Sen mitä olen näitä eri P2-autoja ajanut, niin melko radikaaleja eroja noissa ohjaustehostimien kunnossa tuntuu olevan.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #3 : 28.04.2021, 18:08:55 »
Uskoisin eron johtuvan ohjaustehostimen kunnosta. Sen mitä olen näitä eri P2-autoja ajanut, niin melko radikaaleja eroja noissa ohjaustehostimien kunnossa tuntuu olevan.

Liekkö miten erikoisosaamista vaativa työ vaihtaa?

Ja onkohan noita sitten mennyt rikki millä metreillä? 350tkm mulla auton mittarissa.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #4 : 28.04.2021, 18:22:39 »
Noiden tehostimien totaallinen hajoaminen lienee melko harvinaista, mutta lopussa nuo tehostimet voivat hyvinkin olla jo noilla kilsoilla. Edellisessä V70:ssä oli noilla metreillä tuo tehostin jo melko lopussa, vaikka vaihtoi nesteet ja säiliön, niin ei se sillä parantunut kun tehostin oli keretty jo pilaamaan huonoilla öljyillä / tukossa olevasta sihdistä johtuvilla vajailla öljynpaineilla. Ohjaus oli selvästi jäykempi kuin esim. kaverini vastaavassa autossa ja tehostin piti ääntä kuormituksen alla. Nykyisessä XC70:ssä tehostin on vastaavilla kilsoilla huomattattavasti terveemmän oloinen, tehostin ei ääntele ja ohjaus on about sitä mitä pitääkin.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #5 : 28.04.2021, 23:15:13 »
Eroja syntyy myös paljon renkaista.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #6 : 29.04.2021, 17:49:06 »
Eroja syntyy myös paljon renkaista.

Tuo on totta, mutta sama tilanne kesällä ja talvella eri kokoisilla ja levyisillä renkailla.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #7 : 30.04.2021, 23:53:57 »
Uusilla öljyillä ja rvs lisä aineella omassa parani tehostus huomattavasti.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #8 : 01.05.2021, 09:36:34 »
Hammastankoja on erilaisia. Nämä joissa on Servotronic ohjaus on minun makuuni liikaakin tehostavia.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #9 : 03.05.2021, 07:49:52 »
Hammastankoja on erilaisia. Nämä joissa on Servotronic ohjaus on minun makuuni liikaakin tehostavia.

Missä malleissa se on? Ainakin V8:ssa?

Mulla D5 Exe ja siinä ei kyllä varmasti ole, koska ei se ikinä ole mitenkään erityisen kevyt ollut..
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #10 : 03.05.2021, 08:51:06 »
Ainakin MK1 S60 ja S80 löytyy vaihtelevasti.

Tuossa tien toisella puolella ainakin on naapurin S60. Vm: 2003.

Kun taas meidän kuuskympeissä, joita heti kolme kappaletta niin normi SMI-tanko.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2021, 08:53:56 kirjoittanut hespa »
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #11 : 03.05.2021, 13:33:59 »
Minulla myös Xc90 -06. Siitä oli oma juttunsa aikaa sitten takertelevasta ohjauksesta. No se vika on edelleen päällä ja eri tarina. Kuitenkin on ohjaus myös kauttaaltaan alkanut jäykistymään... Ei ole edelleenkään tarkempaa anlyysiä tehty, mutta Marttila-Tornio korjaamo olisi vaihtanut pumpun ensimmäisenä sulkien sen pois halvimpana. Toinen yleiskorjaamo oli lyhyen tarkastelun perusteella hammastangon vian kannalla. No tämä kuitenkin eri juttu kuin sinulla.

Minulla siis servotronic ohjaus. Siitä sen verran, TRW korvaava ohjausvaihde vaihto-osana n. 1200€. Volvo merkkiosa n. 1400€ SAHilta. Molemmissa huono saatavuus - ilmeisesti pitää tilata ja sitten toimittajaketju alkaa rakentamaan. Näin kertoilivat. Vaihto parista paikasta kysyttynä n. 1-2 päivän työ. Moottori kannateltava/ apurunkoa laskettava. Kulmavaihde irti yms kasaus ja säädöt päälle. Niin ja pitikö vielä rattiakselin ja hammastangon välinen nivelkin vaihtaa samalla...


V70 D5

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #12 : 03.05.2021, 17:44:21 »
Niin ja tuli muuten mieleen vielä että onko oikeat nesteet? Siitähän on paljon juttua jo aiemminkin että tehostimen korkista kattoo sen, että kumpi neste sinne kuuluu.

Punasella/oranssilla korkin tiivisteellä ihan perus MVCHF ja vihreellä tivillä Volvo CHF-11S eli vihriät litkut.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #13 : 03.05.2021, 19:37:54 »
Helpointa olisi mitata järjestelmässä oleva paine, jos pumppu ihan sohlo niin se ei nosta painetta*. Jos paineet samat/OK niin sitten voi teoriassa vuotaa ohjausakselin (ei siis hammastangon) tiivisteistä painetta väärälle puolelle. En ole koskaan kuullut sellaisesta.

*)Hydraulikkateoriassa pumppu tuottaa ainoastaan tilavuusvirran ja kuorma muodostaa paineen mutta jos pumppu vuotaa sisäisesti niin ei se saa sitä tilavuusvirtaa aikaiseksi.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Jäykkä ohjaus, XC90 -07
« Vastaus #14 : 30.05.2021, 22:19:06 »
Uusi pumppu tulossa ja vaihto tulevalla viikolla. Onko tähän jotain specia vinkkejä amtaa? Helpoltahan tuo näyttäs irrottaa, kun osaa varata oikeanlaiset avaimet ja muistaa miten apulaitehihna pyöritellään paikalleen. Millasella avaimella se hihnan kiristin saadaan muuten irti?
-Volvo XC90 Executive -07

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy