Suoritettiin talvella maalikokeiluja kontin luukulle. Perus ajatus on sininen, mutta kysymys herää mikä sininen.
Tuossa osviittaa väristä. Tarkoitus on vetää autoon pinta maali ennen juhannusta, mutta aikataulu voi kusta monestakin päästä. Hommattiin maalit autoon kesäkuun alussa "Mipa Brilliant Design Candy sininen" Nettimaalikaupasta. Saa nähdä onko maalista mihinkään. Huh?

Pohjia ollaan tehty pitkin kevättä ja korisarjaa asennettu paikoilleen, joka on R-sportin alkuperäinen. Olen itse yhden sarjan nähnyt paikoillaan 240 volvoissa, että ei taida monessa tulla vastaan. Tuon korisarjan kanssa on ollut melkoisesti ongelmia, kun on aurinko tehnyt 20 vuoden aikana tepposia muovihelmoille. No ei tässä uutta olla tekemässä, kuhan omaa silmää mielyttää.
Pakkelia ja lasikuitua on kulunu useampi satsi. Hiomapaperia ja lihasvoimia senkin edestä, on se sitten pölystä hommaa ilman asennusjuomia. Ja tuostahan on kiitosta saanut kuunnella jopa kotona asti pitkin kevättä Virnistää
Kuvia laitan korisarjasta, pohjista ja maalauksesta tuonnempana, kun saan kuvia kaverin koneelta siirrettyä.
Tässä nyt tulee aikataulullisesti vähän heittoa mitä on tullut tehty, koska kirjoittelen jälkeen jääneitä päivityksiä.
Kansi laitettiin työn alle Huhtikuussa ja saatiin paikoilleen Toukokuussa. Kansi on perinteinen 530-loppuinen.
Kanteen tehtiin moottorikoneistamon toimesta oikaisu, isommat venttiilit pakopuolelle ja kanavien muotoilu.
Kanteen vaihdettiin pakopuolelle 38 mm pakoventtiilit parantamaan kaasujen poistoa, joka tietojeni mukaan on turbomoottorissa tärkeempi tekijä. Materiaali on venttiileissä 21 4N SS terästä eli jos muistan oikein niin haponkestävää.
Kanavia hieman muitoiltiin parantamaan virtausta tarkoituksena pitää virtaus jouhevana koko venttiileiden liikkeen aikana. Mutta paremmin ne asiantuntijat sen tietäävät.
Tuossa kuvia kannesta ennen ja jälkeen koneistuksen:


Ja yllätys ei sit muistettu ottaa kuvia imukanavasta ennen hiomista, mut jälkeen muistettiin kuitenkin:

Lisäksi isommista venttiileistä:

Palotilaakin vähän muokattiin poistamalla patti venttiileiden välistä.
Nokka-akseliksi laitetiin H-profiilin Volvon oma nokka ja säätölevyjä joutu vähän muuttamaan välyksien oikein saamiseksi nuiden uusien venttiileiden takia.
Vielä säädettävä nokkapyörä akselille ja kantta paikoilleen.


Nokkapyörästä kuva, joka on otettu koko kokoonpanon jälkeen. Pyörä on vanhasta tehty, eikä edes heitä.

Kannen ja lohkon väliin pistettiin Cometic:n metallinen kannentiiviste paksuudella 3 mm, jolla laskeskeltiin, että saataisiin puristuksia 7.5 pintaan. Vesipumpulle jouduttiin tekemään jatkopala kannen ja pumpun väliin mistä virtaa jäähdytinneste kanteen. Alumiini rikka ja holkki. Holkki liiman kanssa pumpun uraan ja rikka tiivisteen alle. Uusi tiiviste siihen rikan päälle ja liimaa vähän väliin. Toivottavasti pitää. Lisäksi yläpään tiivistesarjalla kaikki tiivisteet uusiksi.


Niitti piti poistaa

Kansi paikoilleen ja venttiilin koppa maalattuna kiinni:

Eihän sitä sitten muistanu tukkia kannesta lähteviä vesikanavia, jotka menee kaasutin vehkeissä imusarjaan. No eihän niitä tulppia löytyny liikkeistä niin piti piirustella SolidWorksillä tulpat ja viedä sorvattavaksi koneistusfirmaan. Helpommalla olisi päässyt kun olisi muistanut hitsata ennen koneistusta ne umpeen. Mutta uudet tulpat saatiin ja tulpat reikiin niin tuli hyvä. Ensikerralla viisaampi ja tulppia jemmassa Virnistää
Sit eikun lasikuulapuhallettu ja puhdistettu FT-moottorin imusarja kiinni ja suunnittelemaan suutinosaston hankkimista ja bensapuolta.
Siitäkin lisätään kuva.

Valmiina hyllyssä odottaa Schwitzer/holset hydridi ahdin 58-59mm siivillä ja T3 laipalla. Uudemman mallinen turbon pakosarja ja downpipen laipat asennusta. Niistä kuvia kuhan saadaan paikoilleen.
Lisäksi on postissa tulossa tällä viikkoa Megasquirt paketti antureineen, johtosarjoineen ja trikkereineen. Siinä lisää miettimistä illan kuluksi ja pitäisköhän nyt viimestään niitä asennusjuomia harkita.
Kiva postimies muisti sitten hyvällä paketilla:

Tietää vaan lisäopiskelua illaksi Iskee silmä
No nii pitkästä aikaa tänne taas tekstiä. Auto siirrettiin parempaan paikkaan vkl ja päästään laittelemaan palikkaa kiinni mitä on hommattu tuossa kesän aikaan. Kesän 2009 aikana saatiin auto maaliin. Eihän siitä tullut ammattilaisen tasoista, mutta mennään nyt tällä niin kauan kuin saadaan auto liikenteeseen ja kasvatettua rahakassaa sen jälkeen.
Kesän aikana ostettuja osia jotka odottavat laittoa paikoilleen.
-Turbo
-Mega
-B.pumppu
-öljycooleri
-jarrusatulat 4kpl
-levyt 4kpl
-palat
-asennussarjat
-ym pientä
Seuraavaksi pistellään maalausta varten irroitettuja palikoita paikoilleen kuten etuvalot, ikkunalistat, sivuikkunat ym.
Niiden jälkeen puretaan vähän laturi ja ohjaustehostinta moottorista laitellaan Megan triggeri paikkoilleen ja öljycooleria nokalle.
Tuossa suunnitelmia ja kuvia tulee myöhemmin osista ja asennuksista.
Tuossa vähän esimerkkiä miten ei kannata hioa autoa. Jos vaan voi ja ilmat antaa periksi niin hiominen kannattaa tehdä ulkona tai ainakin suojaimet päässä jos pölyää.

Sitten osista kuvia mitkä odottaa paikoilleen laittoa.


Ja kahden illan aikaiset saavutukset keulan osalta. Lisäksi tyhjäkäynti moottorin asennuksen suunnittelua, oven kahvojen paikalleen laittoa, tiivisteiden laittelua ym. Käytetyistä osista kiitos lähialueen landian kavereille.

Nyt taas pitkästä aikaa päivitystä puuhista, kun kiireiltä ehtii.
Tuossa on puuhailtu ylävesiletkun parissa. Lemmarit vielä puuttuvat ku ei jemmasta löytynyt, mutta pitää poiketa paikalliseen halpamarkettiin niiden tiimoilta pikapuoliin. Kyseessä on dieselin syyläri niin sen vuoksi lähdöt on väärin päin.

Lisää kuvia vesiletkuista. Syyläristäkin oli juttua vanhalla puolen, on joko dieselimallin tai 700 sarjasta



Sitten on päästy asentamaan öljynjäähdytin ja letkutukset paikoilleen. Alkuperäinenhän on samantapaisesti mutta toisessa laidassa.


Kuva edestä.

Puuhailtu on myös bensalinjan kanssa ja suodatin löytänyt tiensä pellin alle 10mm liitimien kera. Letkut odottavat vielä laittamista kuhan saadaan uusiputki pohjan alle.

Tämä on jo muuttanut kiinnitystapaa. Pöllittiin veljen 360 autosta oikea suodatin teline, joka asennettiin samaan paikkaan
Peltipakosarjahan se on edellytyksenä nykyiseen kokoonpanoon ja siitä kuvia seuraavaksi. Koko hoito on tehty itse ja pulssituksista ei ole tietoo.
Tais olla 42/37 putkee ja valmis kollektori.



Tommonen hyrrä.


Lopuksihan se pitää lämpöeristää, että ei kaikki sula vierestä.


Hukkaportiksi tulee 40mm Synapsen kopio, ei köyhällä ole merkkituotteisiin vara

Pakoputkea on väänetty pohjan alle. Suunnitelmissa on laittaa koko putki 3" yhdellä Simonssin vaimentimella.
Kuvaan on päässy alkupätkä ja loput oli auton alla pätkissä niin en kehdannu ryömiä sinne tällä kertaa.

Jarrut on laiteltu letkuja ja putkia vaille kiinni ja maalattu sopivalla maalilla.




Megan kytkentää on aloiteltu ja näyttää olevan hyvällä mallilla. Enää olisi irrallaan rele ja virta johdot, vasilämpöanturi ja puolan johdot odottavat liitintä toimittajalta. muuten alkaa olla moottorinohjaus paikoillaan.





Tuossa kuvaa johdutuksista etukulmaan. Perus juntti releitä ja johdotuksia. Johdot kaipaa vielä viimeistelyä, kuhan saadaan auto jekkasemaan.


Puola eksy tulipeltiin.

Johdotettuna

Tänään sitten oli vuorossa trikkerin asennusta ja anturin mallailua. Pyörälle on olake sorvattu hihnapyörän valuun lohkon puolelle ja kiekkoon sorvattu vastaava reikä jolla keinoin saadaan se keskitettyä. Pyörä on vielä irti ajoituksen vuoksi, kun löydetään oikea kohta niin pistetään kiinni hihnapyörään.


Tuossa anturin kiinnityslevystä kuva ja maali tietysti tulee vielä päälle.





Ja päivän lopuksi tuli laitettua maattojohto lohkon ja rungon väliin. Akku on tarkoitus laittaa konttiin, koska pellin alunen tulee täyteen muutenkin ahtoputkilla.

Akulle tuli tehtyä kiinnityslevy ja siihen akkulaatikko konttiin pyörän koteloon.

Kontin alkuperäinen pohja vaneroitiin tasaiseksi ja päällystettiin samaisella huovalla mikä otettiin talteen pohjalta.
Vielä olisi hankinta listalla laajakaistalambdasarja, coolerin putkitukset ja suuttimet niin voisi ruveta kokeilemaan vehjettä käyntiin. Bensa pumppu odottaa vielä liitintä ja 10mm putkia maailmalta niin senkin voisi asenella paikoilleen.
Tuossa kuvia selventämään syylärin tilanne.



Tuossa tilanteet mihin jäin päiväkirjan pidossa ja tästä jatketaan nykyisestä tilanteesta.
Nykyinen ulkomuoto:


Lisää kuvia tulee moottorin puolelta ja sisustasta kun saadaan kuvia koneelle. Muutosta on tullut esimerkiksi seuraavia.
- Innovate laajakaista mittari
- 4kpl muita tärkeitä pikkumittareita (voltti,ö.paine,imu ja pakopaine)
- vakiota parempaa äänentoistoa
- 3" putkisto koko aiton mitalle
- Bosch 1000CC EV14 suuttimet
- ahtoputket
- huohotin linja
- peltipakosarja
- ulkoinen hukkaportti
- dumppi
- B.paineensäädin
- Takasivulasit tummennettu
- Sisusta koottu
- Akku konttiin ja verhoilut sinne.
- Mistan kimppatilausvalot odottaa postissa.
- Räikkälukko tulossa jenkeistä, katsotaan laakeroidaanko perä samalla vai mennäänkö vanhoilla.
No kaikkee ei voi muistaa, mutta odottakaa kuvia.
Eli tästä nyt 1.11.2011 jatketaan.
Pitkien vastoinkäymisien ja kaksien syttykivien jälkeen saatiin auto tulille 20.11. Eihän siinä menny ku kesä kiiressä tapellessa. Tyhjäkäyntiä ja kylmäkäynnistysrikastuksia säädellään vielä uudelleen, kun moottori jäähtyy. Sitten vuorossa on auton siirto montulle ja viimeistelyä, ennen kuin ruvetaan säätää urakalla. Säätö tapahtuu todennäiköisesti penkissä talven tullessa. Ajatuksena olisi saada auto ajokuntoon talvella ja keväällä leimalle ennen kevät kelejä.
Suunnitelmissa vielä tehdä tuplavakaajat autoon, jotka pistetään paikoilleen katsastuksen jälkeen. Tangot on jo valmiina, sovitteet puuttuu.