Carcom Oy  Elekma

S80 D5 2008 (185 hp, aut) ei käynnistynyt parkkipaikalta - hinurilla kotiin

  • 20 Vastauksia
  • 3604 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Peterpanone

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Moro kaikki Volvorians! Tyttäreni ajoi kotoa about 3-kilsan päähän, mut toi ei lähtenyt sit enää käyntiin 30min päästä (26 lämmintä). Autolla ajettu vajaa 400tkm. Starttaa ja käynnistyi hyvin aiemmin (kun vaihdoin startin ja akun 2kk sit kun hokasin forumilta et pitää olla tarpeeks kierroksia et lähtee. lähti kuin uutena sit).  Starttaa vieläkin hyvin, mut ny ei ees lupaa. Kolistelin tankkia monta kertaa ja otin viä akunkengänkin pois (en tiedä onks ajonesto releen takana). Katoin PA sulakkeeet, mut onkohan niissa JFuse tms. jotka voi kans porsia... Vikakoodeja en oo viä lukenu, mut oisko Tampereen seudulla (Linnainmaa), jollain Volvon lukija....?

Päivitystä:
Löytyikin forumin kautta Vida 300 metrin päästä (Kiitos vielä Sami!), mutta ei löytynyt muuta kuin vanhempia vikakoodeja eikä niistä mikään liittynyt moottoriin. Käynnistettiin sillä siirtopumppu ja kuulosti käyvän ihan normaalisti. Luettiin polttoaineen paine startatessa ja se oli n.130 bar kieppeillä (joskin akku alkoi jo vähän hyytyä) - onkohan tuo tarpeeksi tai edes oikea lukema anturilta? Johtosarja on korjattu akun luota sinisellä parivuotta sitten ja siirretty niin ettei hinkkaa enää.

Otettiin ylös vanhat vikakoodit, nollattiin ne ja startattiin, mutta mitään uutta koodia ei ilmaantunut. Kahdella eri avaimella on myös koitettu startata.

Onkohan tuossa ajonestolle jotain relettä, joka olisi voinut porsia ilman että antaa vikakoodia?


« Viimeksi muokattu: 16.05.2021, 23:18:38 kirjoittanut Peterpanone »

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Toivottavasti ei käynyt niinkuin mulla l. AC-kompuran remmipyörän laakeri hukkasi laakerikuulansa ja siitä sitten remmipyörä jumiin ja kumirouheet ja -silput jakopään avomallisen muovikopan sisään, ja jako sekaisin & kansiremppa. Mittarissa oli n. 350kkm ja remmit, vesipumput, laturin vapaakytkimet vaihdettu kyllä ajallaan, mutta eipä sitten kompressorin laakereita. Auto parkkipaikalta lavetilla kotiin, ja askartelua/paskartelua Volvon kannen kanssa.  Kompuran , ja miksei myös laturin & ot-pumpun laakerit, olis nekin siten hyvä vaihtaa ja tarkastaa, ehkä 100kkm välein, kun näiden korkatessa palaa sitten tuhansia, ja auto seisomaan halvaantuneena pihassa tai pajalla. Muuten ihan hyvä auto, jos vaan jostain löytäis pellistä prässätyn jakopään umpinaisen remmisuojan, ilman hervottoman isoja tuuletusreikiä...   

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Polttoaineen paine on kyllä todella alhainen.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Yksinkertaisimmillaan pa suodatin tukkeessa.

Poissa volvoukkoawd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
ei hajuakaan paljonko pitää startatessa olla painetta? Mulla samalla koneella oleva d5 ja tyhjäkäynti paine on noin 330 bar. käytin juuri suuttimet testauksessa ja muut olivat ihan rajoissa, paitsi yksi oli yli rajojen ja korjattiin. Tässäkin raja-arvo ylittyi ainoastaan esiruiskutuksessa.

Poissa Vice Kai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Terve,
Oliko sinulla weecee lyhyt moniurahihna kuvan kaltainen? Tai muilla vastaavanlaisia selviä merkkejä tuohon sammumis/ei käyntiin oireeseen?

Itselläni sammui S80 D5 rekkaa ohittaessa, hinurilla kotiin ja ei lähe käyntiin. Karvaa oli ainakin laturin rei'issä jonkin verran, mutta jakopään kantta raottaessa näytti puhtaalta. Voisko jako olla hypännyt - paljon vaatii että ei enää käynnisty ja missä hypyssä saa jo varautua ehkä pahempaa...

Ilmamassamitttarilta lähtevän putken alta korjasin johtovian ja akkukotelon vierestä on korjattu jo aiemmin, eikä siellä muita hiertymiä näkynyt.

Lisäksi (tavallista paremmalla? Ei Vida) vikakoodin lukijalla tuli seuraavat koodit:

CEM-B11D214
Definition:
Foldable Head Restraint Output. General Electrical Failures. Circuit Short To Ground Or Open
Description:
Central electronic module (CEM) controls the folding head restraint function. Central electronic module (CEM) checks input signals. The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects that: The signal from the output is too low or missing. The control module's test for the diagnostic trouble code (DTC) starts in the event of: Control module supplied with power. Note! The control module can only detect the fault once the test has been started and the diagnostic trouble code (DTC) is stored when the conditions are met.
Cause:
Short-circuit to ground in the signal cable.
Open circuit.

CCM-B102E09
Definition:
Air Quality Sensor. General Failure Information. Component Failures
Description:
Climate control module (CCM) checks the status of the Air quality sensor (AQS). The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects that: Air quality sensor (AQS) is not working. The control module's test for the diagnostic trouble code (DTC) starts in the event of: Ignition switch position I and II.
Cause:
Internal fault in Air quality sensor (AQS).


Eli onko muilla vastaavia kokemuksia, mitä palikkaa kannattaa ryhtyä suosiolla tilailemaan?


P.S. Kohta 14 vuotta Volvoilua ja voi sanoa, että hyvät on kokemukset ja varsinkin tämä foorumi on erittäin mahtava lisä!!!


Poissa Japperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Kyllä tuo hihna näyttää surullisen kuuluisan pahalta kannen suhteen :'( Ei tarvi kun riekaleen käydä hihnan välissä, jako hyppää pari hammasta ja kansi sökö.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
No joo, samalta näyttää kuin mulla V70 2.4D, l. lyhyt venytettävä remmi kompuralle. Kompressorin siimapyörän laakerikuulat hävisivät jonnekin (n. 350kkm mittarissa), ja remmipyörä jumiin ja remmi "nahkoineen" luistamaan hihnapyörien päällä ja sitten lopulta koko kompressorin kytkinhässäkkä pyörimään kompressorin laakerikaulan ympärillä, ja h...tinmoisen sinisen savun säestämänä.  Kuminmurua ja remminretaleita siellä sun täällä ja osa niistä löysi tiensä jakopään remmikotelon sisään. Ei isoa lisua tartte, että sekoittaa jaon muutamalla hampaalla. Ja jos menee isompi pala rattaan ja remmin väliin, niin sitten halkeaa bloki kun kiristystalla repii itsensä irti. Hammashihnaa tuskin saa poikki. Sillähän vetää vaikka junanvaunua. Mulla meni sopivan kokoiset remminpalat hammashihnan ja hammasrattaan väliin l. kiristystalla ei repinyt itseään irti, mutta remmi oli tosi kireällä, kun kuminpalat olivat liimautuneet kiinni hammasuriin. Eli juu, jako sekaisin ehkä vajaa varttikierros, männät kilauttaneet ittensä imupuolen venttiileihin, mitkä sitten lyöneet päänsä keinuvipuihin ja siitä edelleen ketjureaktio hydr.välyskiristimeen, mikä kilkannut sitten asennuskolonsa ohuen alumiinivalun kyljen halki, siis kaikki imupuolen hydr.tattien kyljet halki. Eli kympin kumiremmi rikkoi premium-auton kannen á 3500EUR ilman nokka-akselia, venttiileitä jne... Nyt naurattaa muttei muutama kk sitten...   
 

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Mihin kannattaa varautua;
- jos oli hyvä tuuri CEM-B11D214; myös mulla kerran teki saman tempun että sammui, eikä lähtenyt käymään aamuruuhkassa, ja keskellä Ison Kirkon M.tietä. P.aineensyöttöä hoitavia hituvirtapiuhoja poikki, kone pyörii iloisesti, muttei sitten muuta teekään l. common-rail vehkeet on p...tä. Jos etsii rispaantuneita piuhoja EGR-mötikän läheltä, ja näyttää vähän kolvia ja eristysnauhaa jne. niin voi auttaa.
- jos aiemmin ennen tätä tapausta oli varma lähtemään käymään, ja nyt ei, niin voi olla jako pielessä (ref. valokuva ei hyvää lupaa). Ennenkuin purkaa koko auton, niin ehkä helpoin tapa tarkastaa mitä hajosi, on ottaa venttilikoppa-imusarjaviritelmä pois ja katsoa vammat. Just toi hydr.tatin kyljet yksi kerrallaan kunnon lampun kanssa. Mutta jos ensin tsekkaa piuhat, ja jos vika tässä, ja käy, niin auto äkkiä sammuksiin ja kompressorin apulaite remmi pois - puukolla poikki ja uutta kompr. kytkin - laakeripakettia hommaamaan. Maksaa n. 80EUR, ja jos tykkää askarrella laakereiden kanssa, niin saa varmaan ao. laakerin muutamalla kympillä, vrt. "älä tee mitään" vaihtoehto, mikä maksoi mulle n. 4000EUR täysin tee-se-itse omana työnä. Ei ihan yksikertainen juttu jos auton pitäis olla joka päivä ajossa.
- CCM-B102E09 ok, anturi rikki, hanskalokeron takana ilmakanavassa (matkustamon ilman laatuanturi tjsp.). Mulla on ao. anturi ollut irti ja putsattu crc:t piuhoihin, ei auta mikään. maksaa 100 ... 200EUR, näitä saa Autodoc. jne. miljoona vaihtoehtoa, mistä ei tiedä mikä niistä toimii. 

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Hetkonen, toi kuvassa on laturin remmi. AC-remmi on alempana, ja OT-pumpun kanssa jakaa samaa remipyörää, jos oikein muistan. Jos sieltä löytyy ac-kompressorin remmi suht ehjänä, niin voi olla että tässä kävikin hyvin, ja pelkät heikkovirtapiuhat poikki.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Jes, no kun en ole minkään sortin volvo-specialisti, paitsi ehkä tämän oman murheenkryynin kanssa. Olisko D5 vs. 2.4D sen verran erilaisia apulaitejärjestelyiden suhteen, ettei D5:ssa ole ollenkaan venytettävää kuminauhaa ac-kompuralle, vaan 1,8m pitkä remmi, millä hoidetaan kaikki ac, ot, laturit...? L. Vice Kain autossa olisikin vain sähkövika( onneksi  :) ) , Juurikin noi samat piuhat vaivaa, mitä hän on jo korjaillut.

Poissa Peterpanone

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Alkuperäiseen aiheeseen "ku ei käynnistynyt" (sorry viive, meni vähän mökkiaikaa;), lueskelin koti-ja ulkomaalaiset foorumit läpi ja (riippuen lähteestä) löysin että rail-paineen pitäis olla 200-350bar, et ECU (?) ees avaa suuttimia. Vidasta jonkun mukaan löytyy joku tieto että 200bar, että lähtee käyntiin... Testaan paluuvuodot vielä tänään. Onks kellään ideaa/tietoa paljonko ainoastaan starttaamalla paluuvuodot saa olla?

Päivitys

No, ny sain testattuakin et suuttimet 2,3 ja 4 paluu vuotaa about minuutin (300-350rpm) 4-5 starttauksella PALJON  enemmän kuin 1 ja 5. Huomenna teen vasta laskutoimitukset (tais olla "volvotdi", joka mainitsi jossain, et yhteispaine ratkaisee). Onko kellään tietoa/kokemusta että suutin (tai yksi lisää) olisi hajonnut ja sit ei ois lähteny enää käyntiin?

(Btw, Etrasta (Pirkkalasta hain) löytyy 6mm joustavaa nylon putkea, joka sopii tosi tiiviisti suuttimiin, paluuputkien t-kappaleiden paikalle). 2,90 maksoi 2,5m, joka riittää ainakin Dee-vitosille)

 :)



Poissa Vice Kai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Taas kotona Volvon kimpussa  :)

Kuten weecee totesikin, niin kuvan ura hihnassa on todellakin pitkässä eikä pätkässä! Edelleen ihmetyttää mistä tuo ura on voinut syntyä???
Jako on tarkistettu ja näyttäisi olevan ihan kohdillaan - pääsi jo tuossa viime päivinä pieni tuskanhiki otsalle, kun ei aiemmin päässyt tarkistamaan.
Täytyy nyt kuitenkin teettää kaverillani hieman ennenaikainen kaikkien remmien ja palikoiden vaihto. Pitää varmuuden vuoksi tilata myös tuo ilmastoinnin pyörä, sen verran saitte tuolla kirjoittelullanne peloteltua  ???

EGR:n kohdilta johtonippua avattu sieltäkin oli jo aiemmin korjattu eikä uutta korjattavaa näkynyt.

Olisiko tuo CEM-B11D214 vikakoodi johtunut jommasta nyt korjaamastani johdosta (vihreä/lila tai lila/valkoinen - katso kuva). Ongelma voisi olla siinä, että EN SAA KOODI POISTETTUA omalla vikakoodinlukijalla. Vai onko noita antureita vioittunut ja kukaan joutunut vaihtelemaan? Tai voihan tuo koodi johtua jostakin muusta olemassa olevasta viasta...

Löytyisikö Jokioinen (Forssa) lähistöltä ystävällistä henkilöä sopivaa korvausta vastaan ensi viikonloppuna 12.-13.6. kokeilemaan tuon koodin hävittämistä Vidalla/muulla paremmalla vehkeellä. Jos olisi vielä omakohtaista kokemusta tai syvällisempää näkemystä aiheeseen, niin en pistä pahakseni. Itselläni nämä autorempat kuuluvat luokkaan "pientä pintaremonttia" järeimmillään laturin tai startin vaihtoa. Jakopäihin jne. koskee ihan muut henkilöt ::)


Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Se ettei koodia saa poistettua tarkoittaa yleensä sitä että se on aktiivisen koodi. Eli vika on edelleen päällä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Tuo koodi jos pitää paikkaansa niin liittyy taitettaviin niskatyynyihin...
Tiedä sitten millä luettu ja kuinka luotettava on.

 

Elekma  Autoracing