KL-varaosat  Race.fi

V60 D4 AWD automaatti vm.-17 tärinä

  • 1 Vastauksia
  • 2106 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JarH

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
V60 D4 AWD automaatti vm.-17 tärinä
« : 19.05.2021, 11:05:08 »
Terve
Onnistuin pari vuotta sitten hankkimaan hienon neliveto Volvon. Kuvittelin saavani kestävän auton jolla ajelen monia vuosia ja tuhansia kilometrejä ilman isompia huolia. Olihan auto ainoastaan 70tkm ajettu, melkein uusi.
Huollatin vielä autoa merkkikorjaamolla kun ajattelin siitä olevan apua jos jotain huolia tulee. Ainoa työ jonka teetin muilla oli vaihteiston ja kaikkien voimansiirron öljyjen vaihto joka oli halvempi muualla teetettynä.

Nyt keväällä sitten alkoi huolet kun auton mittarissa on 117tkm.
Auto rupesi täristämään ihmeellisesti pienellä vedolla, kuin nimismiehenkiharoilla olisi ajanut.
Tämä tapahtui satunnaisesti nopeuksilla 60-80km/h, kun kaasun löysäsi niin loppui samoin kun vetoa lisäämällä. Tämä kaikki 16tkm sen jälkeen kun oli vaihteiston ja voimansiirtopuolen öljyt vaihdettu.

Auto merkkikorjaamolle tarkastukseen.
Tutkimuksia tehty:
1. Epäily, haldex pumpun paineet ei riitä, uutta käytetty paikalla ei vaikutusta.
2. Epäily, kardaanin nivelistä, kokeiltu ilman kardaania täristää edelleen
3. Epäily, vetoakseleista, kokeiltu uudet paikallaan, ei vaikutusta(vanhat ihan ok)
4. Tehty mittauksia jollain tärinämittarilla vaihdelaatikosta ja alustava epäily on turbiinivika. Nopeuseroa tulo ja menoakselin välillä on 200rpm tärinän ollessa päällä. Ehdotetaan vaihtoa.

Selvityksiä menossa Volvon tehtaalla saakka vielä vaihdelaatikon öljynvaihdosta ja siinä käytetyistä pesuaineista. Tämä varmaan selvitetään pohjia myöten koska tuota vaihtoa ei ole tehty merkkikorjaamolla ja öljy ei ole Volvon omaa. Kylläkin käytetyt öljyt ja pesuaineet on samat vaateet täyttävää ainetta(liikkeen ilmoitus asiasta). Epäily lähinnä tuosta huuhteluun käytetystä aineesta onko se aiheuttanut jotain tuohon turbiiniin.

Kustannuksia tullut tähän mennessä vain 260€ ensimmäisen vian etsinnästä(varsin kohtuullinen tehtyyn työhön nähden).
Tulossa olisi sitten todella paljon enemmänkin vielä, arvio turbiin vaihdosta on 3500€.

Kysymys kuuluukin kannattaako tuo pelkkä turbiini vaihtaa vai pitäisikö vaihtaa koko laatikko johonkin vaihtolaatikkoon? Onko tuosta turbiinista irronnut jotain öljyn sekaan kun kuulemma luistaa. Mistä saisi luotettavan vaihtolaatikon ja takuulla vielä ja kuinka paljon ne maksaa?

Volvolta saatu GoodWill ehdotus vastaantuloon.
- asiakas 40%
- myyjäliike 30%
- Volvo 30%

Ja nyt kun myyjäliike joka ei ole Volvo jälleenmyyjä ei ole lähdössä mukaan kun katsoo että virhevastuu ei ole enää voimassa niin Volvo vetäytyy myös asiasta. Elikkä asiakas maksaa koko roskan.
Todella hienoa vastaantuloa Volvolla!
Onhan se tietenkin aika kaukainen asia myyjäliikkeelle kun auto on ostettu 2,5v vuotta ja 47tkm sitten.

Asia on vielä kesken kun odottelen Volvon ilmoitusta noista käytetyistä öljyistä ja huuhteluaineesta onko ne heidän hyväksymiä. Mikäli ei ole niin sitten tämä kääntyy öljyn vaihtaneen liikkeen puoleen ja taistelu alkaa sitten siellä.
Siellähän se tietenkin menee öljynvalmistajan selvitykseen ja asiakas oottelee kiltisti että mitä tapahtuu. On ootellut jo 3 viikkoa!

Pitkä selvitys mutta jatkuu vielä kun asia etenee...

Poissa ridgeforrester

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
Vs: V60 D4 AWD automaatti vm.-17 tärinä
« Vastaus #1 : 22.05.2022, 13:19:04 »
Mitenkäs tässä tarinassa kävi?
Volvo V90 T8 Inscription MY2019. Ex V70 2.5T Geartronic Summum MY2008. Ex V70 2.4 GLT Aut MY1998.

 

Kulkukoira  Proturbo