Samppasport  Futurez

240 Turbo -84

  • 89 Vastauksia
  • 31932 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JAMH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #30 : 04.03.2012, 11:36:51 »
Tämä on toistaiseksi paras tarkennus sille, että olisi 1031 perä. Merkintöjä ei ole läheskään kaikissa. Ulkoisesti ei ilmeisestikään voi 100% varmaksi sanoa mitään. Tässä keskustelua aiheesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6426.0

B19K:n perässä lienee ollut M45WR laatikko ja perä todennäköisesti 3,31 välityksellä, ehkä jopa 3,15. Tähän saa varmuuden avaamalla peräkoppa ja tarkistamalla välitys lautaspyörän merkinnöistä. Jos on 3,15 ja se osoittautuu liian harvaksi, niin täällä ilmoittautuu ostajaehdokas ;)


Täytyy lähteä tallille tutkiin nyt kun tietää mitä etsii. Tossa linkissä oli kyllä hyvin kuvia ja vinkkejä, ihmeellistä etten oo tota keskustelua ite löytänyt...  :-[

Kyllä se harvempi välitys siellä saa olla jos semmonen löytyy. Ei tarvi sit motarilla niin paljon huudattaa konetta tolla 4-vaihteisella askilla...  8)
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #31 : 20.03.2012, 20:33:15 »
Nyt on päästy rojektissa jo siihen vaiheeseen, että viime viikonloppuna (tai siis koko viikonloppu :-[) yritettiin autoa käyntiin mutta ei lähtenyt.
Tää viikko opetellaan moottorinohjauksen toimintaa ja viikonloppuna olis tarkoitus ottaa
uusi yritys käynnistykseen.

Aika nopeasti tuli jo ikävä vanhanajan kaasarikoneita, kun vian löytyminen olis sellasessa
ehkä vähän helpompaa.  :P

Asiassa hyvä puoli on se että oon kaiken tehnyt itse niin tiedän missä mikäkin komponentti piilottelee ja tiedän mitä autolle on tehty.
Huono puoli taas on se että en oo autoalaan mitään koulutusta saanut joten välillä saattaa
vähän perusasiatkin olla hukassa ja vika saattaa myös niistä löytyä...  ::)
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #32 : 28.03.2012, 21:53:25 »
No niin saatiinhan siitä ekat savut pihalle!
Pitkään haettiin vikaa säätöhommista, mutta ratkaisu löytyi kun todistin olevani vain ihminen.  ;)
Vika löytyi siis omasta virheestä ja perusasioista. Eli jako oli pielessä.  :-[
Se tosin oli neljä tai viisi hammasta pielessä eli jotain outoa on ehkä tapahtunut, kun mielestäni
jaon aika tarkkaan paikalleen pistin. Olisko se voinut startatessa hypätä?
Joka tapauksessa käyntiin auto lähti ja olo on aika huojentunut.  :)
Seuraavaksi jarrunesteet ja ilmaus, että voi ajaa auton pihalle raittiiseen ilmaan ja voi ruveta
tarkemmin ruiskua sääteleen. Perussäädöt kun saa kohdalleen niin loput dynossa ja kesä saa tulla vauhdilla.  8)
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa P0UT14IN3N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
    • teambarbenders.com
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #33 : 28.03.2012, 23:01:00 »
Mullakin seiso auto kaks kuukautta kun jako oli hypänny ;D

Poissa JAMH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #34 : 09.04.2012, 21:49:03 »
No niin tuli tänään käytyä vähän penkissä autoa säätämässä ja tehoja mittailemassa.
Ja tehoahan löytyi! Meinaan 117hv takapyöriltä  :2funny:
Tässä vaiheessa sitten bensapumppu antoi periksi ja säätelyt loppui siihen.  :'(
Perussäädöt kyllä saatiin sitä ennen hyvinkin hahmolleen ja takaisin trailerille siirtäessä auto tuntui jo ihan autolta.
Seuraavaksi täytyy sitten vaihtaa bensapumppu ja tutkia pientä öljyvuotoa joka penkissä ilmeni.
Näillä eväillä taas eteenpäin ja säätöä lisää, kun pelit saadaan kuntoon.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #35 : 15.04.2012, 20:56:33 »
Tässä viikolla sain vaihdettua bensapumpun uuteen (Sytec 165 l/h) ja tänään käytiin uudestaan penkissä.
Homma ei tänäänkään mennyt ihan putkeen ja pidemmän kaavan kautta auto säädettiin.
Bensanpaineet teki säätelyssä vähän kiusaa ja jossain vaiheessa sit tajuttiin että säädin on paskana.
Uusi säädin tilalle ja johan rupesi helpottaan. Ilmeisesti bensapumpussa ei alunperinkään ollut vikaa
vaan säädin aiheutti kaiken harmin.  :-\
Korjattu moottoriteho lappuun kirjattiin 156 hv 0,5 barin ahdoilla ja vääntö oli 250nm tienoilla.
Ei järisyttäviä lukemia, mutta ainakin katsastuskonttorille pitäis kelvata.
Sitten kun saa auton katsastettua ja liikkeelle niin täytyy varmaan vähän koitella isompiakin paineita koneelle.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #36 : 15.04.2012, 21:09:47 »
Pari fiilistelykuvaa vaikka auto onkin ihan pölyssä ja likainen.
Lähinnä fiilistelyn aihe on auton liikkuminen omalla voimalla...  8)



Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #37 : 02.05.2012, 20:20:41 »
Penkityksen aikana huomasin, että öljypohjan tiivisteen välistä koneen takaosasta
vuoti öljyä. Tässä jonkun aikaa hain motivaatiota asian korjaamiseen ja eilen vihdoin
jaksoin "projektin" aloittaa. Olen kuullut että öljypohjan saa irti kun vähän nostaa
vaan konetta.. Eilen vähän aikaa väännettyäni totesin ettei se ihan niin mee.  ::)
En saanut muuta kuin paskottua vaihteiston tukikumin.
Tänään sitten menin uudestaan kokeilemaan ja tulin siihen tulokseen että
öljypohjaa raotettuani oli pakko irroittaa öljypumppu että sain pohjan vekslattua irti.
Sitten olikin jo pakko lähteä oikeisiin töihin ja huomenna jatkuu projekti.

Vähän tässä mietityttää että miten saan palikat takaisin paikoilleen, kun
oli jo niin vaikeat irroittaakin.  ???
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa Justus

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #38 : 02.05.2012, 21:35:04 »
Penkityksen aikana huomasin, että öljypohjan tiivisteen välistä koneen takaosasta
vuoti öljyä. Tässä jonkun aikaa hain motivaatiota asian korjaamiseen ja eilen vihdoin
jaksoin "projektin" aloittaa. Olen kuullut että öljypohjan saa irti kun vähän nostaa
vaan konetta.. Eilen vähän aikaa väännettyäni totesin ettei se ihan niin mee.  ::)
En saanut muuta kuin paskottua vaihteiston tukikumin.
Tänään sitten menin uudestaan kokeilemaan ja tulin siihen tulokseen että
öljypohjaa raotettuani oli pakko irroittaa öljypumppu että sain pohjan vekslattua irti.
Sitten olikin jo pakko lähteä oikeisiin töihin ja huomenna jatkuu projekti.

Vähän tässä mietityttää että miten saan palikat takaisin paikoilleen, kun
oli jo niin vaikeat irroittaakin.  ???

Oliko -78 ja vanhemmisssa saa tuon helposti pois, uudempien ohjeena on: Irrota etupalkki.
Kävi meinaan itelle aikoinaan -84 mallisen kans, niin et olin joskus tuon haynesistä lukenut, mutten sit muistanutkaan.
No sai sen pohjan sieltä pois parin tunnin ähellyksen jälkeen ilman etupalkin irrotusta ja vielä ehjänä takaisinkin.
Arvaa vaan huvittiko, kun rempan jälkeen tuota haynesistä uudestaan tavasin.

Poissa JAMH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #39 : 02.05.2012, 23:47:50 »
No jää nähtäväks joudunko vielä sen etupalkin irrottaan että saan palikat takaisin paikalleen.
Mä en ees huomannu korjausopasta avata. Rupesin vaan pulttaa palikoita irti..  ::)
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #40 : 03.05.2012, 14:34:04 »
Taas kävin vähän vääntelemässä tallilla eikä siitä taas oikein mitään tullut.
Huomenna täytyy irroittaa se etupalkki että saan vähän tilaa sinne.

Sen verran rupes toi lattialla makaaminen vituttaan että päätin
ennen seuraavaa autoprojektia rakentaa tallin missä on nosturi.  >:(
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #41 : 03.05.2012, 16:16:50 »
Pari fiilistelykuvaa vaikka auto onkin ihan pölyssä ja likainen.
Lähinnä fiilistelyn aihe on auton liikkuminen omalla voimalla...  8)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

On silti hieno, ja hyvin säilynyt  8)
745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa JAMH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #42 : 07.05.2012, 12:21:53 »
On silti hieno, ja hyvin säilynyt  8)

Kiitos! Kyllä se aika erilaiselta näytti kun mulle tuli. Sisusta on vaihdettu ja ulkopuoli on
maalattu.  :)

Eilen sain vihdoin öljypohjan tiivisteen vaihdettua kun olin purkanut melkein koko auton (tai
ainakin siltä tuntui). Paskottua vaihteiston tukikumia vaihtaessa huomasin, että
pakkivalon johdot roikkui ilmassa. Mistään en löytänyt liittimiä joihin olisin johdot lykännyt.
Haynesin oppaassa luki että vaihteiston takapäässä vasemmassa ylänurkassa olis
johdoille paikka. Ilmeisesti se paikka on vaihteensiirtäjän tukirautojen takana, joten
taas joutuu purkaan "puoli autoa" jotta saa pakkivalon toimintaan...  :idiot2:
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #43 : 27.05.2012, 02:24:00 »
Tänään oli vihdoin se päivä kun volvo sai leiman paperiin.  8)
Tossa ajellessa huomasin muutamia pikku juttuja joita tarvis vielä laittaa,
mutta kyllä oli mukavaa pitkästä aikaa päästä volvon rattiin.  S*
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa Motronic

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 300
  • NordicR #359
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #44 : 27.05.2012, 02:36:38 »
Tänään oli vihdoin se päivä kun volvo sai leiman paperiin.  8)
Tossa ajellessa huomasin muutamia pikku juttuja joita tarvis vielä laittaa,
mutta kyllä oli mukavaa pitkästä aikaa päästä volvon rattiin.  S*
Itellä sama tunne viimeviikolla, volvo sai leiman.  :) Siisti peli sulla.  ;)
855 T-5R '95 | 855 T-5R '95 | V70 2,4D '09

 

TamCar  KKD Motorsport