Mistä kaikki alkoi?
Otetaan tähän aluksi pohjustus, kuinka kaikki sai alkunsa, miten sitä tuli ajauduttua Volvo-ihmisen maailmaan, kuinka nykyinen Volvo sai taloyhtiöstämme autokatospaikan ja kuinka lopulta päädyin tänne VRCF-foorumille?
Ajokorttihan tuli hankittua heti 18-vuotiaana ja autoilu tuli aloitettua vuorotellen lainaamalla joko vanhempien tai mummun autoa. Vanhemmillani tuohon aikaan taisi olla Ford C-max -05? ja mummulla Nissan Primera vuosimallia 1998. Ensimmäinen omissa nimissä oleva auto oli tuo aiemmin mainittu Nissan Primera, jonka sain mummulta armeijan jälkeen. Muistaakseni autolla oli ajettu 37tkm, kun se siirrettiin nimiini vuonna 2013. Mukavastihan auto liikutti minua paikasta A paikkaan B vuoteen 2019 asti ilman mitään öljynvaihtoa suurempaa huoltoa.
Vuonna 2019 alkoi itselläni olla mittarissa sen verran jo vuosia, että aloin haluta autolta muutakin, kuin että se vie paikasta A paikkaan B. Itse laitoin uuden auton kriteereiksi seuraavat asiat: Automaatti, ilmastointi, mahdollisimman hiljainen, sedan-mallinen ja hinta alle 8k€. Naisellani oli ehkä suurin rooli siihen, että päädyin Volvoon. Naiseni asetti oikeastaan ”kaksi” ehtoa seuraavalle autolle, se ei saa olla Audi, Bemari tai Mersu ja ilmastointi pitää löytyä. Ilman naisen asettamia ehtoja olisin hyvin todennäköisesti Bemari-miehiä.
Näillä kriteereillä aloitettiin sitten uuden auton metsästys. Aivan aluksi laitettiin hakukriteerit nettiautoon kuntoon ja uudet ilmoitukset selattiin päivittäin läpi. Hakukriteereillä kun ei meinannut tulla ”sitä oikeaa” vastaan, niin kerkesin hetkellisesti harkitsemaan Saabin tuontia Ruotsista. Tähän mennessä oli myös kahlattu kaikki merkkikohtaiset foorumit Saab-clubista BTCF-forumiin ja tutkittu kaikkien hintabudjettiin mahtuvien autojen tyyppivikoja. Taustatyötä tehdessäni tuli myös luettua paljon VRCF-forumia, josta tuli paras vaikutelma Volvon kestävyydestä (kori, moottori ja automaattivaihteisto) muihin kilpailijoihin verrattuna.
Taustatutkimusten jälkeen aloin tarkemmin selaamaan nettiautossa Volvoja ja kävinkin paria Volvoa ajamassa. Ensimmäinen koeajamani Volvo oli vuoden 2004 S60 2,4 170hp bensa-automaatti. Sitä ajaessani ihastuin heti tuon automaatin ja moottorin letkeyteen. Tuntuihan tuo yhdistelmä myös tehokkaalta omaan 99 heppaiseen Nissaniin verrattuna. Kuitenkin auton maalipinta oli toiselta puolelta päässyt auringon valosta haalistumaan ja lakkapinta irtoilemaan sekä halkeilemaan. Tuon koeajoreissun jälkeen minusta ei siis vielä Volvo kuskia tullut.
Seuraavaksi vuorossa olikin Autosalpassa myynnissä ollut viininpunainen vuoden 2005 s40 2.4 140hp bensa-automaatti. Kuvissa auto näytti todella siistiltä, mutta paikan päällä autoa tarkemmin katsoessani huomasin, että toinen etulokasuoja ja kylki oli huonosti maalattu ja molemmista lokareista löytyi ruostetta. Kuitenkin tein autolla lyhyen koeajon ja totesin koeajon aikana, ettei tuo 140 heppainen moottori automaattivaihteistolla vastannut odotuksiani. Tuolta reissulta siis palattiin takaisin tyhjin käsin.
Tuon reissun jälkeen ei mennyt kauaakaan, kun myyntiin tuli vuoden 2005 mallinen s80 2.4 bensa-automaatti ensimmäiseltä omistajalta 103tkm ajettuna, jossa oli vielä kaiken lisäksi täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Myyjänä oli perikunta ja edellinen omistaja oli ollut iäkkäämpi pariskunta ja myöhemmin pariskunnan leski. Korissa valitettavasti näkyi, että tämä oli ollut vähän iäkkäämmällä pariskunnalla käytössä naarmujen ja parin lommon/kolhun merkeissä. Kuitenkin pelleissä maalipinta oli ehjä enkä ruostetta korista löytänyt, joten en antanut kosmeettisten virheiden haitata. Autoa käytiin koeajamassa ja koeajon yhteydessä syynäsin ja kuuntelin kaikki mahdolliset paikat läpi. Tässä sitten olikin ensimmäinen auto, jonka olin heti valmis ostamaan. Ainoana esteenä kaupoille oli, että hintapyynti oli suurempi kuin mitä minä olin valmis maksamaan. Lyhyen hintaneuvottelun jälkeen aloimmekin tekemän kauppakirjoja Volvosta. Näin minusta tuli siis ensimmäistä kertaa Volvomies ja vanha Nissan Primera pääsi 87tkm ajettuna betonialustaiselle navetan lattialle viettämään eläkepäiviä ja odottamaan sitä päivää, että joku taas kääntäisi virta-avaimesta ja lähtisi ajamaan hänellä.
Niin kuin jokainen lukija täällä varmana tietää, että nälkä kasvaa syödessä. Näin kävi myös tämän vuoden 2005 Volvo s80 kanssa. Vähän vajaan kahden vuoden ja 30tkm jälkeen alkoi taas takaraivossa kolkuttaa ajatus auton vaihtamisesta. Kun autokuume kunnolla iskee päälle, niin mies keksii vaikka mitä ihmeellisimpiä syitä auton vaihtamiselle. Omalla kohdalla suurimpana syynä oli suorituskyky kulutukseen nähden ja webaston puuttuminen viime talven pakkasilla.
Eihän sitä auttanut, kun avata nettiauton ihmeellinen maailma jälleen kerran. Tällä kertaa lähdettiin metsästämään vuoden 2007-2010 P3 korimallin S80. Välillä myös kerkesin haaveilemaan jo V60 D6 hybridiä, mutta hinta karkaa liian suureksi itselleni.
Pari kuukautta kerettiin autoa metsästämään ja muutamasta muustakin kerkesin jo myyjille esittää tyhmiä kysymyksiä, kunnes törmäsin tähän vuoden 2007 D5, jonka mittarissa oli ostohetkellä 208tkm lukema. Myyjä vastasi hyvin esittämiini kysymyksiin ja auton historia ja kunto miellyttivät minua. Ei muuta, kun junalippuja varaamaan Tampereelta Ouluun koeajoa varten. Koeajon ja auton syynäyksen jälkeen alettiin neuvottelemaan hintaa kohdille ja sen jälkeen tekemään autosta kauppakirjoja. Kauppakirjan teon ja rahojen vaihdon jälkeen olikin aika laittaa auto kunnolla testiin ja ottaa uudella Volvolla suunta kohti Tamperetta. Tällä päivämäärällä 4.7.2021 noin kuuden tunnin ja 500 kilometrin jälkeen minulle uusi Volvo on saanut autokatospaikan meidän taloyhtiöstä. Vanha Volvo saakin puolestani siirtyä Nettiauton kautta uudelle omistajalle. Toivottavasti uusi omistaja löytyisi pian ja toivon, että hänkin pitäisi yhtä paljon autosta, kun minä aikoinaan.
Tokihan nyt ennen kauppojen syntyä kerkesin lukemaan VRCF-foorumilta kaikki tämän vuoden 2007 vuosimallin ongelmat läpi ja mielenkiinnolla jään odottamaan mitä kaikkea tähän kyseiseen autoon mahtaakaan yhteisellä matkalla tulla vastaan. Myös itseäni hieman pelottaa, kun aiemmin en ole omistanut näin ”paljon” ajettua autoa.
Täytyy myös myöntää, että Ribben innoittamana halusin luoda oman Showroom osion tälle omalle autolleni. Toivottavasti itselläni ei ole tämän auton kanssa yhtä kuoppainen matka, kun mitä Ribbellä oli omansa kanssa.
Auton tiedot
Malli: Volvo S80 D5 2007 Summum Buisness A
Väri: Oyster Metallic Silver
Vanteet: Volvo Comet 17”
Ajokilometrit ostohetkellä: 208 Tkm
Varusteet ovat varmana aivan perus summum buisness mustilla nahoilla ja puisilla sisuksen osilla ilman ylimääräisiä lisävaruste ruxailuja.
Auton huoltohistoria
1. 27.5.08 @8769 km
2. 17.6.09 @27063 km
3. 31.5.10 @43021 km
4. 20.5.11 @67719 km
5. 17.10.12 @85478 km (jakohihna uusittu)
6. 29.11.13 @101039km (vaihteistoöljy)
7. 29.1.2015 @115691 km
8. 18.2.2016 @127007 km
9. 4.4.2017 @136644 km
10. 12.3.2018 @142650 km (jakohihnasarj. + vp + laturinhihna)
11. 29.1.2019 @ 162306 km (laturinkiristin + moniuraremmi)
12. 10.6.2019 @175368 km (vaihteiston pesu, forten hoitoaine?, vaihteistoöljyt huuhtelemalla)
13. 28.10.2019 @192915 km
14. 2.12.2020 @204000 km
15. 1.8.2021 @209322 km (apulaite- ja kompressorin hihna, apulaitehihnan kiristin, magneettikytkin, vaihteiston huuhtelu 20l mannoil, ohjaustehostimen huuhtelu, ilmansuodattimen vaihto)
16. 8.9.2021 @211086 (uusi laturi, akku ja Rican stage 2)
17. 9.10.2021 @211941 (Venttiilinnostajat, keinuvivut, pyörreläppien akseli, hammashihna, hammashihnan kiristin, jakopään ohjain, 3 ja 4 pytyn suuttimet)
18. 30.10.2021 ruostesuojaus DIY
19. 2.11.2021 @212223km moottoriöljy + -suodatin ja polttoainesuodatin.
20. 18.7.2022 etu- ja takajarrulevyt + palat, jarruneisteiden vaihto. @225955km
21. 25.11.2022 @230748km moottoriöljy + -suodatin ja polttoainesuodatin.
22. 22.6.2023 @246538km
Moottoriöljy+suodatin, x1r moottoriin, apulaitehihnat, sisätilan suodatin
Mielestäni autoa on huollettu tarpeeksi hyvin kilometreihin nähden, vaikkakaan huoltojen sisällöistä ei ole tarkkaa tietoa. Varmaanhan noiden sisältöä voisi udella työtilausnumerolla, mutta eikös vanha sanonta mene kuta kuin ”tieto lisää tuskaa”, joten ei mennä muuttamaan omaa mielikuvaa auton huoltohistoriasta. Huollot on suoritettu Auto-Ilveksessä 2008-2015 ja sen jälkeen leima löytyy muutamasta eri liikkeestä, viimeistä huoltoa lukuun ottamatta, joka on tehty edellisen omistajan toimesta itse.
Elätellään siis sellaista mielikuvaa, että autoa on huollettu hyvin tähän asti ja pyritään jatkossakin huoltamaan autoa vähintään yhtä hyvin DIY-meiningillä. Toivottavasti vältyttäisiin näiltä tällä foorumilta lukemiltani kauhutapauksilta.
Huoltoihin/remppoihin liittyen ottaisin ilomielin DIY-ohjeita/videoita vastaan ja myös suosituksia hyviksi todetuista osista osanumeroiden kera. Listailen alle asioita mitä ajattelin lähitulevaisuudessa autolle tehdä. Mahdollisuuksien ja mielenkiinnon mukaan voin yrittää tehdä ohjeita kyseisistä toimenpiteistä foorumin muille käyttäjille.
To Do-lista
-
Ohjelmointi-
Laturin vapaakytkimen uusiminen ei irronnut
laturi vaihdettu-
Kompressorin laakerointi-
Jakohihnan vaihto-
Apulaitehihnan(nojen) + kiristimen-
Jakohihnan suojan asennus-
Automaattivaihteiston huuhtelu-
Moottoriöljyn + suodattimen vaihto-
raitisilma-,
polttoaine- ja
ilmansuodattimen vaihto
-
peruutustutkan korjaus (herjaa ”pysäköintitutkajärjestelmässä häiriöitä”)-kesärenkaiden hankinta, harkintaan uusisiko vanteita samalla vai mennäänkö nykyisillä jatkossakin-
ohjaustehostimen öljynvaihto-
jarrunesteiden vaihto-jäähdytysnesteiden vaihto
-
pienen painauman oikaisu-myllytys + vahaus +
nahkojen pesu-kosmeettisten virheiden korjaus
-
ruostesuojaus varapyöräkotelolle