KL-varaosat  Race.fi

V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla

  • 69 Vastauksia
  • 9752 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An55i

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #60 : 15.10.2022, 01:21:36 »
Täällä kulkee auto taas normaalisti. Tuo solenoidin vikakoodi uusiutui sillointällöin, mutta livedatasta näki heti ettei imunokan ennakko muutu ollenkaan. Alkuperäinen solenoidi kävi uä pesurissa, kaikki ok ja virtaa antaessa naksui. Ei muutosta. Motonetistä INA solenoidi paikoilleen ja tadaa, ennakko muuttuu. Alavääntöä on nyt kuin pitääkin, ei tarvitse mäkeen kepittää.

Vähän nyt lainasin teikäläisen topicia, mutta tässä taas yksi syy tuollaiselle oireelle :buck2:
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 T6 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 84 | 745 GL - 88 | Amazon 4D -66 | Amazon 4D -66

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #61 : 17.10.2022, 15:00:10 »
Täällä kulkee auto taas normaalisti. Tuo solenoidin vikakoodi uusiutui sillointällöin, mutta livedatasta näki heti ettei imunokan ennakko muutu ollenkaan. Alkuperäinen solenoidi kävi uä pesurissa, kaikki ok ja virtaa antaessa naksui. Ei muutosta. Motonetistä INA solenoidi paikoilleen ja tadaa, ennakko muuttuu. Alavääntöä on nyt kuin pitääkin, ei tarvitse mäkeen kepittää.

Vähän nyt lainasin teikäläisen topicia, mutta tässä taas yksi syy tuollaiselle oireelle :buck2:

Omaani olen nyt vaihtanut aikojen saatossa kaksi pakopuolen solenoidia ja yhden imun, ei suurempia vaikutuksia toimintaan.
Imupuolella on INA ja pakopuolella orgis-Volvo joka lienee INA myös.
V70 III ´13 CNG

Poissa Raimo247

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #62 : 13.08.2023, 21:38:16 »
Ja täällä tilanne päällä. 2013 Bifuel, automaatti, ei käy kunnolla, tärisee ja haisee rutkasti bensalle. Ei voi ajaa.

Yks päivä kävin autopesussa ja vähän nyki (kaasulla) kotikadulla hiljaisessa vauhdissa. 2 yötä tallissa, normaalisti työpaikalle ja kotiin ei enää päässyt. Heti startin jälkeen aivan jäätävälle tärinälle (bensalla).

Sytytyskatkoksia syl 4 ja 5. Puolat ja tulpat vaihdettu ristiin, ei vaikutusta. Vika siis kai muualla? Kaasuletku puristettu kiinni, Prinsin sulake paikoillaan.

Tietääkö kukaan kenellä olis Pirkanmaalla kaasuvehkeisiin diagnoosilaitteet? Terragasilla ei ole ketään, vaikka mainostavat. Ei varsinaisesti etsitä kai kaasun ongelmaa, mutta olis kiva tietää…

Katotaanko jakohihna? Kampiakselin anturi?

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #63 : 16.08.2023, 17:20:12 »
Ja täällä tilanne päällä. 2013 Bifuel, automaatti, ei käy kunnolla, tärisee ja haisee rutkasti bensalle. Ei voi ajaa.

Yks päivä kävin autopesussa ja vähän nyki (kaasulla) kotikadulla hiljaisessa vauhdissa. 2 yötä tallissa, normaalisti työpaikalle ja kotiin ei enää päässyt. Heti startin jälkeen aivan jäätävälle tärinälle (bensalla).

Sytytyskatkoksia syl 4 ja 5. Puolat ja tulpat vaihdettu ristiin, ei vaikutusta. Vika siis kai muualla? Kaasuletku puristettu kiinni, Prinsin sulake paikoillaan.

Tietääkö kukaan kenellä olis Pirkanmaalla kaasuvehkeisiin diagnoosilaitteet? Terragasilla ei ole ketään, vaikka mainostavat. Ei varsinaisesti etsitä kai kaasun ongelmaa, mutta olis kiva tietää…

Katotaanko jakohihna? Kampiakselin anturi?

Oisko bensasuutin juminu auki? Helppo selvittää kun laittaa pitkän ruuvimeiselin varovasti suutinta vasten ja korvan kädensijaa vasten ja kuuntelee. Jos joku suutin ei nakuta samalla lailla kun muut niin se on jumissa. Ei kannata paljoa ajaa kun menee katalysaattori rikki ja maksaa 1500€ vaihtaa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #64 : 19.08.2023, 16:57:41 »
Hemmetin vaikea vaan kuuntelemalla selvittää jos suutin on hirttänyt auki, kun kone rykii ja paukkuu

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #65 : 21.08.2023, 08:26:59 »
Hemmetin vaikea vaan kuuntelemalla selvittää jos suutin on hirttänyt auki, kun kone rykii ja paukkuu

Tämä on kyllä totta myöskin! :) Oisko se siinä tapauksessa helpompi irroittaa tulpat yksi kerrallaan ja katsoa että onko bensa huuhdellut jonkun sylinterin/tulpan?

Poissa Raimo247

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #66 : 24.08.2023, 21:05:15 »
Tuli tehtyä toistakin ketjua, mutta jatkan täällä. Tässä ketjussa voisi olla kaasusta tietäviä.

Väliaikatietoja:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140203.msg1061680619#msg1061680619

Päätettiin ajaa autolla nyt hieman, uudet öljyt ja hissuksiin kokeilemaan.

Mitäs tuo tekee, jos etulambda näyttää -35% korjausta (luulee olevansa rikkaalla). Ajan nyt kaasulla. Vaikuttaako lambda kaasuun?

Bensamittari näyttäs, että 55km tripillä olis hävinny reilusti yli 30 litraa bensaa. Se 55km on ajettu kaasulla. Olisko mahdollista, vai sekoileeko mittari akun irrottamisen jäljiltä / ruiskutuslaskemat varmasti pielessä..? Pakoputkeen sitä on mennyt varmasti useita litroja, koska äänenvaimentimetkin varmaan imee ennen kuin tulee yli.

Hmm… Vai tilataanko lambda?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #67 : 25.08.2023, 13:31:23 »
Onhan tuo mahdollist että lambda on kuollut kun sitä on uitettu bensassa.

Se anturihan mittaa jäännöshappea, ja ihan yhtälailla se pystyy tarkkailemaan kaasun palamistakuin bensankin, tavoitearvo voi olla erilainen, ei mitään käsitystä.

Jos bensamittarin viisari vaipuu tuota tahtia, niin eihän se valuta sitä alleen? Bensamittari toimii tietääkseni aina tankissa olevan anturin ohjaamana

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #68 : 25.08.2023, 18:33:27 »
Bensamittari näyttäs, että 55km tripillä olis hävinny reilusti yli 30 litraa bensaa. Se 55km on ajettu kaasulla.
Hmm… Vai tilataanko lambda?
Hmm. Auto luulee olevansa rikkaalla ja bensatankissa käy pyörre. Aika nopeasti tulee mieleen, että pakoputkesta tulee edelleen pihalle palamatonta bensaa. Ei nyt enää ihan silkkana nesteenä, mutta kaasumaisena.

Kaasulla ajo tuskin pitää paikkaansa. Kaasulaitteisto kaappaa itselleen bensasuuttimille menevän ohjauksen ja säätelee kaasunsyöttöä sen mukaan. Pitäähän katalysaattorin toimia polttoaineesta riippumatta ts. aina säädetään lambda ykkösen pintaan (polttoainetta moottoriin syötettyä ilma/happimäärää vastaava määrä). Taitaa se polttoaine vaihtua bensaan pienestäkin häikästä, täyskaasukiihdytykisssä yms. vaikka kaasusysteemi väittäisikin olevansa koko ajan toiminnassa.

Ehkäpä käsissä on aina mukavasti pään raapimista aiheuttava tuplavika. Toinenkin suutin rikki... tai jotenkin rikki se kaasuboxi (ohjaa suuttimia auki, vaikkei pitäisi). Vaikka tätä olitkin jo kertaalleen testannut, mutku vika voi olla katkottaista sorttia. Tai itseasiassa on vikakoodinkin mukaan.

Voisi olla fiksumpaa ohittaa koko kaasuboxi toistaiseksi. Vai mättäisikö ilmamäärämittaus = kone luulee, että ilmaa menee sisään todellista enemmän ja bensaa ruikitaan sen mukaisesti? Saattaa jopa vaihtua polttoaine bensaan ihan tarkoituksella, jos kaasuboksi päättelee, että loppuu kaasujärjestelmästä kapasiteetti kesken isoilla tehopyynnöillä.

Poissa Raimo247

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #69 : 29.08.2023, 23:41:12 »
No, nyt on viikko ajettu tyytyväisenä. Moottorivian valo hävisi heti, kun akku oli pari tuntia irti. Eikä haisekaan enää bensalle.

Käyn lähipäivinä tankilla, niin selviää laskemalla se kadonnut bensa. Kaasullakin pääsi ne normaalit 250km kaupunkia.

On siinä vaan hieno kyyti.

 

KL-varaosat  Race.fi