Bensamittari näyttäs, että 55km tripillä olis hävinny reilusti yli 30 litraa bensaa. Se 55km on ajettu kaasulla.
Hmm… Vai tilataanko lambda?
Hmm. Auto luulee olevansa rikkaalla ja bensatankissa käy pyörre. Aika nopeasti tulee mieleen, että pakoputkesta tulee edelleen pihalle palamatonta bensaa. Ei nyt enää ihan silkkana nesteenä, mutta kaasumaisena.
Kaasulla ajo tuskin pitää paikkaansa. Kaasulaitteisto kaappaa itselleen bensasuuttimille menevän ohjauksen ja säätelee kaasunsyöttöä sen mukaan. Pitäähän katalysaattorin toimia polttoaineesta riippumatta ts. aina säädetään lambda ykkösen pintaan (polttoainetta moottoriin syötettyä ilma/happimäärää vastaava määrä). Taitaa se polttoaine vaihtua bensaan pienestäkin häikästä, täyskaasukiihdytykisssä yms. vaikka kaasusysteemi väittäisikin olevansa koko ajan toiminnassa.
Ehkäpä käsissä on aina mukavasti pään raapimista aiheuttava tuplavika. Toinenkin suutin rikki... tai jotenkin rikki se kaasuboxi (ohjaa suuttimia auki, vaikkei pitäisi). Vaikka tätä olitkin jo kertaalleen testannut, mutku vika voi olla katkottaista sorttia. Tai itseasiassa on vikakoodinkin mukaan.
Voisi olla fiksumpaa ohittaa koko kaasuboxi toistaiseksi. Vai mättäisikö ilmamäärämittaus = kone luulee, että ilmaa menee sisään todellista enemmän ja bensaa ruikitaan sen mukaisesti? Saattaa jopa vaihtua polttoaine bensaan ihan tarkoituksella, jos kaasuboksi päättelee, että loppuu kaasujärjestelmästä kapasiteetti kesken isoilla tehopyynnöillä.