Elekma  Autoracing

V70 D5 AWD 2015 Väylävika

  • 4 Vastauksia
  • 1688 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa motti11

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • V70 D5 2015
V70 D5 AWD 2015 Väylävika
« : 26.07.2021, 14:59:59 »
Mittarissa 141tkm Classic malli. Tuossa toukokuun 15. ekan kerran "AWD toimintakyvytön. Tarvitsee huollon", no SAHin Treelle sieltä vika kuitattu pois ja epäilty että Haldrex pumppu sökö. No ei mitään ajettu juhannukseen asti ilman mitään häirötä, kunnes ESC - häiriö ja sen perään Ohjaustehostimen öjlyvähäinen. Sammutettu auto ja jatkettu matkaa, hetken päästä sama vika, nyt hieman pidempi breikki 1h. Sen jälkeen ajettu 1300 km ilman mitään vikaa. Nyt sitten 13.7. ESC, ohjaustehostin, Pysäköintitutka, Jäähdytysjöärjestelmä, moottorihäirlö auto sammui. Hinurilla Treen Käyttöautoon,  saatu vika päälle (ESC) reilun viikon aikana tutkineet siellä epäilivät DEM keskuksen ohjausyksikköä, ei varmuutta kuitenkaan ja uuden yksikön hinta-arvio n.2000-2500€ töineen. Ehdottivat Autodiagnostiikkaa ylöjärvelle, vien auton nyt sitten sinne seuraavaksi. Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Missä voisi olla vika? Aina tulee ensin tuo ESC häiriö päälle ja sen perään tuo Ohjaustehostin. Niin ja Käyttöauton tutkiminen maksoi 426€. Aika kallista on nykyisin nämä sähköviat CAN väylissä, kun Volvo ei ole tehnyt/suunnitellu mitään dignostiikkaa joka fiksusti kertoisi missä juurisyy on.

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 904
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: V70 D5 AWD 2015 Väylävika
« Vastaus #1 : 26.07.2021, 22:46:03 »
Kannattaa tarkistella johtosarjojen kuntoa. Omassa oli kuskin oven läpiviennissä 8 johtoa rispaantunut poikki/kuparille.

Vikakoodien perustella olisi saanut vaihtaa puolet ohjainboxeista ja antureista.
Kun oli sopiva kuun ja auringon asento kaikki toimi moitteetta.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2021, 22:47:56 kirjoittanut X70R »

Poissa motti11

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • V70 D5 2015
Vs: V70 D5 AWD 2015 Väylävika
« Vastaus #2 : 28.07.2021, 09:56:28 »
Kannattaa tarkistella johtosarjojen kuntoa. Omassa oli kuskin oven läpiviennissä 8 johtoa rispaantunut poikki/kuparille.

Vikakoodien perustella olisi saanut vaihtaa puolet ohjainboxeista ja antureista.
Kun oli sopiva kuun ja auringon asento kaikki toimi moitteetta.
Ok hyvä tietää, tosin pikavikaisulla kuskinoven ja takaluukun johdot olivat ok, kun noita eniten availtu. Olikos sinulla siis tuo 2013 malli?

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 904
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: V70 D5 AWD 2015 Väylävika
« Vastaus #3 : 28.07.2021, 22:24:59 »
Ok hyvä tietää, tosin pikavikaisulla kuskinoven ja takaluukun johdot olivat ok, kun noita eniten availtu. Olikos sinulla siis tuo 2013 malli?

-13 oli missä ongelmia, ei kylläkään allekirjoituksen auto.

Poissa motti11

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • V70 D5 2015
Vs: V70 D5 AWD 2015 Väylävika
« Vastaus #4 : 13.08.2021, 22:33:52 »
No niin vika selvinnyt eli DEM-yksikkö vioittunut, ja todettu oskilloskoopilla. Hyvä, että varmistui ettei tarvii arvuutella. Eli 2015 mallissa se on muovinen + alupeltiä se ns. suojaosa, niin tuo alupellin ja kumin välistä päässyt vettä sisään ja hapettanut piirikortin ja yksi konkkakin oli kärähtänyt. Alupelti päässyt siis korrosioitumaan (hapettunut) niin kumi/silikoni tiviste ei sitten enää pitänytkään. Ihmettelen kun tuo ohjainyksikkö on tuolla taka-akseliston paikkeilla alustassa, ettei tuota piirilevyä ole lakattu ja laitettu vaikkapa alupellin sijaan rosteria tai muovia. Uusi yksikkö n.1500'€, käytettynä 600-700€ + työt.   

 

Proturbo  Autodiagnoosi