Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 2005 takajarrut (vaak vaak -ääni ja levittäjän kiinnitys vaijeriin)

  • 2 Vastauksia
  • 666 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Alko olla jarruttaessa semmonen rytkytys, että laitoin nuo takalevytkin vaihtoon ja olihan siellä kuskin puolen ulompi pala vasaralla irroitettava. Päätin sitte, että kun kerran menee levyt uusiksi, niin uusitaan kengät samalla ja samalla molempien levittäjien semmoseen kuntoon, että ne liikkuu kitkatta, sekä vielä se motonetin säätöruuvi sinne väliin ja uudet jouset. Tällä kertaa aattelin olla fiksu ja puran tuon himmelin yksi puoli kerrallaan, jotta toiselta puolelta voi kattoa mallia tarvittaessa. Ja kaikki muu paitsi se levittäjän kiinnitys vaijeriin oli selvää.

Tässä topicissa https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=61648.msg1010320#msg1010320 tuossa keskimmäisessä kuvassa on samanlainen levittäjä, joka lienee alkuperäinen. Tuleeko toi levittäjän kynsi siihen mitättömän oloiseen koloon vaijerin päässä? Minä en saanu tuota siinä paikoilleen en sitten mitenkään. Jotenka laitoin siihen seuraavaan ja käppäri kyllä pelaa ja jouset hoitaa sen, että ne kengät irtoaa sieltä kitkapinnasta. Se vaijeri ei vaan työnnä itteensä sinne levittäjän sisään, kun laittaa käppärin pois. Eli menikö niinku Kouvolassa (..tuiks)?

Sitten vaak vaak -ääneen. Kävin eilen ajelemassa sisään noita jarruja ja tokihan ne levyt lämpesi siinä aika reippastikin ja sitten maantieajoa päälle, jotta pääsevät jäähtymään. Noh, kuitenkin ne oli todella kuumat vielä yli 10 km maantieajon jälkeen ja sitten kun lähti pysähdyksistä, kuuluu semmonen vaak vaak vaak (piirrettyjen pieni ankanpoikanen) -ääni. Tänään kävin uuden lenkin ajamassa kylmillä levyillä aloittaen ja kilometrin jälkeen kolmen - neljäkympin alueella levyt oli mitattuna viitisen astetta ympäristöään lämpimämmät. Ajoin sitte vähän kuudenkympin aluetta ym. taajama-ajoa ilman kovempia jarrutuksia ja levyn lämpö siitä satulan kitkapinnalta yli viiskyt astetta ja ulkopuolelta mitattuna rummun kohdalta abt 45. Tolla perusteella hotspot ei olis siellä käppärin puolella. Mut toi ääni, voiko johtua siitä, että oli pinnoitetut levyt (kaikki osat bosch) ? Se kyl peittyy sitten rengasääniin melkosen äkkiä.

Aattelin joka tapauksessa avata noi jarrut ja sutia hiekkapaperilla palat herkistellä satuloita. Ja kattoo tota levittäjän kiinnitystä samalla. Onko tämä samanlainen levittäjä kuin mikä tuolla on ennestään https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/222004/ ? Tossahan tulee toi kynsi läpi alapuolelta.

---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8034
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Kynsi tulee aivan vaijerin päähän. Laitetaan koukkaamalla, voi painattaa ruuvimeisselillä tai joskus avittanut pienillä siirtopihdeillä yhteen. Levittäjä ei voi mennä täysin kasaan jollei kynsi ole oikeassa kolossa.

Ääni johtuu todennäköisesti siitä, että jarrukilpi ottaa levyyn kiinni.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Noni, fiksattu. Ääni oli laahaava käsijarru. Ei pidä tunkea väärään koloon. Hain motonetista uudet levittäjät varuilta, mut sain painettua sen linkun oikeaan kohtaan papukaijapihdeillä. Alko jousihommakin (sitä kenkää paikallaan pitävää jousta lukuunottamatta - se on yhtä hanurista ku huohotuksen banjo) sujumaan, kun tarpeeks harjottelee. Lämpesi levyt vielä aika reippaasti, mut reippaampia jarrutuksia motarivauhdeista, niin rupes asettumaan.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

 

KL-varaosat  Race.fi