Jatketaampa vaikka siitä mitä tälle olis siis suunnitteilla.
Moottoriksi tulossa siis 850:stä peräisin oleva B5234T, eli hydraulisilla nostajilla varustettu N-pata. Kansi on tällä hetkellä koneistamolla vielä tarkistettavana. Kellari kasaantuu vakio männillä ja noilla SPM H-profiileilla, uusilla tiivisteillä, laakereilla jne. kuluvilla. Alakerran osat kävi pesussa ja nyt kun kaveri lyhenti mulle öljypohjan ja pumpun imuputken niin pääsee alakertaa jo kasailemaan. Rakotulkit tulikin jo pyttyjen väliin naputeltua.





Pakosarja tulee omaa valmistetta ja sen rakenteluun tuli tehtyä jo hitsausjigit, kollektori ja pakosarjan laippaan käypäset lähdötkin tuli prässättyä.


Pitkään on tehnyt mieli kokeilla ahtimien puolella muutakin kuin hyväksi havaittua Holsettia. Garretit, Borgwarnerit, Turbosystemsit, Precisionit kyllä kiinnostaisi mutta tuppaa hinta karkaamaan vähän korkealle ja taas noihin ihan halvempiin kiinalaisiin en luota, joten valinta on siis vähän kalliimpi kiinalainen

Tilattiin kaverin kanssa nyt Dynolabilta kokeeksi tuommoset Pulsarin tekemät Garretin kopiot. Itselle otin GTX3582R hyrrän ar1.01 dual V-band pesällä. Samaan pakettiin tuli nyt kokeeksi dumppi ja hukkis heiltä. Katsotaan koska saapuuvat.
https://www.pulsarturbo.com/product/pulsar-turbo-gtx3582r-gen2-turbocharger/Imusarjaksi tulee RN-koneen sarja, katsotaan muokkaako kaveri tuota yhtä hyllystä löytyvää vai tilaanko MKM:ltä valmiiksi muokatun johon pultataan sit 960:n kaasuläppä.
Välijäähdyttimeksi hain Lahdesta eräältä foorumilaiselta ilmastoituun tarkoitetun KL:n täysalumiinisen.

Vesivehkeiksi tulee aika pitkälti 960:n osat. Lohkon vesiputken muokkaus täytyy kattella jahka saan päätettyä käytänkö noita 960 korvia vai ostanko nuo ASS tekemät

Voimansiirroksi tuli haettua Tampereen suunnilta yks tinakoneen M90 ja sen kaveriksi ostin 850 kovan vauhtiksen ja 850R:n asetelman. Luulis välttävän nyt alkuun niin saa suht nopealla aikataululla autoa eteenpäin kun saa orkkis osilla tehdä. Tai en minä niinkään kytkinpaketista ole huolissani, lähinnä siitä miten äkkiä tuon askin tappaa

Perään varmaan pistetään MKM kolmiovarsi ja toivon mukaan Opelin lukko, hätävaraksi menee talven kemppiläinenkin. Ajatuksena olis että itsekin opettelis tuon lukon muokkauksen, hallikaveri noita jokusen on jo tehnytkin.
Polttoainepuolella ajattelin pärjätä alkuun K-Jetin vakiopumpulla / linjoilla, tämä oikeastaan oli yks syy minkä takia tuli K-Jettiläinen valittua aihioksi. Moottorinohjaukseksi tilailen Maxxecun Sportin, ja todennäköisesti VAG-puolat.
Moottorinohjaus onkin enää ainoa isompi investointi mikä pitää hommata.
Alustan ja jarrujen puolelle ei nyt ihmeitä vielä tehdä, eteen mulla on ysin 280mm jarrut niin päivitetään ne noiden 262mm tilalle, samalla päästään noista 2-letkuisista etusatuloista.
Taakse tulee varmaan toiset orkkis satulat lisäksi ja näitä komentamaan hydraulinen käsijarru.
JSpecin coilitkin pitäis tähän laittaa mutten varmaan talvea vasten niitä vielä pistä, katsotaan sitten kewwäämmällä.
Jos alkuun mentäis vähän lyhyemmillä jousilla ja ehkä 240 etuiskareilla.
No se suunnitelmista ja hankituista osista. Mitäs tässä on saatu konkreettisesti aikaan?
Perinteisesti karsittu aiempien omistajien puuhastelut. Autosta lähti pari tökeröä lisämittaria, paineilmatorvet ja muutamat tuninki-mielessä laitetut polttimot. Auto ilmeisesti on ollut jonkin sortin harrastajalla aiemmin kun on Volvolandian tarraa jne.

Sisustan osia on tullut hinkattua säädyllisempään kuntoon kun autoa on säilötty horsmien valtaamassa kasvihuoneessa.
Lähes ehjän kattopahvin kävin hakemassa Nokialta, kiitokset sinnekin jos satut lukemaan

Siihen pitää vielä verhous tehdä niin pääsee sen asentelemaan paikoilleen. Sisustaa tekisi mieli päivittää esim. mustiin puolinahkoihin, tosin eteen varmaan tulee laitettua jotkut kuppijakkarat tai sitten nuo jo punaiseen farkkuun aikanaan sovitetut (Mitsun) Recarot.

Tosiaan kuten aiemmin mainitsin niin kardaanin tukilaakeri tuli vaihdettua hyvään hyllystä löytyneeseen B-osaan, sytkäjohdot, tulpat, jakajan kansi ja pyöriä löytyi myös hyllystä tähän kun vanhat oli aika hurjassa kunnossa eikä auto suostunut käymään edes kolmella.
Samaten tuli todettua ettei ruiskuvehkeisiin, (etenkään näihin missä on vielä vähän kovempi paine) kannata laittaa noita yleismallisia letkun väliin asennettavia suodattimia. Tuuppasi aika vauhdilla bensaa mokoma ulospäin kun halliin ajaessa rupes vuotamaan.

Tämäkin oli aiemman omistajan laittamia, samoin kuin tuo erikoinen huohotussysteemi joka pomppaa konehuoneessa heti silmään kun pellin avaa

Äsken mainituilla saatiin aikaan B200E joka käy hämmästyttävän nätisti.

Peltitöitäkin tuli kuluneella viikolla aloitettua sen verran että vaihdoin repsikan puolelta helman, retusoin sen vastapeltiä ja etulattian siitä nostokohdan päältä.


Hitsihommilla ja moottorin kasaamisella tästä olis taas jatkettava.
Linkin takana on vielä hieman lisää kuvia sikäli tämä ketään kiinnostaa
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+740+GLE+'88+%22ProjecT5%22/