Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kulmiksen taivaspaikka

  • 1330 Vastauksia
  • 294265 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1245 : 04.08.2024, 11:01:10 »
Jos siihen on joku tehnyt "kertojan" eli ylivaihteen joka vaihteelle.
Sillähän ne kölvit noita särki aikanaan.
Kiva kun pakillakin on kertoja poks oho. :D

Mutta joo jos on kauan jo seissyt  niin varmaan kumitkin on aika lättänät.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1246 : 04.08.2024, 12:16:46 »
Sinänsä se "kertoja" ei ole ongelma muuten kuin että pienempi päävaihteiston vaihde kertoo moottorin väännön, jolloin tuon murkulan rajat tulee vastaan. Peruuttamisesta tuon tyyppiset planeettapyörästöt ei kyllä tykkää, käsittääkseni tuo menee jumiin jos sitä koittaa pyörittää takaperin. jos tuon sijoittaisi moottorin ja kytkimen väliin, sitä voisi kyllä käyttää kaikilla vaihteilla.

Miten Kulmis meinasi toteuttaa tuon ohjauksen? Ihan käsikäyttöisesti?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1247 : 04.08.2024, 14:52:41 »
Miten Kulmis meinasi toteuttaa tuon ohjauksen? Ihan käsikäyttöisesti?

Varmaan ihan on/off kytkimellä. Aika hankala saada mitään sivistynyttä systeemiä toimimaan tällä elektroniikkaosaamisella, mitä mulla on. Puhumattakaan jostain Arduinosta tjms. digivehkeestä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1248 : 04.08.2024, 15:29:47 »
Sinänsä se "kertoja" ei ole ongelma muuten kuin että pienempi päävaihteiston vaihde kertoo moottorin väännön, jolloin tuon murkulan rajat tulee vastaan. Peruuttamisesta tuon tyyppiset planeettapyörästöt ei kyllä tykkää, käsittääkseni tuo menee jumiin jos sitä koittaa pyörittää takaperin. jos tuon sijoittaisi moottorin ja kytkimen väliin, sitä voisi kyllä käyttää kaikilla vaihteilla.
No eiköhän nuo ongelmat just riitäkin. :)

Rele siihen väliin niin saat painonappisysteemin niinkuin alunperin. Merkkivalo tottakai myös ehkä tyyliin OD? Tai kun oikeen haluu elvistellä niin overdrive.
Eikös sulla niitä koneita oo millä tekis tulostamalla hienon kulissin. *kahvia->
« Viimeksi muokattu: 04.08.2024, 15:32:36 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1249 : 04.08.2024, 22:45:00 »
Varmaan ihan on/off kytkimellä. Aika hankala saada mitään sivistynyttä systeemiä toimimaan tällä elektroniikkaosaamisella, mitä mulla on. Puhumattakaan jostain Arduinosta tjms. digivehkeestä.

Saako Sniperistä ulos ohjelmoitavaa ohjaussignaalia? Meneekö sinne nopeustieto? Onko sellaista?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1250 : 05.08.2024, 08:38:39 »
Saako Sniperistä ulos ohjelmoitavaa ohjaussignaalia? Meneekö sinne nopeustieto? Onko sellaista?

Ilmeisesti yksi ulostulo olisi vielä vapaana, mutta nopeustietoa eculle ei mene, niin mitenhän se sitten olisi mahdollista toteuttaa? Nopeustieto on kyllä olemassa, mutta se menee nopeusmittarille.

Jos vaihteistosta löytyisi sellainen öljynpainekanava, missä on kolmosvaihteella paine, niin sellainen olisi periaatteessa aika hyvä. Saisi helposti tehtyä jollainen painekytkimellä turvamekanismin, että ei mene vahingossa muilla vaihteilla päälle.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1251 : 05.08.2024, 13:22:47 »
Ilmeisesti yksi ulostulo olisi vielä vapaana, mutta nopeustietoa eculle ei mene, niin mitenhän se sitten olisi mahdollista toteuttaa? Nopeustieto on kyllä olemassa, mutta se menee nopeusmittarille.

Jos vaihteistosta löytyisi sellainen öljynpainekanava, missä on kolmosvaihteella paine, niin sellainen olisi periaatteessa aika hyvä. Saisi helposti tehtyä jollainen painekytkimellä turvamekanismin, että ei mene vahingossa muilla vaihteilla päälle.

Juu tätä paineohjausta pohdin kanssa. Mutta jos VSS löytyy niin ehkä tämä?

https://www.lingenfelter.com/product/L460340004.html

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1252 : 05.08.2024, 13:58:36 »
Jos ruiskusta saisi kuormitustiedon, jonka yhdistäisi tuohon nopeusreleeseen, sen voisi saada toimimaan ihan automaattisesti.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1253 : 05.08.2024, 14:59:21 »
Juu tätä paineohjausta pohdin kanssa. Mutta jos VSS löytyy niin ehkä tämä?

https://www.lingenfelter.com/product/L460340004.html

Niin just, että tuollaisiakin on olemassa :D

Taitaa olla just sellainen vehje, että jollain Arduinolla tuon tekisi muutamalla kympillä, kun vaan ymmärtäisi sellaisista jotain.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1254 : 05.08.2024, 18:15:14 »
Bensapumpun rele? Montako impulssia sekunnissa se vaatii että pysyy päällä? Jos impulssit olisivatkin renkaan kierroksia. Tosin tuolla arduinolla tuon saa toteutettua kympillä jos nopeustiedon jostain saa impulssitietona.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1255 : 05.08.2024, 19:19:55 »
Bensapumpun rele? Montako impulssia sekunnissa se vaatii että pysyy päällä? Jos impulssit olisivatkin renkaan kierroksia. Tosin tuolla arduinolla tuon saa toteutettua kympillä jos nopeustiedon jostain saa impulssitietona.

Joka pyörässä on vielä Corveten abs-anturit, mistä nopeusmittarikin ottaa signaalinsa. Pitää nyt pohtia mikä on kätevin, kun ei tosiaan ole elektroniikka ihan ydinosaamisaluetta


Päätykappale alkaa hahmottumaan.


Tuo aihio on siis sahattu jostain jo tehdystä osasta ja siinä on iso liuta ylimääräisiä reikiä ja näköjään osa tulpattukin, kuten sorvauspinnasta näkee. Yhdestä tulpatusta reiästä jäi mokoma just stefan asennusreiän reunaan pieni muisto, mutta varmaan tiivisteliima korjaa tilanteen.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2024, 19:21:28 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1256 : 07.08.2024, 20:08:46 »
Päätykappaleen sorvaukset sorvattu. Seuraavaksi klöntti kiinni jyrsimeen ja sillä sitten lopulliset muodot.




Sorvasin nyt kuitenkin pesän sille isommalle stefalle. Se jää nyt pari milliä ulos, mutta tokkopa sillä on suurtakaan merkitystä. Näin jäi kuitenkin vähemmän harmia niiden ylimääräisten reikien takia. Yhdestä reiästä jäi kierteet ja toinen tulpattu reikä jäi aukon reunaan, mutta muuten ihan jees.


Laakerin paikka ja sokan ura.



Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1257 : 08.08.2024, 19:09:10 »
Jyrsimellä ja kääntöpöydällä lopulliset muodot.


Reunoihin pyöristyksiä.




Ja kiinnitysreiät, niin osa on melkein valmis.






Sisäpuolelle vielä pienet kolot mäntien varsia varten ja reiät propulle, huohotukselle ja kiinnitykselle.

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1258 : 08.08.2024, 19:23:00 »
On se vaan aika seppä, ei voi muuta sanoa :o

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1259 : 09.08.2024, 12:55:13 »
On se vaan aika seppä, ei voi muuta sanoa :o

No enpä tiedä. Varsinkaan aamupäivän toilailujen jälkeen :facepalm:

Tein öljypropun kolon vähän turhan syväksi ja sinnehän tuli reikä perk....le >:(




Muuten kyllä tuli ihan jees ja sain kaikki muut reiät kunnialla tehtyä.




Lasikuulapuhaltamalla sai aika hienon pinnan.


Sen töpeksimäni reiän sai pelastettua varmaan aika hyväksi laittamalla laakerin alle tiivisteliimaa. Laakerin reunassa on niin paljon enemmän pyöristystä, mitä tuossa pesässä, että sinne jää hyvä makkara liimaa.




Stefa törröttää nyt tämän verran, mutta on sentään 9mm tuolla reiässä, niin tuskin haittaa. Paitsi, että on aika typerän näköinen.


Huohotinnipukka.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2024, 14:25:08 kirjoittanut Kulmamies »

 

Samppasport  Futurez