Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 virtslukon vaihto

  • 3 Vastauksia
  • 1177 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ysi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
940 virtslukon vaihto
« : 27.09.2021, 10:42:50 »
Olis sellanen homma nyt käsillä että virtalukko pitäs vaihtaa 91vm 940 volvoon. Ongelmana on että avainta ei virtalukkoon ole joten neuvoille olisi tarve että miten onnistuisi?
Hyvä olisi myös tietää että onko tuon ikäisessä jo ajonestolaitteita ym. ja jos on niin miten niiden kanssa tekee?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 virtslukon vaihto
« Vastaus #1 : 27.09.2021, 13:26:31 »
ei ole mitään ajonestoja ton ikäsessä
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: 940 virtslukon vaihto
« Vastaus #2 : 27.09.2021, 14:00:52 »
Rattiakselin muovipaneelit pois tieltä, vanha virtalukko mäkeen ja uusi tilalle. Ei tarvii ajonestoista murehtia.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=83659.0
Tässä topicissa kerrotaan tarkemmin virtalukon irrottamisesta.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa maamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 virtslukon vaihto
« Vastaus #3 : 28.09.2021, 00:46:25 »
Saman homman tein ja ei nyt mikään helppo homma ollut. Ei avainta ja rattilukossa. Vm -93 940. Ensimmäisenä otin lukon irti varaosa-autosta -85 760. En nyt tiedä pitäskö lukkopesän muka vetämällä lähteä jos tuota messingin väristä osaa painaa pienestä reiästä. En itte ainakaan saanut pelkkää pesää irti vaan irrotin koko L tai V muotoisen lukko-osan irti rattiakselin kiinnitysosasta. Tuota messinginosaa pitää painaa avaimen ollessa 1 asennossa, niin se nipukka menee tarpeeksi syvälle että saa vedettyä lukko-osan sivulle.. Ennen tuota irrotusta piti irrottaa kojelaudan alapeitelevy, ratti, mittaristo, ratin ympärysmuovit,  avata ne kaksi "kannatonta" pulttia ratin alta sekä se yksi torx pultti siitä keskeltä. Myös lukko-osasta pitää se kannaton pultti avata. Lisäksi otin keskikonsolin sivumuovin irti että kojetaulua pystyy vääntää tarpeeksi ulospäin että lukko-osan saa vedettyä sivulle. Joutuu kyllä enemmänkin purkaan keskikonsolia. Jos ei kojelautaa pysty vääntään niin ottaa lukko kiinni siihen ympäryspeltiin. Tietysti myös viikset jne pois tieltä. Tämä riitti tuohon mihin oli avain. Samat purku toimenpiteet tein tuohon 940:een mutta isoin ongelma on että tuota messikinipukkaa ei saa ilman avainta painettua tarpeeksi syvälle, jotta lukko-osan saisi vedettyä pois rattiakselin tukiosasta. Kaiken lisäksi tässä yksilössä oli sellanen hienous ettei ollut lainkaaan näkyvissä koko messinkinipukkaa. Reiän kohta näkyi mutta se oli ummessa. Nipukka tuli näkyviin porauksen jälkeen  mutta ei se mitään kuitenkaan auttanut kun ei avainta. Tässä vaiheessa yritin pienellä voimalla koputella uurnan kanssa lukko-osaa irti mutta ei se irronut. Sitten meni hermot ja isommalla väkivalla rikoin tuosta akselin kannatinosasta lukko-osan ympärillä olevaa kohtaa, niin että sain hakattua lukko-osan irti. Tämän jälkeen vaan sokka irti akselista ja kannatinosa irti ja tilalle uus osa varaosa-autosta. Tähän voi varmaan olla sitten helpompi tapa mutta en mä mistään ohjeista ole ymmärtänyt mitä oikeasti pitäisi tehdä. Jossain on mainintaa porauksesta mutta en tiedä mistä kohdasta pitäisi porata.

En tiedä sitten saisiko koko rattiakselin irrotettua kannatinosan/lukko-osan kanssa, jos ottaisi irti alapään nivelestä. Voi olla ettei tarttisi vääntää kojelautaa. Ja jos ei ole rattilukossa niin saisi varmaan vedettyä akselin takakautta pois kannatinosasta. Tämän jälkeen kannatiosan/lukko-osan saisi yhtenä pakettina irti ilman väkivaltaa.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2021, 01:03:25 kirjoittanut maamies »

 

KL-varaosat  Race.fi