Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 240 Ei lähde käyntiin (kiire)

  • 4 Vastauksia
  • 1201 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo240gg

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 Ei lähde käyntiin (kiire)
« : 06.10.2021, 22:44:45 »
Morjesta,

Noviisi volvo harrastaja täällä joten koitan pohjustaa mahdollisimman hyvin. Kyseessä on Volvo 240 B 200 E automaatti n. 275 000km.

Auto alkoi sammuilemaan hetki sitten. Huomasi liikennevaloissa, että kävi huonommin ja yski. Tsekkasin tulpanjohdot ja huomasin, että kaksi johtoa oli löysiä. Tilasin uudet ja jatkoin ajamista. Alkoi hetki sen jälkeen oikkuilemaan pahemmin. Kävi kun paino kaasua joko hieman tai täysillä. Auto piti hakea työtoimistoni vierestä yöllä, jonka matkan aikana sammui 5-6 kertaa ja piti käynnistää uudelleen. Vaivalloisesti auto saatiin kotiin saakka. Tänään uudet tulpanjohdot tuli, iskin paikoilleen, koitin käynnistää niin startti pyöri ja auto koitti käynnistää, mutta ei lähtenyt käyntiin. Koitin vanhoilla johdoilla ja sama vika. Voiko akku olla mennyt tyhjäksi, tai onko autosta voinut mennä jotain muuta rikki kun haku matkalla joutu käynnistää uudelleen monta kertaa aika kauan käynnistämällä. Tosiaan auto on espanjassa, joten osien tilaaminen ei ole mitään helpointa. Apu olisi arvostettua.

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Ei lähde käyntiin (kiire)
« Vastaus #1 : 07.10.2021, 13:27:04 »
Nämä suihkutusmoottorit eivät minun vahvinta aluetta, mutta saattaisi johtua vaikka tukkeutuneesta polttoainesuodattimesta, vai viallisesta polttoainepumpusta. Onhan tankissa varmasti polttoainetta kunnolla?. Sytytystulpat voisi tarkistaa, ja katsoa minkä näköiset, ja ainakin puhdistaa. En usko akussa olevan vikaa, mutta toki akun varaus on tärkeä asia, että startti jaksaa reippaasti pyörittää moottoria. Moottoritilasta kannattaa katsoa myös, että mitään irtonaisia johtoja ei ole, ja että liittimet kunnolla kiinni, ja letkut yms silmämääräisesti ainakin kunnossa. Ei ehkä sovi oireisiin, mutta hyvä olisi katsoa myös öljymäärä moottorista, ja samalla näkee öljyn kunnon. Ilmansuodattimen kuntokin olisi hyvä tarkistaa.

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1612
  • Mafia Connections
Vs: Volvo 240 Ei lähde käyntiin (kiire)
« Vastaus #2 : 07.10.2021, 14:11:15 »
Sytytyksen ajoitus: Jakohihna venyy käytössä. Jako on voinut hypätä. Tarkasta että jakohihna on kohdillaan merkeistä ja kiristä hihna ensin löysäämällä ja sitten kiristämällä kiristinrullan jousi. Varmista että sytytys on kohdillaan tämän jälkeen.

Muiden sytytysosien kunto on myös syytä tarkastaa. Tulpat, pyörijä ja jakajankansi. Myös puolan johto. Autossa lienee pystymallinen jakaja koneen etuosassa.

Jos sytytysosat ovat kunnossa niin on syytä pohtia bensapumpun kuntoa.

Tankissa on siirtopumppu ja auton alla varsinainen bensapumppu. Siirtopumpun hajoamista ei huomaa mutta pääpumppu joutuu kovemmalle ja voi hajota. Tankin täyttäminen on helpoin tapa varmistaa ettei pääpumppu ole liian kovilla.

Koska kone saa bensaa niin sytytyksen elektroniikka on toimivassa kunnossa. Bensapumpun rele kytkee virran pumpulle vasta kun se saa sytytyksen boksilta signaalin. Rele on ratin alla jos tulee jotain syytä epäillä sen kuntoa.

Tietysti imuvuodot voivat aiheuttaa ongelmia mutta niiden kanssa en osaa auttaa muuten kuin että varmista että ruiskun kaikki letkut ovat kunnolla kiinni. Imusarjan alla on muistaakseni letku, jota ei näe kovin hyvin.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Ei lähde käyntiin (kiire)
« Vastaus #3 : 07.10.2021, 14:18:36 »
Tankin siirtopumppu kumiletkulla kiinni metalliputkessa. Tämä kumi näistä hajoaa ajan saatossa. Auto ei enää käynnisty, kun tankissa noin 20l bensaa. Kun 5l enemmän, niin vastapäivään mutkaan ajaessa nyykähtää.

Paikalla The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Ei lähde käyntiin (kiire)
« Vastaus #4 : 07.10.2021, 20:28:33 »
Näissä 240/B200E on K-jet ruisku. Yksinkertainen mutta allerginen imuvuodoille. Tarkista että kaikki letkut ovat kiinni.
Sähköpuolella bensapumpun rele pätkii, löytyy mittariston alta. Vihreä laatikko.

Sulakkeet happanee ja bensapumppu ei saa tarpeeksi sähköä.

Bensafiltteri menee tukkoon.

Tankin siirtopumppu hajoaa tai tankin läpiviennistä katkeaa piuhat.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

KL-varaosat  Race.fi