Proturbo  Autodiagnoosi

D5 2003 käynnistys pakkasella

  • 53 Vastauksia
  • 6440 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #15 : 29.10.2021, 14:54:20 »
Sain veljeltä testiletkut joissa pullot toisessa päässä, eli ihan virallinen paluulinjan testisarja.

Olen koittanut apuvirralla että plussa toisesta akusta konehuoneessa olevaan plussaan ja maakaapeli suoraan starttin kiinni. Tämä tuli siten rinnan sen auton oman akun kanssa. Ei vaikuttanut pyörittämiseen voimaan/nopeuteen mitenkään.

Hyvin olet kaikki konstit kokeillut. Ja ainoa muuttuja on se ulkolämpötila? Onko ardic'ia? Itsellä sen käyttö kylmällä auttoi pyörittämään nopeampaa ja käynnistyi vaikka olikin paluuvuotoa. Ajatuksena siis, että koska paluuvuotoa ei ole, jokin lämpötilan mittaus olisi pielessä ja säätää jotain omituista kylmällä ilmalla.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #16 : 29.10.2021, 14:58:17 »
Hyvin olet kaikki konstit kokeillut. Ja ainoa muuttuja on se ulkolämpötila? Onko ardic'ia? Itsellä sen käyttö kylmällä auttoi pyörittämään nopeampaa ja käynnistyi vaikka olikin paluuvuotoa. Ajatuksena siis, että koska paluuvuotoa ei ole, jokin lämpötilan mittaus olisi pielessä ja säätää jotain omituista kylmällä ilmalla.

Tosiaan ihmettelen itsekkin tätä. Ardic on toistaiseksi pois pelistä, pitäisi korjata sekin. Pitää laittaa aina aamuisin se saamerin lohkosäteilijä lämmittämään ennen lähtöä.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #17 : 29.10.2021, 19:15:45 »
Onko testerillä katsottu mitä ne moottorin eri lämpötila-anturit väittää?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #18 : 29.10.2021, 19:33:22 »
Onko testerillä katsottu mitä ne moottorin eri lämpötila-anturit väittää?

Montako lämpötila-anturia noissa yleensä on?
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #19 : 29.10.2021, 19:36:39 »
Montako lämpötila-anturia noissa yleensä on?

Moottorille on 2 tai 3, ainakin 2. Sisätilalle ainakin 1. Tämä ulkomuistista.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #20 : 29.10.2021, 22:05:58 »
Tämä paluuvuototesti, laitoit siis letkut paluuputkien laippoihin ja näit määrät niistä?
On nimittäin monesti niin, että jos hehkut toimii niin käynnistysongelmat kylmässä johtuvat liian pienestä rail paineesta ja se taas yleensä jonkun suuttimen liian suuresta paluuvuodosta. Seuraaksi tulee mieleen huono startti, hapettunut akun minus-kaapeli siinä startin vieressä eli pyörittää liian hitaasti tai ihan vaan huono akku.
Omassa '02 D5 miinus-kaapeli oli poikki liittimen sisältä moottorin kyljessä ja lopulta ei startannut lainkaan.
Jos polttoainetta ei tulisi tankista normaalisti, vaikea ymmärtää, miksi vähän lämpimämpi ilma oleellisesti auttaisi siihen.
Mistäpäin konetta löytyi tuo katkennut -kaapeli?
Pari päivää sitten etsin pimeässä ja sateessa kaverin autosta noita miinus kaapeleita. En löytänyt. Otin startin mukaan ja haettiin motonetista uusi. Sillä lähti toimimaan.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #21 : 29.10.2021, 22:35:14 »
Se miinus kaapeli on ihan siinä startin vieressä lohkossa kiinni, siis ’02 mallisessa S60 D5:ssa. Ihmettelin, mikä on kun ei startti pyöri, otin siitä kaapelista kiinni ja jäi pää käteen, kaapelikenkä sinne pultin alle. Minulla oli uusi kaapelikenkä muttei työkalua sen puristamiseksi joten puristin sen viilapenkissä ja käänsin alkuperäisen kaapelin niin, että rungon pää meni moottorin kylkeen ja itsetekemäni puristus runkoon. On toiminut jo pitkään.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #22 : 30.10.2021, 10:28:22 »
Eli tänään ulkomittari näytti 8,5°c
Auton jäähdytinnestelämpötila näytti 8,64°C ja MAF:i näytti 11°C koneen kun käynnisti niin alkoi näyttämään 9-10,5°C

Katsoin samalla että commonrail paine käynnissä oli arvoissaan ja paluupuolen paine myöskin arvoissaan commonrail pumpussa.

Hehkujen rele meni käynnistyksessä päälle ja sammui hetken päästä kun kone oli lähtenyt käyntiin. Jäähdytinnesteen lämpötilaanturi juuri vaihdettu ja se ainakin toimii.

Turbon vnt-säädin toimii ja on arvoissaan.

En kyllä tullut yhtään sen viisaammaksi kuin että ehkä siellä on jokin mekaaninen vika josta menee jokin muoviämpäri läpi ja lujaa. >:(
« Viimeksi muokattu: 30.10.2021, 10:30:35 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #23 : 30.10.2021, 23:46:23 »
Toimiiko ne 5 hehkua, oletko mitannut? Keskimääräistä enemmän olet kyllä jo testannut. Mä parin vuoden välein näytän kevyesti plussapiuhaa hehkuille, jos tulee kipinä tulkitsen toimivaksi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #24 : 31.10.2021, 06:41:12 »
Toimiiko ne 5 hehkua, oletko mitannut? Keskimääräistä enemmän olet kyllä jo testannut. Mä parin vuoden välein näytän kevyesti plussapiuhaa hehkuille, jos tulee kipinä tulkitsen toimivaksi.

Mittarilla mittaus niin samaa näyttää kun uutena asensin, 2-2,3Ohm.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6665
  • Global alligator
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #25 : 31.10.2021, 08:21:22 »
 :hg: Mitenkäs vian alkaminen suhtautuu ajallisesti sen startin vaihtoon?
Mistä hommasit startin, onko oikeen merkkivehje?

Sanoit tuolla alussa ettei jaksa kunnolla pyörittää, se starttihan voi ottaa niin paljon mehua ettei se virta vaan riitä vaikka akku olis miten hyvä.
Sori kun tämmösiä kyselen mutta niin paljon on tullut kaikkee nähtyä... :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #26 : 31.10.2021, 08:35:52 »
:hg: Mitenkäs vian alkaminen suhtautuu ajallisesti sen startin vaihtoon?
Mistä hommasit startin, onko oikeen merkkivehje?

Sanoit tuolla alussa ettei jaksa kunnolla pyörittää, se starttihan voi ottaa niin paljon mehua ettei se virta vaan riitä vaikka akku olis miten hyvä.
Sori kun tämmösiä kyselen mutta niin paljon on tullut kaikkee nähtyä... :o

Se on alkuun raskas, vähän kuin olisi 740 TDI kone -25°C pakkasessa ilman esilämmitystä, vaikka onkin plussan puolella.
Sitten se alkaa pyörittämään kunnolla ja se on pitkään pyöritystä ennen kuin lähtee käyntiin. Vähän kuin kone olisi jäässä ja väkisin yrittää pyörittää.

Mutta miksi ne oireet on silti vaikka lisä akku kytketty? Luulisi siinä kohtaa saavan kunnolla virtaa.
Startti on Bosch:in 2,2Kw. AD-varaosasta hankittu. Viime vuonna laitettu.
Tämä vaihdettiin sen takia kun vanha ei pyörittänyt enään joka kerta.

Vanhalla startilla oli sama ongelma, jonka seurauksena startti mahdollisesti sanoi itsensä irti.

Se että nämä käynnistys ongelmat alkaa jo 8-asteen lämpötilassa ja pahenee kun lämpötila laskee. Sitten kun iskeytyy 0°C niin ihan turha koittaa käynnistystä ilman esilämmitystä.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2021, 08:45:20 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #27 : 31.10.2021, 08:46:48 »
Omassa orkkisstartti on kyllä alusta asti terhakkaan kuuloinen vaikka suutinvian aikaan putputti käynnistymättä. Kun vertaa vaikka äidin Saabin jossa starttaus kuulostaa aina laiskalta vaikka virtaa olisi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #28 : 31.10.2021, 08:55:11 »
Kokeilin hehkut Mustalaatikon taktiikalla ja kaikista löi kipinää kun johto osui hehkuun eli ne toimii.

Testasin samalla että otin hehkun releen irti ja testasin että johdot ei ole poikki siltä väliltä. Samalla testasin että hehkujen sulake on ehjä. Plussan ja hehkureleen toisen nastan välin.

Testasin jopa hehkureleen että napsuu ja yhdistää.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2021, 09:09:59 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #29 : 31.10.2021, 09:38:06 »
Omassa orkkisstartti on kyllä alusta asti terhakkaan kuuloinen vaikka suutinvian aikaan putputti käynnistymättä. Kun vertaa vaikka äidin Saabin jossa starttaus kuulostaa aina laiskalta vaikka virtaa olisi.

No sitten kun tuo lähtee käymään niin se lähtee kunnolla ja käy nätisti.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

 

KL-varaosat  Race.fi