X40 (S/V40) 1,8-2l bensakoneella tai 1.9d jos oikein vähällä kulutuksella haluaa päästä.
En tiedä jälkimmäisestä, onko varustelistaan kuulunut miten tuo luistonesto/ajonvakautus mutta abs löytyy ja tekniikka luotettava ja huoltoystävällinen kuten bensamallissakin.
Bensakone mieltymyksien mukaan joko vapari tai matalapaineturbo.
T4 on vähän riskialtis, mikäli on 2 litraisella eli B4204T5 moottorilla ja ohjelmoitu.
Pitää vaan koputella helmat läpi, jos ei hitsaamaan halua päästä.
Osassa on helmat hyvässä kunnossa, osassa saa jonkin verran hitsata. "Juuri katsastettu" ei kerro mitään.
Omassakin V40 1.9d sai sormella painettua helmakotelosta läpi, vaikka oli muistaakseni 5kk sitten katsastettu kun sen ostin , mut se kuuluukin sen hintaiseen yksilöön.

Edellisessä; V40 2.0T oli kovat helmat muovien alta vielä.
Takajarruputket vaan oli lahot siinä, ja ne antautui sitten jossain kohtaa ja pääs vaihtelemaan.
V70/S60/S80 taitaa olla aika vähä ruosteisia..??
En ainakaa ite oo kuullut, että ois ruostevikaa erikoisemmin ollut.
Kulutus vaan sit vähän reippaampi kun on isompi auto ja bensakoneella.. dieselit (2.5tdi / D5, 2,4l) ei niin janoisia toki ole.
Mitään autoa ei tietyst joka vuosi tarvitse hitsata, kun ne korjaukset vaan tekee kerralla ja kunnolla.

Ite ainakin ennemmin ostan sellaisen yksilön jota tarvitsee hitsata (edullisemmin) kuin sellaisen joka on hitsattu ja työnjälki jättää kysymysmerkkejä ilmoille että onko tehty vaan ns. leimapaikkaa = saa tehdä uusiksi seuraavalle leimalle, ja pahimmillaan siellä on vastassa joku uretaanilla täytetty helma ja lasikuitupakkelilla "kunnostettuja" rakenteita.
Suhteellisen edullinen ja luotettava, pieni kulutus, niin enemmän vaihtoehtoja on muilla merkeillä tarjolla.
Se, että miten pienellä olisi suotavaa mennä, määrittelee pitkälti minkälaisia automalleja kannattaa katsoa.. ja onko käyttövoimalla väliä; bensa vai diesel lähinnä.
Honda, Toyota, Kia .. Peugoet/Citroen (PSA) ja jotkut VAG autot on sellaisia miltä löytyy valikoimaa noihin kriteereihin ihan hyvin.