Näistä akun latauksista ja sulakkeen mitoituksista on ollut parran pärinää täälläkin jo monta sivua. Ja tässä vähän lisää. Silloinkun lasketaan johdon kuormitettavuutta ja sulakkeen kestoa, on oikea jännite lähempänä, 14,5 v kuin 12,0 v. Pienempi jännite antaa toki lisä varmuutta. Mistähän tuo 12v on saatu noihin laskutoimituksiin? Täyden akun jännite kun on 12,8. Sitkeessä liikkuu huhu, että ylläpito- tai akkulaturi saa akun kaasuuntumaan 3-4 A virralla. Tämän päivän autoissa on melkein järjestään 120 An latureita eikä nekään kiehuta akkua. Puheet akun kaasuuntumisesta taitaa olla peräisin tasavirtalaturin aikakaudelta. Itse olen sähkötöitä tehdessäni puhdistanut kaikki liitoskohdat hyvin, ja laittanut niihin hieman grafiitti rasvaa ja hyvin on pelittänyt. Jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee.