Kaipaisin mielipiteitä mitä kannattaisi tehdä.
Ostin elokuussa vm 2007 V70:n (2.4 125kW bensavapari, kilsoja silloin 235000, nyt 248000) tarkoituksenani muuttaa sen kanssa keski-eurooppaan ja aloilleni asetuttuani ja kunnollisen auton hankittuani myydä se täällä (tai antaa vaihdossa siihen kunnolliseen autoon). Maksoin autosta vajaa 6K€ Suomessa. Auto osoittautui huonommaksi kuin oletin, ja nyt olen teettänyt siihen nelipyöräsuuntauksen, uusinut etu- ja takajarrut (levyt ja palat), parkkitutkat ja olkavarret (?, Querlenker saksaksi, ei mennyt täällä katsatuksesta läpi muuten, suomessa katsastettu huomautuksitta kesäkuussa) sekä kiillottanut samentumia umpioista.
Em. korjausten lisäksi tällä hetkellä oikea etujarrusatula jumii välillä (jarru jää laahaamaan, ei tee tätä aina vaan silloin tällöin), yksi polttimo pimeni ja joku hajotti kadun varressa vasemman sivupeilin. Moottoriltaan ja vaihteistoltaan auto vaikuttaisi olevan kunnossa, huollot on merkintöjen mukaan tehty suht säntillisesti ja ajoltaan auto on ok (silloin kun jarrusatula ei jumita). Pellit ja sisusta ovat siistit, kuskin ovessa on pieni ruostepaikka.
Auton tänne rekisteröityäni selvisi, että siitä ei edes täysin ehjänä saa täällä paljon mitään. Vaihtotarjoukset liikkeistä olivat ehjänä 1000-1500 euroa, itse myymällä voisi saada vähän enemmän. Korjauksia en pysty käytännössä itse tekemään ja täkäläisellä korjaamolla korjaukset maksaisivat lähes sen mitä auton arvo ehjänä on. Suomessa arvo ehjänä olisi kai kuitenkin edelleen siellä 5-6K pinnassa. Suomalaisen autoverokäytännön takia maasta viedessä tuosta ei saanut autoveron palautusta (>10v vanha, toki vastaava case on KHO:ssa vireillä joten joskus tulevaisuudessa oikaisuvaatimus voi menestyä), mutta jos tuon toisi takaisin Suomeen, joutuisi ymmärtääkseni maksamaan toisen kerran autoveron (lienee suuruusluokkaa tonni). Sinänsä Suomeen tuominen onnistuisi muuten helposti, kun auto on minulle rekisteröity voin hyvin ajaa sen Suomeen nykyisillä kilvillä, rekisteröidä Suomeen ja viedä kilvet mennessäni takaisin ja poistaa sen täkäläisestä rekisteristä.
Mitähän tuolle kannattaisi yrittää tehdä? Löytyisiköhän Suomesta joku, joka maksaisi tuosta jotain semijärkevää tuossa kunnossa, pistäisi kuntoon ja möisi voitolla? Toki voin pitää itsellänikin kakkosautona, eihän tuosta ole kuin muutama satanen vakuutusmaksuja vuodessa täällä ja suurimman osan ajasta liikkuu kuitenkin ihan hyvin. Säilytyspaikka on vaan pieni ongelma.