Samppasport  Futurez

V70 2.5T AWD -07 uusi automaattilaatikko

  • 4 Vastauksia
  • 1313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
V70 2.5T AWD -07 uusi automaattilaatikko
« : 13.12.2021, 16:53:44 »
Tervehdys!

Otsikon mukaisessa noin 190tkm rullatussa Volvossa on automaattilaatikko (geartronic) oireillut jo ainakin vuoden päivät. Pikkuhiljaa tullut aina uusia oireita. Se on viisivaihteinen, eli AW55-50 -sarjan loota näemmä.

Nykyiseen oirelistaan kuuluu seuraavaa oleellista:
- kakkonen nykäisee kolmoselta vaihtaessa (vähemmän jos pitää koneessa kierroksia)
- kolmonen nykäisee kakkoselta vaihtaessa jos veto on päällä, lisäksi luistaa aina pari kolme sekuntia ennen kuin tarttuu kiinni. Jos ajelee D-asennossa niin kaupunkialueelta poistuttaessa (50 -> 70 nopeusrajoitus) usein kiihdytettäessä kierrokset pomppaavat 3000 kieppeille ja pysyvät siinä mutta vauhti kiihtyy.
- jos vaihtaa kolmoselta neloselle eikä ole kunnolla veto päällä niin kierrokset dippaavat hetkeksi johonkin tuhannen kieppeille jo koko auto nytkähtää.
- ruvennut tekemään samaa myös neloselta kolmoselle vaihtaessa.
- joskus satunnaisesti kolmosen kanssa saa houkutella enemmän että luistaminen loppuu. Silloin kierroslukumittari elää tyhjäkäynnin ja 4000 välillä ihan kaasun asennon mukaan nopeuden pysyessä samana. Silloin yleensä hetki kakkosella ajoa (tai kunnolla kaasua) niin kohta kolmonen tarttuu taas sillä jo totutulla luistolla.

Tuossa nuo päälimmäiset. Olen jo pitkään käskyttänyt itse vaihtamiset niin sopivalla kaasulla per vaihteenvaihto meno on vielä jossain määrin tasaista.

Huoltokirjan mukaan laatikkoöljyt oli vaihdettu aikaisemmin pariin kertaan ja itse olen ne vaihtanut vielä huuhtelemalla pariin kertaan nyt parin vuoden sisään. Lisäksi alkukesästä puhalsin vielä muutamalla baarilla ilmaa laatikkoon vastakiertoon jotta suodattimesta irtoaisi mahdollinen tuke. Ei sieltä ainakaan mitään oleellista tullut. Nämä eivät vaikuttaneet lootan käytökseen mitenkään havaittavasti.
Lisäksi laatikon öljynvaihtovälilaskuri ja oppimistila nollattu. Niilläkään ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.

Soittelin joku aika takaperin Konehuolto Siekkiselle ja siellä sanoivat, että vikakuvauksen perusteella kannattaa ennemmin hommata jostain toimiva vaihtolaatikko kuin käydä korjaamaan nykyistä.

Tästä päästään varsinaiseen kysymykseen. Eli käykö mikä tahansa kakkoskoppaisen V70/S60 viisivaihteinen automaattilaatikko tilalle? Ja mahtaako olla eroa onko geartronicilla tai ei, tai onko auto turbokoneella vai ei?
Ja riittääkö pelkän laatikon vaihto, vai tarvitseeko lisäksi ohjausboksia tms? Ja arvaitenkin pitää käydä vielä uusi ohjelma vaihtolaatikkoon?

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD -07 uusi automaattilaatikko
« Vastaus #1 : 13.12.2021, 19:43:49 »
Ei sovi 2vetosen laatikko AWDn tilalle. Ei ainakan 03 D5 AWDhen. Kyselin pari vuotta sitten omaani käytettyä laatikkoa Eurooppaa myöten. Pari olis löytynyt, semmosia 300- 400000km ajettuja. Ainahan kannattaa kysellä. Laatikon korjaus + uusi turpiini tekee n 2500 €. Sitäpaitsi käytetty laatikko on aina arvoitus.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD -07 uusi automaattilaatikko
« Vastaus #2 : 13.12.2021, 20:53:30 »
Tuohon kannattaa ennen laatikon vaihtoa kyllä kokeilla sopeutusajoa, muutaman tuolla pelastanut, mukaan lukien oman joka pelaa nyt täysin moitteetta ja saman tyylisiä oireita oli.

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD -07 uusi automaattilaatikko
« Vastaus #3 : 13.12.2021, 22:25:41 »
Oli näköjään vielä vähemmän läpihuutojuttu kuin luulin.

Tosin tuo sopeutusajohan on vielä koittamatta, pitää vielä sekin kortti katsoa. Olin jo toivon heittänyt kun foorumilla oli joitakin positiivisia kokemuksia noista öljyjen vastakiertoon työntämisestä ja oppimismuistin nollauksista, mutta itsellä eivät tosiaan vaikuttaneet mitenkään.

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T AWD -07 uusi automaattilaatikko
« Vastaus #4 : 14.12.2021, 07:33:41 »
Vielä kertaalleen öljyn vaihto huuhtelemalla voisi kokeilla. Näissä lootissa on sentään mittatikku verrattuna kuusi vaihteiseen.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2021, 07:36:35 kirjoittanut modsman »
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

 

Kulkukoira  Proturbo