Tervehdys!
Otsikon mukaisessa noin 190tkm rullatussa Volvossa on automaattilaatikko (geartronic) oireillut jo ainakin vuoden päivät. Pikkuhiljaa tullut aina uusia oireita. Se on viisivaihteinen, eli AW55-50 -sarjan loota näemmä.
Nykyiseen oirelistaan kuuluu seuraavaa oleellista:
- kakkonen nykäisee kolmoselta vaihtaessa (vähemmän jos pitää koneessa kierroksia)
- kolmonen nykäisee kakkoselta vaihtaessa jos veto on päällä, lisäksi luistaa aina pari kolme sekuntia ennen kuin tarttuu kiinni. Jos ajelee D-asennossa niin kaupunkialueelta poistuttaessa (50 -> 70 nopeusrajoitus) usein kiihdytettäessä kierrokset pomppaavat 3000 kieppeille ja pysyvät siinä mutta vauhti kiihtyy.
- jos vaihtaa kolmoselta neloselle eikä ole kunnolla veto päällä niin kierrokset dippaavat hetkeksi johonkin tuhannen kieppeille jo koko auto nytkähtää.
- ruvennut tekemään samaa myös neloselta kolmoselle vaihtaessa.
- joskus satunnaisesti kolmosen kanssa saa houkutella enemmän että luistaminen loppuu. Silloin kierroslukumittari elää tyhjäkäynnin ja 4000 välillä ihan kaasun asennon mukaan nopeuden pysyessä samana. Silloin yleensä hetki kakkosella ajoa (tai kunnolla kaasua) niin kohta kolmonen tarttuu taas sillä jo totutulla luistolla.
Tuossa nuo päälimmäiset. Olen jo pitkään käskyttänyt itse vaihtamiset niin sopivalla kaasulla per vaihteenvaihto meno on vielä jossain määrin tasaista.
Huoltokirjan mukaan laatikkoöljyt oli vaihdettu aikaisemmin pariin kertaan ja itse olen ne vaihtanut vielä huuhtelemalla pariin kertaan nyt parin vuoden sisään. Lisäksi alkukesästä puhalsin vielä muutamalla baarilla ilmaa laatikkoon vastakiertoon jotta suodattimesta irtoaisi mahdollinen tuke. Ei sieltä ainakaan mitään oleellista tullut. Nämä eivät vaikuttaneet lootan käytökseen mitenkään havaittavasti.
Lisäksi laatikon öljynvaihtovälilaskuri ja oppimistila nollattu. Niilläkään ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.
Soittelin joku aika takaperin Konehuolto Siekkiselle ja siellä sanoivat, että vikakuvauksen perusteella kannattaa ennemmin hommata jostain toimiva vaihtolaatikko kuin käydä korjaamaan nykyistä.
Tästä päästään varsinaiseen kysymykseen. Eli käykö mikä tahansa kakkoskoppaisen V70/S60 viisivaihteinen automaattilaatikko tilalle? Ja mahtaako olla eroa onko geartronicilla tai ei, tai onko auto turbokoneella vai ei?
Ja riittääkö pelkän laatikon vaihto, vai tarvitseeko lisäksi ohjausboksia tms? Ja arvaitenkin pitää käydä vielä uusi ohjelma vaihtolaatikkoon?