Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 Haaveista totta, M52B25 swap

  • 34 Vastauksia
  • 18178 Lukukerrat

Jore ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta
« Vastaus #30 : 30.09.2024, 09:34:33 »
Tämä siirtyi eilen seisontaan. Tarkoitus oli, että olisin tällä viikolla vielä saanut muutoskatsastettua tekniikan. Kävi kuitenkin niin, että eilen kun pyyhkijän moottorin toimimattomuutta ihmettelin niin selvisi, että tämähän vuotaa aika reilusti bensaa taas. Noiden tankkilaitteeseen laitettujen kiristettävien an-liittimien kanssa ollut pariin otteeseen ongelmaa ja ne on korvattu ihan perus letkulla ja klemmareilla. Nyt kun nämäkin alkoivat vuotaa niin totesin, että nyt riittää leikki ja tehdään tämä auto ajan kanssa loppuun talven aikana.


To Do listalla ainakin:
- Tankin vaihto(vuotaa jostain ylälaidasta ja ei kestä tankata täyteen)
- Tankkilaitteeseen hitsataan an-nipat ja kaikki klemmari liitokset poistetaan
- Pakoputki uusiksi, nyt on käytännössä bemarin pakosarjat vain naitettu volvon vakio putkistoon. Tässä kun nyt 6 sylinterinen on niin olisi mukava kun tästä kuuluisi jotain ääntäkin. Tarkoitus tehdä putkisto myös niin, että kun tämä tullaan myöhemmässä vaiheessa ahtamaan niin ei tarvitsisi tehdä taas silloin uusiksi. Eli vähintään 2,5" putkisto tulee, todennäköisesti mennään 3".
- Tankin päälle pitää koriin tehdä pari paikkaa
- Kaikki puslat vaihdetaan uretaanisiin, samassa yhteydessä tukivarsien maalaus
- Lukkoperän hankinta ja asennus, vielä vähän auki että mikä, mutta näillä näkymin valintana Blackline helical Limited Slip Differential LSD
- Moottorin sähköt siistitään ja siirretään konehuoneesta hytin puolelle.
- Auton oma sulakerasia uusitaan ja korvataan sellaisella johon käy "normaalit" laattasulakkeet
- Vesiputket sisäkennolle, vähän meinasi olla jo kylmä ajella kun ei puhalla lämmintä
- Laatikko ja moottoriöljyjen vaihto
- Jarrut tarkistetaan ja kaikki huonokuntoiset osat uusitaan
- pyyhkijän moottorin uusinta
- hifit takaisin toimintaan, nämä olleet irtikytkettynä ja kyllähän sitä subbarin sulosointua jo kaipailisi

Sitten muutama vielä harkinnassa oleva:
- Akun siirto konttiin niin ilmansuodatin saadaan sen tilalle
- 850 etupuskurista alalippa, 1991-1993 vuosimallista tämä pitäisi olla "bolt-on" tähän

Eiköhän näillä saada taas talvi kulutettua, alle vielä kuva tämän vuoden viimeisiltä ajoilta. ~500km tällä ehdin koeajoja tehdä tällä tekniikalla.



ps. aiemmin ketjussakin esitelty XC60 on vaihtanut omistajaa.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2024, 11:12:34 kirjoittanut Miikala »

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta, M52B25 swap
« Vastaus #31 : 05.10.2024, 23:13:17 »
Jotain päivitystä taas. Tankki tuli eilen tiputeltua pois paikaltaan. Paljon huonommassa kunnossa tuo oli kuin ajattelinkaan. Uusi tankki on nyt tilattu ja tulossa, samaan kyytiin nappasin eteen molemmat tukivarret uusia. Pitää vielä tuo taka-akseli tukivarsineen pudotella pois niin pääsee tekemään nuo muutamat ruostepaikat koriin. Taka-akseli ja tukivarret pitäisi putsata ja maalailla kun ne ovat irrallaan.

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta, M52B25 swap
« Vastaus #32 : 13.10.2024, 17:04:38 »
Tulihan sitä harjoiteltua sitten kuitenkin itse. Perän sainkin tuosta parsittua kasaan ja uutta peltiäkin paikalleen.



Tankin päältä löytynyt reikä oli loppujaan sen verta laaja, että siinä talvi meni harjoitellessa ja tuskailtua että kun tämä homma leviää kokoajan vain kauemmas. Lopun viimein tuosta hommasta katosi mielekkyys ja talliin menoa alettiin vältellä. Keväällä 2025 tuli sitten käytyä moottoripyörä kortti ja hommattua pyörä jos toinenkin ja ajeltua niillä kesä.

Sitten siirrytäänkin syksyyn 2025 ja tuli selailtua nettiautoa ja huomattua, että siellä olis tuollainen 245 myynnissä rullaavana ilman tekniikkaa. Nuo farkut ei ole oikein koskaan itsea niin kiinnostanut, mutta joku tuossa jäi kummittelemaan mieleen ja kävin sitä paikan päällä katsomassa. Pari päivää tästä eteenpäin ja sovittiinkin jo kaupat farkusta, jolloin tuli ajankohtaiseksi saada tuo sedani pois tallista.

Pari iltaa tuli autoa purettua sillä mielin, että otetaan tästä kaikki mitä tarvitaan ja kori paaliin.





Sitten kun vanha koppa oli saatu pois tallista niin piti lähteä hakemaan uutta koppaa kotiin. Tämä kori on maalattu n.6v sitten ja oikeastaan suurinpiirtein samoihin aikoihin tämä on viimeksi ollut liikenteessäkin.



Tässäkin pientä paikkaamista oli tiedossa, mutta hoidin ne heti alta pois ensimmäisenä niin pääsi sitten itselle mielekkäämpään hommaan eli pultin pyöritykseen





Viimeisimpänä hommana tuli apurunko vaihdettua, tähän oli soviteltu T5 tai T6 konetta niin oli apurungosta ehditty pieni palainen leikkoa. Sedanista oli kuitenkin otettu talteen ehjä apurunko.



Seuraavaksi olisi ajatuksena saada tähän koppaan jarrut niin sitä uskaltaa työntää sen verran tallista ulkopuolelle että saa tilaa nostaa koneen paikalleen.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2025, 18:12:58 kirjoittanut Miikala »

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta, M52B25 swap
« Vastaus #33 : 23.10.2025, 21:10:29 »
Vahingossa näemmä tuli poistettua viimeisin viesti ja muokattua tuo nykytilanne siihen päälle. No eipäs siinä oikeastaan muuta ollutkaan kuin voivottelua kun on mätä koppa..

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Haaveista totta, M52B25 swap
« Vastaus #34 : 27.10.2025, 11:52:57 »
Konekkin löysi paikkansa tästä korista, eli samalla M52B25 koneella mennään kuin vanhan korin kanssa.

Hieman tuo meinasi teetättää kun kohtuu pitkä paketti on kyseessä, mutta kylläpä se sinne meni kun tuo keula on tehty irroitettavaksi tästä.





Seuraavaksi pääseekin sitten toden teolla ruuvailemaan osia kiinni, vielä on toivoa saada tämä vapuksi ajoon.

 

KL-varaosat  Race.fi