Tuli ajeltua tällä taas vaihteeksi muutaman päivän ajan ja havahduin, että viimeisimmästä vaihteistoöljyn vaihdosta on kulunut 60 000km, joten se on nyt prioroteettina hoitaa. Millaisia kokemuksia teillä on noista koneella tehdyistä öljynvaihdoista? ITV-4:sen loota on aina huuhdeltu ihan perinteisin menetelmin, mutta toisaalta, siinä on rempattu loota ja tiedän sen historian, joten en näe mitään syytäkään perinteistä huuhtelua ihmeellisimmille toimenpiteille. Tässä AKI-10:ssä taas on ollut avaamaton loota viimeiset 410 000km ja öljyjä on vaihdeltu harvakseltaan. Vaihteisto toimii sinänsä loistavasti, tietyt vaihdot ovat jopa pehmeämpiä kuin ITV-4:ssa.

Mutta jostain syystä takaraivossa jyskyttää ajatus, että pitäisikö tähän autoon kokeilla tuota koneella tehtävää öljynvaihtoa. Muistelen joskus lukeneeni, että koneella tuo huuhtelu voitaisiin tehdä ns. vastakiertoon, onko tuossa perää? Lähinnä mietin, että jos näin on, niin samalla saisi osittaista mielenrauhaa, että vaihteiston sisällä oleva sihtikin puhdistuisi jossain määrin. Tarkennan sen verran, että jos päädyn tuohon koneella tehtävään öljynvaihtoon, niin mitään ns. yleisöljyä ei laatikkoon laiteta, vaan kunnon Mannolit. Samalla saapi suositella paikkaa Uudenmaan tai Kanta-hämeen alueelta, joka tekisi kyseisen operaation luotettavasti.
Vaikka ei olla vielä edes päästy seuraavan vuoden puolelle, niin olemme emännän kanssa jo suunnittelemassa kovaa vauhtia ensi kesän matkaa. Se ollaan päätetty, että ensi kesänä "ympyrä sulkeutuu", eli suomeksi sanottuna, reissu tullaan tekemään tällä autolla!

Villeimmät ideat puhuu, että ajaisimme Marokkoon asti, toisaalta joku Kreikan saari voisi myös olla ihan hauska. Alkaa vaan Euroopasta loppumaan kiinnostavat paikat kesken.

Käytiin eilen ottamassa "nostalgiakuva" Olarin Bilian pihalla. Ihan en samaan asentoon päätynyt, mutta melkein.

