Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Jälleen uusi 940-OBD1.5 -vikakoodinlukija

  • 0 Vastauksia
  • 858 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kanttipaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Jälleen uusi 940-OBD1.5 -vikakoodinlukija
« : 14.01.2022, 15:25:26 »
LH2.4:n vikakoodinlukijoita lienee yhtä monta erilaista kuin on tekijöitäkin, tässä oma viritykseni aiheesta OBD2-portilla varustettuun 940:een.



Osalista:
OBD2 -urospistoke aliexpressistä, mallia pitkä
SS-24N02 neliasentoinen liukukytkin (alunperin jonkin hiustenkuivaajan tehonsäätökytkin tms)
PBS-33B 12mm painokytkin, hyvin suosittu ja yleinen
Bilteman 12v LED-merkkivalo
Johtoa
Tarra

940:n diagnostiikkapistokkeeseen tulee sähkökuvien mukaan kuusi eri signaalia: Ruisku, sytkä, ABS, vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi ja sähkösäätöiset penkit. Kahta viimeistä ei omassa autossa ole joten tuskaa toimintojen valitsemisesta neliasentoiseen kytkimeen ei juuri ollut.

Liukukytkin on vähän erikoinen, siinä on kaksi toisistaan erillistä piiriä ja liukuri kytkee vierekkäiset nastat yhteen, ei siis yhtä commonia joka kytkisi joka nastan erikseen. Kytkennästä tuli hieman erikoinen mutta toimii. Kytkentäkaavio selvittänee asian;



Kytkimeksi piti alunperin tulla LED-renkaalla varustettu painike mutta kun ei ajoissa ehtinyt, homma hoidettiin tavallisella 12mm:n painokytkimellä ja Bilteman merkkivalo-LEDillä. Johdotus tehtiin tavallisella elektroniikkahommissa käytetyllä johdolla, en alkanut koodailla sen ihmeemmin muuten kuin jatkuva jännite punaisella ja loput mustalla.



Liittimen runkoon tein reiän dremelillä ja pienellä kultasepän viilalla, runko ja liukukytkin pysyvät hienosti yhdessä pikaliimalla kun antoi hiukan hiomapaperia molempiin ja käytti paksu geeliliimaa, ettei se ui liikkuviin osiin. Tarra syntyi näppärästi Inkscapella, ja lopputuloksesta tuli suhteellisen asiallinen työkalu tulevien vikojen diagnosointiin.

 

Carcom Oy  Elekma