Kulkukoira  Proturbo

Xc60 geartronic ongelma

  • 66 Vastauksia
  • 11040 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JonPPa123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #15 : 15.01.2022, 16:36:01 »
Sitä vaan pohtinut kun tässä omankin auton oireita selvittelin joskus ja tätä kaikki toitottaa, niin aika fiksu se tiiviste on kun osaa vuotaa vain silloin kun sitä sattuu huvittamaan. Ainakin omassa tuo vaiva on hyvin satunnainen. Joskus jysäyttää ja samalla ajokerralla saattaa olla 10 seuraavaa vaihteen kytkeytymistä hyvinkin sivistyneitä. Nyt ei ole oireillut varmaan puoleen vuoteen kertaakaan.

Ainakin minun ymmärryksellä sen tiivisteen pitäisi kyllä vuotaa olosuhteissa x ihan samalla tavalla joka päivä.

Onko sulla mimmosia oireita siinä kiesissä? Onko muuta ku tuo sama mikä mulla?

Poissa JonPPa123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #16 : 15.01.2022, 16:41:53 »
Ennen kuin mitään tuhansien eurojen remontteja alat tekemään, niin kokeile opettaa se aski uudelleen. Mitään muuta ei tarvitse tehdä, kuin moottori käynnissä auto paikallaan vatkaat N-D-N niin monta kertaa, että vaihde kytkeytyy nätisti.

Jos paikaltaan autolla lähtee niin, että siirtää kepin D:lle ja heti painaa kaasua, ennen kuin vaihde ehtii kytkeytyä, oppii tuon normaaliksi ja kohta aina jysäyttää vaihteen päälle, kun siirtää kepin D:lle. Mutta tuolla ylläolevalla kikalla rauhoittuu, ainakin tuo meidän talouden yksilö.


Kiitos vinkistä, tätä täytyy kokeilla kun kerkeän ajaa auton lämpimäksi jolloin tuo paukahtaminen alkaa. Kerron sitten täällä jos tästä jotain apua oli. Oliko minkälainen tuo nykäisy teidän autossa vai oireiliko muuten?
« Viimeksi muokattu: 15.01.2022, 16:54:17 kirjoittanut JonPPa123 »

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #17 : 15.01.2022, 16:47:06 »
Minulla s80 2007, kun auton käynnistää kylmänä, on tyhjäkäynti tovin aikaa korotettua, odotan aina tämän pienen hetken, vaihteiston rasituksia vähentääkseni. Myös puolilämpimänä tyhjäkäynti käy hetken hieman korkeammalla, silloinkin odotan pienen hetken. Se mitä tarkoitan, että jos tyhjäkäynti on koholla, kannattaa odottaa pieni tovi, kunnes käynti asettuu normaaliin lukemaan, ja vasta sitten tarttuu vaihteeseen. Kyllä minullakin silti joskus hieman pehmeästi nyykähtää, kun kepin siirtää D asentoon, kuitenkin aika lievästi. Samoin kun pysäköin auton ja kytken P asennon, odotan noin 3-5 sekunttia ennen moottorin sammutusta, että P ehtii rauhassa kytkeytyä kunnolla.

Poissa JonPPa123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #18 : 15.01.2022, 16:53:05 »
Sitä vaan pohtinut kun tässä omankin auton oireita selvittelin joskus ja tätä kaikki toitottaa, niin aika fiksu se tiiviste on kun osaa vuotaa vain silloin kun sitä sattuu huvittamaan. Ainakin omassa tuo vaiva on hyvin satunnainen. Joskus jysäyttää ja samalla ajokerralla saattaa olla 10 seuraavaa vaihteen kytkeytymistä hyvinkin sivistyneitä. Nyt ei ole oireillut varmaan puoleen vuoteen kertaakaan.

Ainakin minun ymmärryksellä sen tiivisteen pitäisi kyllä vuotaa olosuhteissa x ihan samalla tavalla joka päivä.

Osaatko sanoa mikä tuo tiiviste on mikä vuotaa? Joutuuko sillon vaihtaa kaikki laatikon tiivisteet joka sarjana maksaa vajaa 300e..

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #19 : 15.01.2022, 17:01:13 »

Kiitos vinkistä, tätä täytyy kokeilla kun kerkeän ajaa auton lämpimäksi jolloin tuo paukahtaminen alkaa. Kerron sitten täällä jos tästä jotain apua oli. Oliko minkälainen tuo nykäisy teidän autossa vai oireiliko muuten?
Sellainen, että autossa on hyvä olla niskatuet. Muuten ei oireile. Emännällekin sanoin, että malttaa sen liikkeellelähdön kanssa, ettei ala kytkemään sitä vaihdetta niin agressiivisesti päälle. Kun sitä vaihdekeppiä vatkaa edestakaisin, niin joka kerta se vaihteen kytkeytyminen on hellempi, kunnes sitä ei enää juurikaan huomaa. Kannattaa kokeilla.

Voihan siinä olla painevuotoakin.

Ne tiivisteet on kuparirenkaita, (ikään kuin prikka), jotka on katkaistu niin, että alkuperäisissä on suora ja päivitetyissä on sahalaitainen. Sahalaitaisissa pysyy öljy paremmin.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2022, 17:08:48 kirjoittanut Merlin »

Poissa VolvoVector

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #20 : 15.01.2022, 18:57:37 »
Osittain tuo jysähdys vaihdetta kytkiessä on näiden TF-vaihteistojen ominaisuus
Näin on. Omassa käytössä olleet:  XC70, D5,2012 /  XC60, D5 2010 ja XC60 2013 tekivät kaikki samaa. Paljon toki auttaa " opetus vaihdelaatikolle " , pääseekö auto valumaan yhtään kun sen sammutat vai vedätkö käsijarrun päälle, annatko vaihteiston yhtään lämmetä ennen liikkeellelähtöä ym.  Älä ainankaan remonttia lähde tekemään tuolla " vialla "  ;D Omat ostettu noin 140000 kilometrissä ja kaikilla ajettu yli 400000, ilman vaihteisto remonttia. Ajossa ovat vieläkin.
XC60 D5 AWD 2010

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #21 : 15.01.2022, 19:59:06 »
Osaatko sanoa mikä tuo tiiviste on mikä vuotaa? Joutuuko sillon vaihtaa kaikki laatikon tiivisteet joka sarjana maksaa vajaa 300e..

Siis oma tulkintani asiaan on että tiivistevuodosta tuo vaiva ei todennäköisesti johdu. Kyllä se jysäyttäisi joka ainoa kerta jos näin olisi.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Paikalla jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #22 : 15.01.2022, 20:24:21 »
Ei vaadi meidän auto ainakaan. Lukemattomia kertoja tuon sille tehnyt.
Jaa, no noita nyt korjailen kyllä, aika yksilö sitten. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole kunnossa jos tuota jatkuvasti pitää tehdä?
« Viimeksi muokattu: 15.01.2022, 20:26:40 kirjoittanut jak900 »

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #23 : 15.01.2022, 20:31:49 »
"Sellainen, että autossa on hyvä olla niskatuet. Muuten ei oireile. Emännällekin sanoin, että malttaa sen liikkeellelähdön kanssa, ettei ala kytkemään sitä vaihdetta niin agressiivisesti päälle. Kun sitä vaihdekeppiä vatkaa edestakaisin, niin joka kerta se vaihteen kytkeytyminen on hellempi, kunnes sitä ei enää juurikaan huomaa. Kannattaa kokeilla".

Näin minäkin olen laatikon saanut aisoihin silloin harvoin, kun se on rotjaillut.
V70 D3 2011 180.000 km

Paikalla jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #24 : 15.01.2022, 20:47:10 »
Suosittelen kyllä noille oirelle öljylaskurin ja sopetusten nollausta ja opetusajoa niin ainakin ne on pois suljettu. Näillä on usea laatikko saatu toimimaan niin kuin uutena.

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #25 : 15.01.2022, 20:59:05 »
Suosittelen kyllä noille oirelle öljylaskurin ja sopetusten nollausta ja opetusajoa niin ainakin ne on pois suljettu. Näillä on usea laatikko saatu toimimaan niin kuin uutena.

Nyt kun tarkemmin muistelen niin olikohan niin että omasta nuo nollattiin kun toisen kerran huuhdeltiin laatikkoöljyt. Ekalla huuhtelulla loppui tarpeet hieman kesken ja todettiin että ajellaan huoltoväli tai pari ja läträtään uudestaan paremmin varustautuneena. Kyllä siihen sen 12l saa varata jos jäähdyttimen letkuista huuhtelee autoa käyttämällä tyyliin 2l pois, 2l uutta. 8 litralla ei juuri kirkastunut öljy ekalla vaihtokerralla 190tkm kohdalla.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Paikalla jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #26 : 15.01.2022, 21:27:13 »
Kutakuinkin tuon verran tuota öljyä kuluu huuhtelussa. Tuo öljylaskurin nollaus tulee aina tehtyä, mukautuksien nollaus niin halutessa. Sopeutus ajo yleensä vasta jos jotain hämminkiä, sillä on kuitenkin helpoin aloittaa ennenkuin pitää alkaa enemmän taaloja latomaan tiskiin.

Poissa JonPPa123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #27 : 15.01.2022, 21:34:46 »
Miten tuo nollaus tapahtuu? Vähä ristiriitaiset kommentit tuosta jysäytyksestä,ei tiedä pitääkö huolestua. Tänään ei sit kertaakaan jysähtäny vaikka varmasti oli öljyt lämpimät laatikossa.

Poissa JonPPa123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #28 : 15.01.2022, 21:38:13 »
Näin on. Omassa käytössä olleet:  XC70, D5,2012 /  XC60, D5 2010 ja XC60 2013 tekivät kaikki samaa. Paljon toki auttaa " opetus vaihdelaatikolle " , pääseekö auto valumaan yhtään kun sen sammutat vai vedätkö käsijarrun päälle, annatko vaihteiston yhtään lämmetä ennen liikkeellelähtöä ym.  Älä ainankaan remonttia lähde tekemään tuolla " vialla "  ;D Omat ostettu noin 140000 kilometrissä ja kaikilla ajettu yli 400000, ilman vaihteisto remonttia. Ajossa ovat vieläkin.

Oliko nuissa mitään muuta oireita sitte kun tuo jysähys? Tekikö nuo pelkästään lämpimänä?

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Xc60 geartronic ongelma
« Vastaus #29 : 15.01.2022, 21:58:28 »
Jaa, no noita nyt korjailen kyllä, aika yksilö sitten. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole kunnossa jos tuota jatkuvasti pitää tehdä?
Luetaan näitä juttuja… ::)
Jos paikaltaan autolla lähtee niin, että siirtää kepin D:lle ja heti painaa kaasua, ennen kuin vaihde ehtii kytkeytyä, oppii tuon normaaliksi ja kohta aina jysäyttää vaihteen päälle, kun siirtää kepin D:lle. Mutta tuolla ylläolevalla kikalla rauhoittuu, ainakin tuo meidän talouden yksilö.
Näin minäkin olen laatikon saanut aisoihin silloin harvoin, kun se on rotjaillut.

Tiedän montakin autoa, joissa tämä auttaa, joten sattumaa ei voi olla.

 

Samppasport  Futurez