Proturbo  Autodiagnoosi

V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä

  • 20 Vastauksia
  • 3167 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #15 : 08.01.2023, 01:40:57 »
Eli alkuperäinen ongelma palasi kun kelit kylmeni. Elikkä kaasu ei pysy päällä vaan vaihtaa bensalle. Ainoa tapa saada takaisin kaasulle on auton käynnistys uusiksi. Bensamoodi jää pakotukselle, eli punainen valo palaa katkaisijasta, eikä suostu vaihtamaan kaasulle vaikka kuinka painelisi. Kaupunkipyörityksessä pysyy paremmin kaasulla. Maantiellä ku vauhti nousee, niin ei pysy kaasulla pakkasilla oikein millään.

Tähän mennessä vaihdettua:

Jäähdytinnesteen eli termarikotelossa kiinni oleva lämpötila anturi (kl-varaosa).
Termostaatti (kl-varaosa)
Vikakoodit luettu, ei mitään.

Termostaatin ilmeisesti myivät liian pienen, eli lämmöt ei nouse maantie ajossa yli 75c. Kaupunkiajossa nousee tuonne 90 tienoille. Näin siis pakkasilla. 0 keleillä ja ylöspäin lämmöt nousee 90c. Täytyy termari uusia kun tässä ehtii.

Auto siis kylmillä keleillä vaihtaa kaasulta bensalle. Mutta jos laittaa kaikki sähkövermeet päälle ja kabiininkin kylmäksi, niin sitten pysyy aika hyvin kaasulla pakkasillakin. Lämpimillä keleillä pysyi kaasulla koko ajan.

Joko moottorin tai kaasun lämpötila-anturin virheellinen tieto.

Tai sitten termostaatti rikki ja moottorisi käy liian kylmänä?

Onkos tuo moottorin lämpötila-anturi nimenomaan tuo termostaattikotelossa oleva anturi?

Ajattelin josko kokeilisi vaihtaa tuon kaasun lämpötila-anturin seuraavaksi. Onkohan millainen urakka? Vai mitä suosittelette tekemään seuraavaksi.

Kiitos!

edit:

Löysin ulkomaiselta foorumilta tällaisen tiedon (https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=10056):

"It also switches to petrol by itself even on half a tank of LPG and one has to stop the engine to switch back to LPG."

Lisäksi henkilöllä oli auton sammuilua kaasulla, jota itse en autossani tunnista. Myöhemmin samassa langassa sama henkilö:

"Volvo UK were contacted after the dealer had carried out various unspecifed tests. They stated that there was a software update issued in June 2005 which should solve the problems similar to those I had experienced. I found this strange as before Volvo had said that they had no previous records of any LPG problems like mine.

The new update was installed a month ago and I have not had a problem since."

Autoni on siis 2006 rekisteröity, mutta 2005 vuosimalli. Mitä olette mieltä tuosta? Ja tekeeköhän kukaan foorumilainen Tampereella ohjelmistopäivityksiä vai kannattaako täällä käydä auto missä päivittämässä?
« Viimeksi muokattu: 08.01.2023, 02:53:51 kirjoittanut Hatch »

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #16 : 09.01.2023, 19:32:38 »
Tässä taisi olla jo uudenmallin termarikotelo. Eli letkulähtö on yläviistoon eikä vaakatasossa. Niihin myydään hyvin usein väärän kokoista eli liian pientä termaria joka jää reunoilta millin-kaks auki. Silloin ei lämmötkään nouse.

Juurikin tuonmallinen kotelo. Pysyytkö joku tarkistamaan, että tuliko oikea termostaatti hankittua. Eli ilmeisesti ko. Termostaattia kahta mallia ja toinen on liian pieni.

Ostamani osa kl-varaosasta:

93042
3A10G03
30777476
TH35991
7412-10514

Eli tällä hetkellä ei lämmöt nouse ajaessa 90 asteeseen. Vaihdoin jo kesällä uuden termostaatin, mutta oli ilmeisesti väärä kun ei auttanut.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2023, 18:51:24 kirjoittanut Hatch »

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #17 : 16.01.2023, 00:31:01 »
Löysin kuin löysinkin kotoa vielä vanhan alkuperäisen termarin. Liitteenä kuvat termostaateista. Vasemmanpuoleinen on alkuperäinen. Oikeanpuoleinen Gates:n original varaosa KL-varaosasta.

Korkeudessa aika iso ero, eli noin 3mm on oikeanpuolimmainen Gates korkeampi. Jousi myös erilainen. Leveydessä Gates noin 1mm kapeampi. Tuossa alkuperäisessä myös tuollainen kieleke tiivisteen reunalla. Gatesista se aikalailla puuttuu. Myös jalustassa pieniä eroavaisuuksia. Onkohan minulla nyt sitten nimenomaan se väärä termostaatti? Ja jollei KL-varaosasta Tampereelta löydy tuohon mitään muuta vaihtoehtoa, niin mistähän täältäpäin/netistä voisi löytyä se taatusti oikea termari? Heidän järjestelmänsä nimittäin näytti, että tuo on taatusti oikea termari. ???

Kiitoksia!




« Viimeksi muokattu: 16.01.2023, 00:41:41 kirjoittanut Hatch »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #18 : 16.01.2023, 07:16:37 »
Kuumeneeko ylävesiletku ennenkuin lämpömittarin neula menee keskiasentoon? Tiiviillä termarilla ei pitäisi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6660
  • Global alligator
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #19 : 16.01.2023, 09:26:08 »
Kyllä tuo termari äkkiseltään sopivalta näyttäis mutta mitäpä minä näistä ymmärrän. ???
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #20 : 16.01.2023, 16:09:55 »
Kuumeneeko ylävesiletku ennenkuin lämpömittarin neula menee keskiasentoon? Tiiviillä termarilla ei pitäisi.

Ylävesiletku aivan kuuma, vaikka lämmöt vasta noin 70 asteessa.

Hain motonetistä termostaatin. Se oli leveydeltään, korkeudeltaan ja myös jalka aivan identtinen alkuperäisen termostaatin kanssa. Käyn palauttamassa tuon gatesin KL-varaosaan. Täytyy samalla vielä tuo originelli termari näytille. Saavat siitä sitten miettiä myyvätkö he aivan varmasti oikeaa termostaattia.

 

KL-varaosat  Race.fi