Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä

  • 20 Vastauksia
  • 3166 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Tuli hankittua otsikon ajoneuvon 2kk sitten. 2.4 vaparikoneella, manuaali.

Nyt on ilmennyt, että liikkeelle lähtiessä, eli kun kone on kylmä (tai lohkolämmittimessä ollut) ja ensimmäisetn kilometrien aikana auto vaihtaa kaasulta itsekseen bensalle. Tänään lähdin kotoa ja noin kilometrin päässä kotoani liikennevaloissa seistessä vaihtui kaasulta bensalle itsekseen. Ei suostu ilman auton käynnistystä vaihtamaan takaisin kaasulle. Samaa on nyt tehnyt satunnaisesti, mutta yhteistä on, että auto ei ole vielä täysin lämmin ja kaasulle saa vaihdettua vain starttaamalla auton uudelleen. Vaihtoa itsessään kaasulta bensalle ei edes huomaa, mutta tosiaan kaasu ei meinaa oikein pysyä päällä. Muuten pelittää hienosti. Ei vaikuta kaasun määrällä olevan merkitystä, tänäänkin säliössä ainetta 3/4, mutta on tehnyt samaa myös lähes tyhjillä säiliöillä.

Missähän mahtaisi olla vika?
« Viimeksi muokattu: 30.01.2022, 06:08:18 kirjoittanut Hatch »

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 701
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #1 : 30.01.2022, 07:43:37 »
Joko moottorin tai kaasun lämpötila-anturin virheellinen tieto.

Tai sitten termostaatti rikki ja moottorisi käy liian kylmänä?
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #2 : 30.01.2022, 19:31:06 »
Joko moottorin tai kaasun lämpötila-anturin virheellinen tieto.

Tai sitten termostaatti rikki ja moottorisi käy liian kylmänä?

Lämmöt ei meinaa tosiaan nousta kovin nopeasti. Termostaatti on jo hankittu, mutta en ole vielä ehtinyt vaihtamaan. Palaan asiaan jos termostaatin vaihto ei auttanu.

Kiitos avusta!

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #3 : 08.09.2022, 22:54:43 »
Termostaatin vaihto auttoi, eli nyt pysyy kaasu päällä.

Mutta sellaisen erikoisuuden huomasin tänä aamuna, että kun ajelin Tampereelta Nokialle, niin vasta n. 5km ajon jälkeen kaasu meni päälle. Auto oli lohkolämmittimessä pari tuntia. Tai itseasiassa meni kaasulle melkein heti, mutta lähtikö sitten kylmät glykolit vai mitkä lie, tippui takaisin bensalle tuoksi ajaksi. Ja sitten vaihtoi itse lopulta kaasuun.

Vanhalla viallisella termostaatilla, jos oli kunnolla lohkolämppärissä, siirtyi kaasuun tyyliin parkkipaikalla ja pysyi siinä. Paitsi että pomppasi välillä pysyvästi pois ja auton sammuttamalla sain vasta kaasun päälle.

Olihan aamulla aika kylmä joo, mutta uudella termostaatilla ei ollut lämmöt edes Nokialla vielä 90 asteessa, vaan noin 80 paikkeilla.

Termostaatti ostettu kl-varaosasta.

Kuulostaako auto terveeltä? Onkohan olemassa joku niksi/ohjelmointi millä voi pakottaa kaasun menemään päälle heti käynnistyksestä?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8044
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #4 : 09.09.2022, 00:06:01 »
Onkohan uusi termostaatti(tai kotelossa oleva lämpöanturi) ehjä. Pitäisi tuolla matkalla lämmetä yli 90 asteeseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #5 : 09.09.2022, 07:17:02 »
Onkohan uusi termostaatti(tai kotelossa oleva lämpöanturi) ehjä. Pitäisi tuolla matkalla lämmetä yli 90 asteeseen.

Elikkä termostaatti on tosiaan uusi noin kuukausi sitten (pelkkä termostaatti siis) ja alkuperäislaatuinen.

Tänään tosiaan ajelin taas Tampereelta Nokialle. Vaihtoi bensalta kaasulle vasta n. 10km ajon jälkeen, Nokialla. Moottorin lämmöt mittariston mukaan tässä vaiheessa n. 80c. Ja oli tosiaan lohkolämppäri käytössä aamulla.

Teki taas sen, että parkkipaikalla lähtiessä vaihtoi heti kaasulle, mutta aikalailla heti takaisin bensalle. Ja bensalla mentiin se 10km ihan Nokialle asti ennen kuin vaihtoi kaasulle.

Ulkolämpötila kun on noin +10 ja yli, ei mitään ongelmaa. Vaihtaa kaasulle max. 1km ajon jälkeen. Ongelmat alkoivat näillä kylmillä keleillä, alle 5c. Mutta molemmilla kerroilla kun on ollut nämä kylmät kelit, moottori ollut lohkolämppärissä sen pari tuntia ja kone jo käytännössä lämmin.

« Viimeksi muokattu: 09.09.2022, 07:31:03 kirjoittanut Hatch »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6660
  • Global alligator
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #6 : 09.09.2022, 07:26:28 »
Vähän sitä mitä Lankkukin, jos termari varmasti ehjä niin lämpöanturissa vika.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #7 : 09.09.2022, 07:47:11 »
Vähän sitä mitä Lankkukin, jos termari varmasti ehjä niin lämpöanturissa vika.

Tuo lämpötila-anturi on siis tuossa termarikotelossa kiinni? Saako vaihdettua ilman että pitää ottaa koko kotelon irti?

Ilmeisesti mitään niksiä/softausta ei löydy että auto kävisi aina kaasulla heti startista?
« Viimeksi muokattu: 09.09.2022, 07:51:03 kirjoittanut Hatch »

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 701
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #8 : 09.09.2022, 09:27:17 »
Ei pelkällä kaasulla kylmänä kone oikeen toimi. Sen takia juuri tämä lämpöseks käyttö tehään pensalla.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8044
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #9 : 09.09.2022, 11:24:33 »
Elikkä termostaatti on tosiaan uusi noin kuukausi sitten (pelkkä termostaatti siis) ja alkuperäislaatuinen.
Tässä taisi olla jo uudenmallin termarikotelo. Eli letkulähtö on yläviistoon eikä vaakatasossa. Niihin myydään hyvin usein väärän kokoista eli liian pientä termaria joka jää reunoilta millin-kaks auki. Silloin ei lämmötkään nouse.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #10 : 09.09.2022, 12:46:35 »
Tässä taisi olla jo uudenmallin termarikotelo. Eli letkulähtö on yläviistoon eikä vaakatasossa. Niihin myydään hyvin usein väärän kokoista eli liian pientä termaria joka jää reunoilta millin-kaks auki. Silloin ei lämmötkään nouse.

Kyllä näin on, elikkä termari on viistossa.

Ostin kl-varaostasta, alkuperäislaatuisen. Olisiko voinut olla väärä  :-\

Mutta epäilen että on kuitenkin oikea ja syy on tässä:

Alkuperäinen ongelma katosi täysin termaria vaihdettaessa. Eli kaasu ei pysy päällä, vaan tippuu bensalle vaikka kesken ajon, eikä palaudu vasta kun auton käynnistää uudelleen.

Vanha termari siis käytännössä ottaen vuosi? Onko muita vaihtoehtoja?

Nyt tällä uudella termostaatilla kyseinen vika korjautui 100%. Eli tod näk ei enää vuoda. Mutta nyt tuli ihan uusi ongelma, eli kestää todella kauan ennen kuin vaihtaa kaasulle. Melkein jopa että odottaa että vesi alkaa termarista virtaamaan että vaihto tapahtuu?

Eli pähkinänkuoressa, vanhalla termarilla max. 1km ja vaihtoi aina kelissä kuin kelissä kaasulle. Mutta kaasu ei meinannut pysyä päällä, vaan putosi pois bensalle. Ainoa ratkaisu, auton sammutus ja käynnistys uudelleen.

Uudella termostaatilla ei mitään tuollaista. Mutta kylmällä kelillä ja lohkolämmittimestä lähtiessä, kestää monta kilometriä ennen kuin vaihtaa kaasulle. Kylmällä kelillä en ole lähtenyt ilman lohkolämmitintä vielä, en tiedä miten reagoi.

Tai voiko olla että alkuperäinen termari olo ehjä, tämä ei. Ja vika johtuikin jostain muusta?

Saako tuon pelkän lämpötila-anturin vaihdettua?
« Viimeksi muokattu: 09.09.2022, 12:52:00 kirjoittanut Hatch »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6660
  • Global alligator
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #11 : 09.09.2022, 13:55:40 »
Saa sen anturin vaihdettua kunhan löydät sopivan avaimen, vaikka joku pitkä hylsy?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 701
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #12 : 10.09.2022, 08:38:37 »
Olikos se anturi saman kokonen kuin lambda-anturi?

Aattelin vaan jotta saisko sen lambda-hylsyllä irti kun eiköös siinä anturissa oo kaapeli kiinteenä, vaiko olikos pelkkä töpseli?
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8044
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #13 : 10.09.2022, 11:01:14 »
Uudemmassa on liitos suoraan anturissa. Eikä ole kummoinen vaihtaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6660
  • Global alligator
Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
« Vastaus #14 : 10.09.2022, 19:44:42 »
Uudemmassa on liitos suoraan anturissa. Eikä ole kummoinen vaihtaa.
Eli töpseli irti anturista niin saa avaimen suoraan anturiin, ei tarvii johdoista huolehtia.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Carcom Oy  Elekma