KL-varaosat  Race.fi

Volvo V50 1.8 2006 sähköjärjestelmän häikkä

  • 2 Vastauksia
  • 1541 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nikokoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Heipä hei!

Alla siis Volvo V50 1.8 bensavehje vuodelta 2006, kilsoja mittarissa 280000. Lyhyesti kuvailtuna seuraavanlaisten vaiheiden jälkeistä oireilua:

Kaikki alkoi ilmoituksesta "SÄHKÖJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI". Laturi tietysti kyseessä, joka meni vaihtoon. 150A (en muista merkkiä) vehje tilalle, joka olikin edellisen laturin osanumeroa vastaava vehjes. Muutaman sadan kilometrin jälkeen tuli taas ilmoitus "SÄHKÖJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI". Seuraavana vuorossa olikin sitten akku, joka oli myös tullut tiensä päähän. Uusi akku Motonetistä (Exide EB712 71Ah/670A) alle ja taas homma toimi hetken, kunnes uudestaan sama herja. Ilmoitus tulee suhteellisen satunnaisesti ajossa. Vian ollessa aktiivisena kun mittaa, niin jännitteet noin 11,8V käynnissä ollessa. Vika "korjautuu" kun akun käyttää välillä irti ja taas käynnissä ollessa jännitteet pyörii 14,5-14,7v kieppeillä, eli lataa normaalisti.

Aihetta liippavia vanhempia ketjuja löytyi jokunen, mutta monessa tapauksessa sähkövioilla tuntui olevan tekemistä CEM-boksin kanssa joka sijaitsee apukuskin jalkotilassa. Tätä en ole vielä putsaillut, mikä tuntui vaikuttavan ainakin muunlaisiin sähköongelmiin. Pellin alta olevassa sulakeboksissa ainakin näkyi olevan hapettumaa sulakkeissa, joista vaihdoinkin laturin sulakkeen tuoreeseen.

Worst case scenario lienee, että pääohjainyksikkö olisi lahoamassa. Kovasti puntaroin, että onko enää korjauksen väärti kun ei viitsisi tonneja laittaa enää tämän arvoisen auton laittoon. Eli auto paaliin, vai uuteen nousuun? ;D Kiitos!
« Viimeksi muokattu: 03.03.2022, 20:24:04 kirjoittanut Nikokoo »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 1.8 2006 sähköjärjestelmän häikkä
« Vastaus #1 : 04.03.2022, 12:45:58 »
Pitäisi varmaan tsekata maadoitukset. Se 11.8V tarkoittaa ettei lataa mutta jos kerran laturi ja akku on vaihdettu niin miksi ei lataa. Voin olla väärässäkin, mutta epäilen, ettei näin vanhassa ole väyläohjattua laturia eli vaikuttaisiko CEM boksi jotenkin?
Eli maadoitukset ja voihan niitä laturille meneviä ohjauskaapeleita yrittää nitkutella jos vaikuttaisivat jotenkin. Meillä on '06 S40 ja siinä on konehuoneen kuskinpuoleisessa kulmassa maadoitustukki ja löysin siitä joskus löysiä liitoksia. Samaten matkustajanpuoleisesta moottorin kulmasta menee punottu maadoitus auton runkoon.

Poissa Nikokoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 1.8 2006 sähköjärjestelmän häikkä
« Vastaus #2 : 15.06.2022, 12:50:42 »
Päivitettäköön tähänkin, että ongelmat korjautuivat kuin taikaiskusta, kun vaihdettiin tilalle Denson laturi. Ensimmäinen taisi olla Remy -merkkinen, joten sitä en ainakaan voi suositella! Kummastuttaa kyllä, että myydään varaosia jotka olevinaan ovat yhteensopivia, mutteivat kuitenkaan sitä ole. Päällisin puolin täysin identtisen näköinen ja kaikilta muiltakin spekseiltä. Joten jos jollain muullakin on laturin vaihto edessä, niin voin ainakin suositella Densoa tälle konetyypille.

 

RallyBaron  Samppasport