Onko tilanne sama kaikkialla? Miten mulla on sellainen kuva että nykyisin diesel voi olla se edullisempi Suomessa, päästöverotus..
Suomalaisen CO2-pohjaisen veroprosentin vuoksi ei tosiaan kannata listahinnoista vetää johtopäätöksiä. Jos haluaa Suomi-hintoja vertailla, niin on katsottava autoverottomia hintoja.
Sekin on totta, että isoissa autoissa dieselkoneet ovat usein jopa halvempia kuin bensamallit. Näin on esim. V70/S80 Volvoissa tai E-sarjan Mersussa. Näissä autoissa hinta tosin muodostuu jostakin muusta kuin valmistuskustannuksista.
Sen sijaan pienemmissä autoissa dieselit ovat lähes poikkeuksetta kalliimpia kuin bensakoneet ja näin on kaikissa Euroopan maissa.
Monessa Euroopan maassa dieselit ovät suosittuja, vaikka diesel-litra maksaa lähes kaikkialla enemmän kuin bensalitra. Eli ei oikein käy järkeen että autosta maksettaisin enemmän.. Pitäisi tarkastaa esim. Ranskalainen hinnoittelu muutamalle kärrylle.
Tehdään pieni hintakierros:
Citroën C3 suoraan Ranskasta, hinnat alkaen Attraction-varustetaso:
Bensa 13.300 - 13.800
Diesel 15.450
http://www.citroen.fr/home/#/citroen-c3/finitions/Particuliers/pop/comparator/Renault Clio Briteistä, varustetasona I-Music 3-ovisena:
Bensa 11.405 £
Diesel 13.200 £
http://www.renault.co.uk/cars/model/new-clio/pricesandspecs.aspxToyota Yaris Hollannista, varustetasona Comfort 5-ovisena:
Bensa 14.100
Diesel 17.245
http://www.toyota.nl/cars/new_cars/yaris/pricelist.aspxFord Fiesta Virosta, varustetasona Trend 5-ovisena
Bensa 10.925
Diesel 13.135
http://ford.ee/autod/ford_hind.php?mudel=fiestaPitemmälle en jaksa surffailla, koska tuo vahvistaa vanhat tietoni. Diesel-moottori maksaa pikkuautoissa melko tarkalleen 2.000 euroa enemmän kuin vastaava bensakone. Ero on todella suuri, kun muistetaan noin 10 tonnin hintaluokka.
Ymmärrän toki, että myyntihinta ja valmistuskustannukset ovat eri asia, mutta tiukasti kilpailluilla markkinoilla joku varmastakin alentaisi dieselinsä hintaa, jos se vaan olisi mahdollista.