Elekma  Autoracing

Hybridit 2012-

  • 129 Vastauksia
  • 34461 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #90 : 07.01.2012, 19:50:14 »
Moni perustelee bensa-hybridiä sillä että dieseli ei moottorina ole suomen olosuhteissa paras mahdollinen, mene ja tiedä.

Autonvalmistajat eivät suunnittelu mallistoaan Suomen lilliputtimarkkinoiden ehdoilla.  :)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #91 : 07.01.2012, 19:53:48 »
Hybridit on vain ylimenokauden vehkeitä. Kunhan polttokennot, akut tai joku muu "puhdas" tekniikka kehittyy, niin varmasti saastuttavat vehkeet jätetään valmistamatta.

Miksi pieni bensakone on halvempi valmistaa? DPF vs. katalysaattorit hintaero ei varmaan ole huima? Nykyaikainen dieselkin käy tasaisesti.. Tuon viimeisen markkina-alue perustelun ostan.

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #92 : 07.01.2012, 20:00:06 »
Hybridit on vain ylimenokauden vehkeitä. Kunhan polttokennot, akut tai joku muu "puhdas" tekniikka kehittyy, niin varmasti saastuttavat vehkeet jätetään valmistamatta.

Miksi pieni bensakone on halvempi valmistaa? DPF vs. katalysaattorit hintaero ei varmaan ole huima? Nykyaikainen dieselkin käy tasaisesti.. Tuon viimeisen markkina-alue perustelun ostan.

Heti tulee mieleen esim dieselin lisälämmitin varustelun melkeinpä pakollinen olemassaolo nykyään(huom suomessa), on sekin varmasti per 1000 autoa aikamoinen säästö autotirehtööreille. Toisaalta Volvon halvin malli on dieseli ja onhan se huomattavasti halvempi kuin lähin bensa. Tästä saa vielä hyvän nettiväänöön  ;D
en ota kantaa
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #93 : 07.01.2012, 20:36:04 »
Jos mennään plug-in malleihin, jotka edustaa tämänpäivän teknologiaa -millä niissä lämpö tehdään?

Kait se lämpö on taloudellisempaa tehdä siihen tarkoitukseen tehdyllä kattilalla kuin väkisin konettä pyörittämällä lämmön toivossa?

Ei tollanen pa-lämmitin voi olla kallis, paitsi kuluttajalle.

Mun tavoite ei ole lietsoa vääntöä -pikemmin etsiä järkeviä perusteluja. Toistaiseksi oma vaaka kallistuu diesel-hybridin puolelle, kun ekotehokkuutta mietitään.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #94 : 07.01.2012, 22:11:44 »
Hybridit on vain ylimenokauden vehkeitä. Kunhan polttokennot, akut tai joku muu "puhdas" tekniikka kehittyy, niin varmasti saastuttavat vehkeet jätetään valmistamatta.

Kyllä kyllä, mutta se ylimenokausi voi olla niin pitkä, että ajamme rollaattoreilla siinä vaiheessa, kun peruskieseissä on polttokenno.


Miksi pieni bensakone on halvempi valmistaa? DPF vs. katalysaattorit hintaero ei varmaan ole huima? Nykyaikainen dieselkin käy tasaisesti.. Tuon viimeisen markkina-alue perustelun ostan.

Miksi dieselkoneiset ovat sitten niin kalliita?

Jos litraisella bensakoneella olevan pikkukinnerin saa 10 tonnilla, niin dieselmalli maksaa 15 tonnia. Ei varmaankaan maksaisi, jos dieselkoneen saisi valmistettua samaan hintaan.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #95 : 08.01.2012, 11:10:31 »
Onko tilanne sama kaikkialla? Miten mulla on sellainen kuva että nykyisin diesel voi olla se edullisempi Suomessa, päästöverotus..

Pitää erottaa hinnoittelu ja valmistuskustannukset. Jos dieseleissä olisi jotain erikoisempaa tekniikkaa vs. bensa hintaero olisi perusteltu tai valmistusvolyymeissä on suuria eroja, niinkuin jonkun Toyotan osalta varmasti onkin..

Monessa Euroopan maassa dieselit ovät suosittuja, vaikka diesel-litra maksaa lähes kaikkialla enemmän kuin bensalitra. Eli ei oikein käy järkeen että autosta maksettaisin enemmän.. Pitäisi tarkastaa esim. Ranskalainen hinnoittelu muutamalle kärrylle.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #96 : 08.01.2012, 12:17:55 »
Onko tilanne sama kaikkialla? Miten mulla on sellainen kuva että nykyisin diesel voi olla se edullisempi Suomessa, päästöverotus..

Suomalaisen CO2-pohjaisen veroprosentin vuoksi ei tosiaan kannata listahinnoista vetää johtopäätöksiä. Jos haluaa Suomi-hintoja vertailla, niin on katsottava autoverottomia hintoja.

Sekin on totta, että isoissa autoissa dieselkoneet ovat usein jopa halvempia kuin bensamallit. Näin on esim. V70/S80 Volvoissa tai E-sarjan Mersussa. Näissä autoissa hinta tosin muodostuu jostakin muusta kuin valmistuskustannuksista.

Sen sijaan pienemmissä autoissa dieselit ovat lähes poikkeuksetta kalliimpia kuin bensakoneet ja näin on kaikissa Euroopan maissa.


Monessa Euroopan maassa dieselit ovät suosittuja, vaikka diesel-litra maksaa lähes kaikkialla enemmän kuin bensalitra. Eli ei oikein käy järkeen että autosta maksettaisin enemmän.. Pitäisi tarkastaa esim. Ranskalainen hinnoittelu muutamalle kärrylle.

Tehdään pieni hintakierros:

Citroën C3 suoraan Ranskasta, hinnat alkaen Attraction-varustetaso:

Bensa 13.300 - 13.800
Diesel 15.450

http://www.citroen.fr/home/#/citroen-c3/finitions/Particuliers/pop/comparator/


Renault Clio Briteistä, varustetasona I-Music 3-ovisena:

Bensa 11.405 £
Diesel 13.200 £

http://www.renault.co.uk/cars/model/new-clio/pricesandspecs.aspx


Toyota Yaris Hollannista, varustetasona Comfort 5-ovisena:

Bensa 14.100
Diesel 17.245

http://www.toyota.nl/cars/new_cars/yaris/pricelist.aspx


Ford Fiesta Virosta, varustetasona Trend 5-ovisena

Bensa 10.925
Diesel 13.135

http://ford.ee/autod/ford_hind.php?mudel=fiesta


Pitemmälle en jaksa surffailla, koska tuo vahvistaa vanhat tietoni. Diesel-moottori maksaa pikkuautoissa melko tarkalleen 2.000 euroa enemmän kuin vastaava bensakone. Ero on todella suuri, kun muistetaan noin 10 tonnin hintaluokka.

Ymmärrän toki, että myyntihinta ja valmistuskustannukset ovat eri asia, mutta tiukasti kilpailluilla markkinoilla joku varmastakin alentaisi dieselinsä hintaa, jos se vaan olisi mahdollista.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #97 : 08.01.2012, 13:59:50 »
Ja sama paritonnia tais muuen olla Ranskassa Pöson 508 dieselin ja bensan välillä -jos samantehoisia hakee. Suomessa helposti vedotaan lämmitystekniikan hintaan, toisaalta ne antaa erittäin paljon käyttömukavuutta bensavehkeisiinkin..

Yksi mikä sotkee vertailtavuutta Suomessa ja muualla on suorituskyky, mitä eurolla lopulta saa.


No ei se mitään, ero on pieni kun puhutaan hybriditeknologialla ladatusta kärrystä. Oikeastaan diesel vs. bensahybridi kannattavuuteen pääsisi kun joku viisas laskisi teoreettiset hyötysuhteet, diesel sisältää enemmän energiaa / litra ja tutkisi puolueettomasti polttoaineen jalostusketjun päästöt.

Ajatusmallilla, mitä "vihreämpi" sen kannattavampi hankinta pitkällä aikavälillä.



Ennen ensimmäistä hybridiä pitää vielä ostaa yksi uusi bensa/diesel auto.. Ellei joku yllätä positiivisesti hinnoitelullaan.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #98 : 08.01.2012, 15:13:06 »
Lähinnä ihmettelen miksei joka valmistajalla ole sekä bensa että dieselhybridiä tarjolla.

Asiasta toiseen. Ihmettelin pienenä (eli 80 luvulla) miksei ole olemassa sähköautoja joissa olisi generaattori mukana pidempiä matkoja varten, ts sarjahybridi. Arvelin hyötysuhteen jäävän huonommaksi kun luulisi autotehtaiden ottaneen muutoin moisen heti käyttöön.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #99 : 08.01.2012, 16:31:49 »
Volyymit on liian pieniä että kannattaisi tehdä vaihtoehtoja.


Yllättävän moni teknologia on jo miehen iässä, ennen kuin ensimmäiset kaupalliset sovellukset tulee -on hauska lukea 60-80 luvun teknareita tms. Kehitys vie rahaa ja 80-luvulla oli varmasti valmiudet, mutta ei intressiä (lue rahoitusta) kehittää.

Poissa teepee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #100 : 08.01.2012, 21:59:58 »
Mitenkähän dieselhybridissä hoidetaan kesä/talvidiesel:in vaihto tankkiin, jos tulee syksyllä enempi vaan työmatka-ajoa sähköllä, niin yllättäen onkin kesädieseliä tankki täynnä kun pakkaset tulevat. Hiihtolomareissu Lappiin saattaa jäädä kesken  :(
XC60 D4 MY18

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #101 : 08.01.2012, 22:21:04 »
Hehe toi lieneekin miettimisen arvoinen ongelma ja ehken jopa este plug-in hybridin hommaamiselle ;D

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #102 : 09.01.2012, 10:48:35 »
Jos mennään plug-in malleihin, jotka edustaa tämänpäivän teknologiaa -millä niissä lämpö tehdään?

Kait se lämpö on taloudellisempaa tehdä siihen tarkoitukseen tehdyllä kattilalla kuin väkisin konettä pyörittämällä lämmön toivossa?

Sähkövastuksilla.

Tässä kokemusta sähköautosta talvella. Ei kovin rohkaisevaa :D

http://autot.oikotie.fi/koeajo/lyhyt-ajomatka-nissan-leafin-heikko-kohta/36508?ref=HS

Ja jenkitkin kyllä haluaisivat dieseleitä (mm. BMW), mutta tuotantokapasiteetti ei riitä, joten jenkeille tarjotaan vain bensaa. Lisäksi jenkeissä on myös noussut ilmiö, jossa manuaalilla ajaminen on "upper class"-toimintaa ja automaatti on duunareiden vehje, kun eivät raukat osaa vajavaisella älyllä manuaalia käyttää.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #103 : 09.01.2012, 11:21:52 »
Sähkövastuksilla.

Tässä kokemusta sähköautosta talvella. Ei kovin rohkaisevaa :D

http://autot.oikotie.fi/koeajo/lyhyt-ajomatka-nissan-leafin-heikko-kohta/36508?ref=HS



Luulisi ainakin Volvon tekevän myös hybridin/sähköauton, joka soveltuu talveen.
a car you can believe in

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #104 : 09.01.2012, 12:16:37 »
No plug-in vehkeet ja sähköautot on latauksen takia tolpassa kiinni, silloin sisätilat saadaan valmiiksi lämpimiksi, ettei siihen mene energiaa. Toki matkalla lämmitykseen kuluu energiaa, mitä akuissa ei ainakaan vielä ole liikaa.

Olenko nähnyt unta vai onko jossain sähköautossa (edes konseptissa) ollut lämpöpumpputeknologiaa? Sähkömoottorin hukkalämpö ei varmasti riitä ;D

Totta on että kokonaisuutena niin hybridi kuin sähköautoteknologia on vielä kehityksen tarpeessa.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2012, 12:20:21 kirjoittanut D5GT »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy