Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Hybridit 2012-

  • 129 Vastauksia
  • 34481 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #60 : 15.12.2011, 13:27:49 »
Menee varmaan saman otsikon alle vaikka kalusto onkin järeämpää. Seurasaareen alkaa liikennöimään ensimmäiset hybridibussit (Volvon merkki keulalla). Päästöt miinus 30-40%. Jotakin virityksiä oli myös Koivistonautolla jo vuonna xx.

Ihan mielenkiintoista seurata miten etenee. Busseissa olisi melko helppo toteuttaa vaihtoakkusysteemikin. "Plug-in" henkeen. Tuskin kuitenkaan kovin järkevää? Miten pitkälle yli 10 tonnin vehje jaksaa esim. tuon hybridin 250kg akkupaketilla.

Edit: Helsingin "ensimmäiset"...

« Viimeksi muokattu: 15.12.2011, 13:45:39 kirjoittanut D5GT »

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #61 : 15.12.2011, 13:41:43 »
Menee varmaan saman otsikon alle vaikka kalusto onkin järeämpää. Seurasaareen alkaa liikennöimään ensimmäiset hybridibussit (Volvon merkki keulalla). Päästöt miinus 30-40%. Jotakin virityksiä oli myös Koivistonautolla jo vuonna xx.

Miten niin ensimmäiset?  :pomo:

Suomen Turussa on ollut neljä Volvo 4400 hybridibussia jokapäiväisessä liikenteessä jo viime keväästä. Ovat vieläpä oikeata merkkiäkin.. Kyse on siis todellakin normaalista linjaliikenteestä ja autot ovat vakiokalustoa eli ei ole enää kyse mistään kokeilusta.



http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Turkuun+Suomen+ensimm%C3%A4iset+hybridibussit/1135266420553

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #62 : 15.12.2011, 13:51:00 »
Ihan mielenkiintoista seurata miten etenee.

Sattumalta oli juuri tullut Ylen sivuille uutinen Turun hybridibusseista saaduista kokemuksista.

"Hybridibusseista saadut kokemukset ovat olleet Turussa enimmäkseen hyviä. Polttoaineen kulutus on kuitenkin ollut odotuksia suurempaa. Selitys löytyy kuljettajien ajotavasta.

Suomen ensimmäiset hybridibussit ovat liikennöineet Turussa toukokuusta lähtien. Kaupungin joukkoliikennejohtajan mukaan kokemukset hybridibusseista ovat olleet pääosin hyviä. Hybridibussien kyyti on parhaimmillaan hiljaista lipumista, kuvailee Korte.

- Tosin polttoaineen kulutus ei ole ollut kaikissa busseissa niin alhaista kuin sen odotettiin olevan.

Hybridibussien polttoaineen kulutuksen pitäisi olla 30 prosenttia normaalia pienempi. Nyt on selvinnyt, että säästö riippuu selvästi kuskin ajotavasta. Hyvä kuljettaja saa sähkömoottorista parhaan tehon, mutta jos ajaa kovin töksähdellen, niin etua ei tule, selventää Korte.
"

http://yle.fi/alueet/turku/2011/12/hybridibussin_saasto_riippuu_kuskista_3105036.html

Onko mikään yllätys, että perinteisen ruuhkabussin kuljettajan ajotavalla ei saada niin suuria säästöjä. Ennakoivuus nolla ja "mähän oon täällä vain töissä.."

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #63 : 15.12.2011, 14:14:09 »
Kuljettajille bonusta/provikkaa kulutetun polttoaineen perusteella (käännettynä tietysti)? ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Pekka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #64 : 15.12.2011, 14:20:52 »
Onko mikään yllätys, että perinteisen ruuhkabussin kuljettajan ajotavalla ei saada niin suuria säästöjä. Ennakoivuus nolla ja "mähän oon täällä vain töissä.."

On se yllätys. Hybridinhän pitäisi olla parhaimmillaan kaupunkiajossa, joka on töksähtelevää.

Näissä pitää olla tarkkana, että verrataan oikeita asioita. Eli töksähtelevä dieselkuski vs töksähtelevä hybridkuski, ja ennakoiva dieselkuski vs. ennakoiva hybridkuski.

Jutusta saa vähän sellaisen kuvan, että kustannussäästöä saataisiin vain töksähtelevä dieselkuski vs ennakoiva hybridikuski -asetelmassa, mutta siinä vertailussahan ei ole mitään järkeä.
“Anyone who trades liberty for security deserves neither liberty nor security”
   - Benjamin Franklin

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #65 : 15.12.2011, 17:02:38 »
On se yllätys. Hybridinhän pitäisi olla parhaimmillaan kaupunkiajossa, joka on töksähtelevää.

Töksähtelevä ajo ei ole lämä tiskissä pysäkiltä toiselle kiihdyttämistä. Tietty sekin on töksähtelevää ajoa, mutta hybridillä ajaessa pitäisi jarru- ja kaasupolkimissa olla muitakin asentoja kuin on/off. Pitäisi malttaa antaa sähkömoottorien kiihdyttää vauhtiin ja vastaavasti hidastaminen pitäisi tehdä muutoin kuin äkillisellä jarrutuksella.

Kyllä Priuksellekin soppa maistuu, jos liikennevaloista lähtee aina nastat asfalttia raapien. Se on melko yleinen ajotapa monelle. En sitten tiedä, onko kyse yleisestä hötkyilyistä vai eikö kytkinjalan hienomotoriikka toimi.

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #66 : 23.12.2011, 10:04:37 »
Sähköversio siitä ainakin pitäisi olla tulossa.
Niinpä olikin, parin sadan kappaleen tuotantoerä C30 sähköautoja pitäis valmistua 2012 loppuun mennessä. Käsittääkseni autoa on testattu tosissaan pohjoisiin oloihin ja mielestäni varsin mielenkiintoinen tapaus. Tosin vähän OT tässä keskustelussa, pitänee avata omansa kun saa enempi materiaalia ihmeteltäväksi.
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #67 : 23.12.2011, 11:16:13 »
Niinpä olikin, parin sadan kappaleen tuotantoerä C30 sähköautoja pitäis valmistua 2012 loppuun mennessä. Käsittääkseni autoa on testattu tosissaan pohjoisiin oloihin ja mielestäni varsin mielenkiintoinen tapaus. Tosin vähän OT tässä keskustelussa, pitänee avata omansa kun saa enempi materiaalia ihmeteltäväksi.

C30 sähköautoahan löytyy jo vuosimallilla 2011
http://www.volvocars.com/intl/all-cars/volvo-c30/tools/pages/c30_news.aspx?itemid=228

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #68 : 23.12.2011, 12:34:24 »
C30 sähköautoahan löytyy jo vuosimallilla 2011
http://www.volvocars.com/intl/all-cars/volvo-c30/tools/pages/c30_news.aspx?itemid=228

Mistäs noita saa? Ei ainakaan paikallisella sinisellä ole hallissa näkynyt..

Sen sijaan paikallisella Mitsubishi kauppiaalla on i-Miev hallissa ja halukas ostaja saisi mukaansa vaikka heti.

Tuossa on vissi ero.  ;) Volvo ja moneti muut valmistajat tekevät tuollaisia koesarjoja, joista sitten rummutetaan markkinamiesten patarumpuja oikein olan takaa, vaikka todellisuudessa ei voida puhua minkäänlaisesta myyntiartikkelista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #69 : 23.12.2011, 12:53:50 »
C30 sähköautoahan löytyy jo vuosimallilla 2011
http://www.volvocars.com/intl/all-cars/volvo-c30/tools/pages/c30_news.aspx?itemid=228
Ei taida olla vielä koesarjaa kummempaa erää tehty. Toivottavasti saavat pikaisesti kunnolla tuotannon rullaamaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #70 : 23.12.2011, 13:05:02 »
Ensimmäiset Volvo C30 Electric:t lienee toimitettu leasingasiakkaille mm. Ruotsi, Belgia, Hollanti ja Norja.
Asiakkaina yritykset, virastot ja poliittiset organisaatiot. Vuoden 2012 loppuun mennessä laskee Volvo valmistavansa 250 kpl ja sen jälkeen lisää jos kysyntää on enemmän.
Tämä siis puolivuotta vanhaa tietoa.

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.390140/nu-ar-volvos-elbil-fardig

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #71 : 23.12.2011, 16:54:57 »
Hybridi-rintamalta kuuluu jälleen uutisia.

Mersu lanseerasi eilen E 300 Blue Tec Hybrid -mallinsa ja myynti alkaa per heti. Ensimmäiset toimitukset huhtikuusta lähtien.

Moottorina on sama dieselkone kuin 250 CDI:ssäkin, mutta lisänä 20 kW:n sähkömoottori. Suorituskykykin on ihan kohtuullinen eli 240 km/h ja nollasta sataan 7,5 sekuntia. Yhdistetty kulutus 4,2 litraa satasella ja päästöjä 109 grammaa.

Kelpais mullekin.. Essonbaarin ukkoja kyllä kyrsii, kun hybridi-Mersu pieksee suorituskyvyllään mennen tullen lippahattumiesten bensakrematoriot ja nokivasarat. Eihän sen näin pitänyt mennä..

Ps. Näin sen pitää mennäkin eli lanseerattu auto on vapaasti myynnissä ilman rajoitteita ja korimallinkin saa valita pappasedanista tai farmarista.

Tuskin tarvitsee montaa kuukautta odotella, niin sama voimalinja on tarjolla muissakin 250 CDI -malleissa eli ainakin C, ML ja S -sarjoissa.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2011, 16:56:49 kirjoittanut sjvirt »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #72 : 23.12.2011, 20:14:37 »
Kelpais mullekin.. Essonbaarin ukkoja kyllä kyrsii, kun hybridi-Mersu pieksee suorituskyvyllään mennen tullen lippahattumiesten bensakrematoriot ja nokivasarat. Eihän sen näin pitänyt mennä..
Eikö se tuo hybridikin ole nokivasara? Tiedän yhden essonbaarin lippismiehen jolla on S400 CDI mese. Se taidaa kuitenkin tuon päihittää ;)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #73 : 27.12.2011, 10:26:01 »
Mistäs noita saa? Ei ainakaan paikallisella sinisellä ole hallissa näkynyt..

Sen sijaan paikallisella Mitsubishi kauppiaalla on i-Miev hallissa ja halukas ostaja saisi mukaansa vaikka heti.

Tuossa on vissi ero.  ;) Volvo ja moneti muut valmistajat tekevät tuollaisia koesarjoja, joista sitten rummutetaan markkinamiesten patarumpuja oikein olan takaa, vaikka todellisuudessa ei voida puhua minkäänlaisesta myyntiartikkelista.

Paras paikka tarkastaa "saatavuus" on mobile.de. Jos siellä on myynnissä, niin auto on saatavilla :)

BMW:ltä tulee kauppoihin ensi vuonna mm. 500-sarjan ja 300-sarjan "ActiveHybrid"-mallit. Vielä ei ole saatavilla...

Sähköauto i8 seikkailee jo uudessa Mission Imbossible-leffassa.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Hybridit 2012-
« Vastaus #74 : 27.12.2011, 11:39:42 »
Mistäs noita saa? Ei ainakaan paikallisella sinisellä ole hallissa näkynyt..

Sen sijaan paikallisella Mitsubishi kauppiaalla on i-Miev hallissa ja halukas ostaja saisi mukaansa vaikka heti.

Tuossa on vissi ero.  ;) Volvo ja moneti muut valmistajat tekevät tuollaisia koesarjoja, joista sitten rummutetaan markkinamiesten patarumpuja oikein olan takaa, vaikka todellisuudessa ei voida puhua minkäänlaisesta myyntiartikkelista.
Toi i-Miev olisi varsin käypänen kehä3 sisäpuolella ajeluun, mutta voi hyvää päivää noita hintoja. :idiot2:
Kyllä 40Ke on vähän liikaa.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo