Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Pitkä isku kampiakseli...

  • 11 Vastauksia
  • 12409 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Harri94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Pitkä isku kampiakseli...
« : 07.12.2011, 23:09:24 »
Mistä kampiakselista saisi epäkeskosti hiomalla pitkäisku akselin b230 moottoriin? mitkä männät sopeisi kun on heron head kansi eli männissä palotila. onko mitenkään mahdollista?

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkä isku kampiakseli...
« Vastaus #1 : 07.12.2011, 23:37:20 »
kymppisarjan akselista, eli b19-b21-b23, ainakin forssassa joku koneistamo näitä tekee olikohan hinta noin 300eekua. Hiomalla tulee maks 85mm isku.
V70 TDI

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Pitkä isku kampiakseli...
« Vastaus #2 : 07.12.2011, 23:59:50 »
Tuo kymppisarjan akseli satasarjan koneeseen ei ole ihan bolt on juttu. Eli tuolla 300 €:lla ei saa kuin "puolikkaan" akselin. Lisätyöt päälle saman verran niin ollaan aika lähellä oikeaa kustannusta, jos edes piisaa.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkä isku kampiakseli...
« Vastaus #3 : 08.12.2011, 01:13:17 »
Tuo kymppisarjan akseli satasarjan koneeseen ei ole ihan bolt on juttu. Eli tuolla 300 €:lla ei saa kuin "puolikkaan" akselin. Lisätyöt päälle saman verran niin ollaan aika lähellä oikeaa kustannusta, jos edes piisaa.

Tarkennappa tätä asiaa. Vois tehä tästä vaikka FAQ jutun.
V70 TDI

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Pitkä isku kampiakseli...
« Vastaus #4 : 08.12.2011, 08:12:19 »
Runkolaakereiden halkaisijassa on 0,5mm eroa ja päittäislaakerin leveydessä eroa peräti 4mm. Runkolinja pitää siis myös hioa alikokoon ja päittäislaakerin sovittamiseksi on kaksi vaihtoehtoa.

1. Hitsaa sopivan paksuisen renkaan kiini kampiakseliin, jotta kaulan saa sopivan kapeaksi. Rengas pitää tietysti olla kahdesta puolikkaasta, jotta sen saa paikalleen.

2. Koneistaa lohkosta viimeisen runkopukin reiän kymppisarjan mitoille ja laittaa päittäislaakeriksi kymppisarjan laakerin. Tämä vaihtoehto ei vaadi viimeisen runkokaulan hiomista alikokoon.
 Laakerin ja lohkon väliin pitää laittaa myös täyterengas, jotta laakeri on jämpit paikkaansa. Hieman ehkä monimutkaisempi ratkaisu, mutta etuna on se, että akselia ei tarvitse hitsata. Eikä myöskään tule liukuvaa pitaa omatekoisista renkaista, kun eihän ne siellä laakerin ja lohkon välissä mihinkään pyöri.

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkä isku kampiakseli...
« Vastaus #5 : 08.12.2011, 11:23:05 »
Helpompaa varmaan hommata se B23 alakerta ja sovittaa sen kampuraan nuo uudemman satasarjan kiertokanget.. Saa iskuksi sen 85mm.

Poissa Harri94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkä isku kampiakseli...
« Vastaus #6 : 08.12.2011, 17:12:57 »
Kiitokset selventävästä vastauksesta taitaa olla helpoita tosiaan hommata b23 alakerta...

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkä isku kampiakseli...
« Vastaus #7 : 09.12.2011, 00:22:53 »
Runkolaakereiden halkaisijassa on 0,5mm eroa ja päittäislaakerin leveydessä eroa peräti 4mm. Runkolinja pitää siis myös hioa alikokoon ja päittäislaakerin sovittamiseksi on kaksi vaihtoehtoa.

1. Hitsaa sopivan paksuisen renkaan kiini kampiakseliin, jotta kaulan saa sopivan kapeaksi. Rengas pitää tietysti olla kahdesta puolikkaasta, jotta sen saa paikalleen.

2. Koneistaa lohkosta viimeisen runkopukin reiän kymppisarjan mitoille ja laittaa päittäislaakeriksi kymppisarjan laakerin. Tämä vaihtoehto ei vaadi viimeisen runkokaulan hiomista alikokoon.
 Laakerin ja lohkon väliin pitää laittaa myös täyterengas, jotta laakeri on jämpit paikkaansa. Hieman ehkä monimutkaisempi ratkaisu, mutta etuna on se, että akselia ei tarvitse hitsata. Eikä myöskään tule liukuvaa pitaa omatekoisista renkaista, kun eihän ne siellä laakerin ja lohkon välissä mihinkään pyöri.


Tästä päästään taas aiheeseen K-lohko, jossa on samankokoiset runkolaakerit kuin satasarjassa.
V70 TDI

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Pitkä isku kampiakseli...
« Vastaus #8 : 09.12.2011, 06:54:46 »

Tästä päästään taas aiheeseen K-lohko, jossa on samankokoiset runkolaakerit kuin satasarjassa.

Tarkennappa tätä asiaa. Vois tehä tästä vaikka FAQ jutun.

 ;)

Poissa Kari Takaeilola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkä isku kampiakseli...
« Vastaus #9 : 22.08.2014, 18:46:54 »
Vanhan aiheen nostoa ku tällaisen löysin. Eli nyt ois B230FT autossa rempan alla ja ois tiedossa B23ET lohko sopivasti. Elikkä minkälaisella systeemillä sais näistä naitettua pitkäiskusen. Jos tuosta Kulmamiehen nro 1. patentista sais jonkulaista kuvaa että miten sitä on toteutettu niin ois mukava nähdä. Mites sitte ku Sittana meinas että jos B23:N laittaa satasarjan veivit nii eihän sillä iskutilavuus muutu?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Pitkä isku kampiakseli...
« Vastaus #10 : 22.08.2014, 18:59:36 »
B23 kk-laakerikaula on paksumpi kuin B230 kk-laakerikaula.
Sovittamalla B230 kanget ja männät B23 lohkoon B23 kampuran kanssa saadaan iskun pituudeksi 75-85mm
Kampuran kk-laakerikaulat hiotaan epäkeskeisesti. Isku muuttuu haluttuun suuntaa
Mäntiä voi joutua sorvaamaan. Puristuksia kannattaa vähän laskeskella etukäteen
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa ravolta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • alumiinihitsaus palvelua
Vs: Pitkä isku kampiakseli...
« Vastaus #11 : 22.08.2014, 19:38:45 »
s80 t5 -00, v70 d5 -02 purkuosaa , kysy

 

Futurez  Kulkukoira