Kulkukoira  Proturbo

10V850 ilmanpuhdistajan kotelon läpät jumissa

  • 3 Vastauksia
  • 568 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V10850AUT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
850 ja uudemmissa s/v ilman turboa olevissa Bensa autoissa on ilmanputsarin kotelossa 2 tuloilma putkea kylmä ja lämmin.

Itsellä ainakin kylmässä putkessa josta ilmanotto ulkoa etumaskista on läppä tiukasti kiinni, jolloin auto saa pelkkää kuumaa ilmaa imusarjasta.
Ei hyvä.

läppiä ohjaa termostaatti jousi systeemi joka lämmön noustessa aukaisee kylmää puolta täysin jo jossain 15 asteen lämmössä.

Onko kukaan tilannut uutta termostaattia suodatinkoteloon ja vaihtanut sitä?

Mistä Suomesta tuollaisen termostaatin saa?

Pystyykö vanhaa jumissa olevaa rasvaamalla kuntoon?

Hakusanalla Airbox thermostat 850 löytyy ainakin netistä osan kuva  ja tietoa.

Ajaako jengi siis tietämättä tästä kesällä imusarjasta tulevalla kuumalla ilmalla, ihmetellen kun auto ei kulje ja polttoainetta palaa. 

En ole juuri mitään keskustelua aiheesta löytänyt?



« Viimeksi muokattu: 20.03.2022, 19:00:38 kirjoittanut V10850AUT »

Poissa V10850AUT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: 10V850 ilmanpuhdistajan kotelon läpät jumissa
« Vastaus #1 : 20.03.2022, 18:59:53 »
Vastaan nyt itselleni.

Otin ilmanputsarin kotelon irti ja  imusarjan ilmanotosta puhalsin tukankuivaajalla kuumaa ilmaa muutaman minuutin kotelon sisään

Läppä aukeni vaivaiset  sentin kylmältä puolelta, samalla kuin kuuman puoli sulkeutui saman verran.

Termostaatti sijaitsee ilmanputsarin kotelon sisällä iman tuloaukkojen vieressä, jossa näkyy pitkä jousi. Jousen edessä on ovisilmän näköinen termostaatti mustan muovikuoren alla, jonka saa pois pitämällä kylmän ilman läppää auki sormilla tai jollain työkalulla samalla kuin nostaa jousen päässä olevasta mustasta muovikehyksestä termostaatin ulos.

Termostaatissa on tappi, jonka vedin ulos ja rasvasin sekä painelin tappia pohjaan.

Kasasin kaikki takaisin ja uusi testi.

Tukankuivaajalla noin 3minuuttia täysillä imusarjan sisääntulosta ilmaa ja nyt aukesi miltei kokonaan tämä kylmän puolen läppä.

Uusi termostaatti pitää kuitenkin tilata ja vaihtaa koska ei mitään takeita että toimii viikon päästä.

Ihme kun tästä aiheesta en edelleenkään löydä mitään suomen foorumeilta.
On kuitenkin aika paskamainen juttu, jos jengi ajaa kesällä imuilman lämmöillä ja polttaa ilmamassamittarin siinä samalla.

Toivottavasti tästä oli jollekin hyötyä

Osanumero on 9142616



Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5177
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: 10V850 ilmanpuhdistajan kotelon läpät jumissa
« Vastaus #2 : 20.03.2022, 23:00:42 »
Sillä koko systeemillä voi heittää kuikkaa. Repii koko härvelin pois ja tulppaa vielä sen kuumalle puolelle lähtevän tökön.

En ole kertaakaan kuullut että olis ruiskuvehkeessä kaasarin kurkku jäätynyt. :)
Helpoin olis kai vain työntää kylmäpuoli auki ja kiertää poraruuvilla läppä jumiin.
Mutta ihan miten kukin tykkää mutta sitä esilämmitystä se ei kyllä tarvitse.

Onpa noita ollut näissä vanhemmissa turbomalleissakin mikä nyt mielestäni jo on järjen köyhyyttä.
Lämmitetään imuilmaa, se lämpiää lisää ahtimella sitten sitä yritetään epätoivoisesti jäähdyttää välijäähdyttimellä.  :idiot2:
2000 luvulla ovat tajunneet sen jättää jo turboistakin pois.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa V10850AUT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: 10V850 ilmanpuhdistajan kotelon läpät jumissa
« Vastaus #3 : 22.03.2022, 13:36:08 »
Tuli tieto että uusi osa maksaa 46e ja tilaustavaraa.

Halvin tietysti on kun työntää jonkun puutarhaletkun pätkän ilmanoton läpän väliin että pysyy auki.

Aika kova hinta tuollaisesta pienestä osasta.


 

RallyBaron  Samppasport