Race.fi  Puotilan autokorjaamo

APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)

  • 11 Vastauksia
  • 2004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jtoksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« : 20.03.2022, 13:25:46 »
ETM-valo syttyi, tyhjäkäyti-rpm alkoi heilua tuhannen molemmin puolin sekunnin frekvenssillä, ja alkoi nykiä vimmatusti. Samalla meni limp home -tilaan eli antaa vain hyvin vähän kaasua, kierroksia ei voi nostaa juurikaan, voi ajaa hiljaa. Vika meni pois kun sammutti moottorin mutta tuli melkein heti takaisin. Eli klassiset Marellin ETM-oireet, kun asento-anturien vastukset kuluvat. Vaihdoin Marelli-moduliin asento-anturin (Sacer) ja olen varma että kytkin sen 100% oikein koska olen elektroniikkaharrastaja. Mutta vika ei kadonnut, samat oireet edelleen, eli ETM valo kojelaudassa, tyhjäkäyntinopeus heittelee rajusti sekunnin jaksolla, nykii hirveästi, ja ei anna kuin vähän kaasua. OBD-lukijalla löytyy aivan ihmeellisiä koodeja (p1033,p1081,p1027,p1021,p1059) joista useille ei löydy edes selitystä netistä. Mitä kannattaa tehdä, ei viitsisi romuttaa toimivaa autoa tällaisen vian takia.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6705
  • 1% Hybridi
Vs: APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« Vastaus #1 : 20.03.2022, 16:52:30 »
Tietäjä en ole, itse taistelin mk1 -00:n  tuon kaasuläppäongelman kanssa. Ekaksi koitin asentaa sitä induktiivista tunnistinta, mutten saanut voltteja kohdilleen. Sitten tilasin uuden käytetyn läpän, ei toiminut sekään,ennen kuin volvolla sopeuttivat sen autoon.
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa jtoksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« Vastaus #2 : 20.03.2022, 18:32:41 »
Mitä tarkoittaa että et saanut jänniteitä kohdalleen? Paljonko tuo operaatio maksoi Volvolla?

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6705
  • 1% Hybridi
Vs: APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« Vastaus #3 : 20.03.2022, 18:48:29 »
Mitä tarkoittaa että et saanut jänniteitä kohdalleen? Paljonko tuo operaatio maksoi Volvolla?
Induktiivisessa muutossarjassa on magneetti jota kääntämällä pitäisi saada tietyt voltit, läppä kiinni, läppä puolilleen auki ja läppä auki asennossa. En saanut kohdilleen. Olisi varmaan sopeuttamalla onnistunut, mutta en jaksanut enää viritellä. Sen käytetyn läpän sopeutus meni Volvolla tuntihinnalla noin 2 tuntia taisivat turata. Tästä on jo 5 vuotta aikaa, ei voi muistaa
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa jtoksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« Vastaus #4 : 20.03.2022, 21:39:57 »
Ohjeissa ei sanonottu mitään magneetin säätämisestä, se menee paikoilleen vain yhdessä asennossa. Tarkoittaako tuo että sitä voisi kierrellä siitä kupissa mihin se on istutettu? Se vaikuttaa minusta melko kiinteältä. Osaatko sanoa mistä oikeat jännitteet saisi selville? Myöskin, sen joutuu juottamaan paikoilleen, joten miten magneettia pääsee kääntelemään mittausta varten?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« Vastaus #5 : 20.03.2022, 22:45:08 »
Sen käytetyn läpän sopeutus meni Volvolla tuntihinnalla noin 2 tuntia taisivat turata. Tästä on jo 5 vuotta aikaa, ei voi muistaa
Ei oo todellista, ei ole kyllä niin iso operaatio.
Oliko kotelon vaihtotyökin siinä? Se vähän vois selittää mutta tuossa sopeutuksessa kun ei tarvi muutakuin painella nappeja ja taitaa ne volvolla siitäkin ottaa vähintään 70€.
Tuon homman tekee vaikka itse esim. Icarsoft 2.0.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jtoksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« Vastaus #6 : 20.03.2022, 23:32:43 »
Laatikkovika Olisiko sinulla mitään vinkkejä tähän käsillä olevaan ongelmaani? Kertooko nuo ihmeelliset vikakoodit sinulle mitään?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« Vastaus #7 : 21.03.2022, 09:35:40 »
1033 kertoo että lambdan jännite ei vaihtele riittävän nopeasti kun kaasua painetaan, siis seos muuttuu.
1081 viittais ajoneston kommunikaatiovikaan.(melkein unohtaisin tämän tässä vaiheessa)
1027 kaasuläppäkotelon sisäinen vika.
1021 liittyi jotenkin imusarjan paineeseen, rajaa ei saavuteta???
1059 oli kans jotain ilman mittaukseen tjs liittyvää.

Kyllä nuo melkein kaikki mielestäni osoittaa sormella siihen läppäkoteloon.
Sopeutusta voi kokeilla kun on koodit poistettu, jos löytyis joltain siihen sopiva väline.
Jos viet volvolle, poistavat koodit ja ilmoittavat että ei onnistu+ veloitus.

Et olis ensimmäinen jolla tuo korjaus ei onnistu, melkein menee kotelon hommaamiseen.
Ruotsin puolelta voi löytyä paremmin ja halvemmalla, siis käytetty. Uusihan on reilu 600€, eikä sekään ole uusi vaan korjattu.
Hyvällä tuurilla käytetty toimii ilman mitään sopeutusta, monella on käynyt niin.

Olkoon voima kanssasi. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa V10850AUT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« Vastaus #8 : 21.03.2022, 12:53:34 »
En tiedä onko tästä hyötyä mutta jos on tarvike ilmamassamittari, tai huono alkuperäinen, niin ei kaasuläpän sopeutus onnistu ja vaatii myös maffin vaihdon.

Juuri oli vastaava tapaus merkkihuollossa missä ihmeteltiin kaasuläpän vaihdon jälkeen kun nykii edelleen.
Kun myös maffi vaihdettiin Volvon uuteen alkuperäiseen, kaikki alkoi toimimaan.

Ei tuossa yleensä ole mitään kiertotietä.

« Viimeksi muokattu: 21.03.2022, 13:09:10 kirjoittanut V10850AUT »

Poissa eepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« Vastaus #9 : 21.03.2022, 18:47:50 »
Katso vielä että tina otti kunnolla kiinni niihin kupariliuskoihin. Ite huomasin että juotokset ei meinaa pysyä kiinni. Lähti irti kun väänsi pikkuruuvarilla. (Ja olen kanssa ollut elektroniikka-alalla.) Nyt on toiminut jotain 6 vuotta.

Mäkin koitin silloin jotain jännitteitä mitata, mutta ne oli erilailla kuin netin ohjeessa. 


Sekin voisi toimia korjauksena, että vääntää niitä alkuperäisen osan "laahaimia" millin sivusuunnassa niin ne laahais eri kohtaan sitä vastuskalvoa. Sitä en muista saiko sitä edes ehjänä purettua.

Poissa jtoksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« Vastaus #10 : 22.03.2022, 22:52:26 »
RATKESI!!! Purin koko asennuksen ja juotin sekä anturin että ETM:n vastaaviin koskettimiin erilliset johdot, niin että anturin voi toistuvasti irrottaa ja laittaa takaisin. Kytkin pelkän anturin (=Sacer) laboratoriovirtalähteeseen ja aloin mittailla mitä jännitteittä sieltä tulee kaasuläpän eri asennoissa. Jännitteet löytyvät alla olevasta linkistä. Kyseessä on Hall-efetiin perustuva anturi, eli sen mukana tulee magneetti, joka kiinnitetään kaasuläpän akseliin. Joku molopää on tehtaalla asentanut magneetin 180 astetta väärin päin. Molopäälle pitäisi kertoa että magneetissa on pohjois- ja etelänapa ja ne eivät suinkaan ole sama asia. Pitäisi varmaan reklamoida myyjälle, mutta pääasia että nyt toimii. Magneetissa olevaa reikää piti muokata Dremelillä niin että sen pystyi asentamaan 180 astetta normaalista poikkeavaan asentoon.
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/171392-etm-contactless-tps-refit-details-and-resources/


1033 kertoo että lambdan jännite ei vaihtele riittävän nopeasti kun kaasua painetaan, siis seos muuttuu.
1081 viittais ajoneston kommunikaatiovikaan.(melkein unohtaisin tämän tässä vaiheessa)
1027 kaasuläppäkotelon sisäinen vika.
1021 liittyi jotenkin imusarjan paineeseen, rajaa ei saavuteta???
1059 oli kans jotain ilman mittaukseen tjs liittyvää.

Kyllä nuo melkein kaikki mielestäni osoittaa sormella siihen läppäkoteloon.
Sopeutusta voi kokeilla kun on koodit poistettu, jos löytyis joltain siihen sopiva väline.
Jos viet volvolle, poistavat koodit ja ilmoittavat että ei onnistu+ veloitus.

Et olis ensimmäinen jolla tuo korjaus ei onnistu, melkein menee kotelon hommaamiseen.
Ruotsin puolelta voi löytyä paremmin ja halvemmalla, siis käytetty. Uusihan on reilu 600€, eikä sekään ole uusi vaan korjattu.
Hyvällä tuurilla käytetty toimii ilman mitään sopeutusta, monella on käynyt niin.

Olkoon voima kanssasi. :D

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6705
  • 1% Hybridi
Vs: APUA! V70 1999 Marelli ETM ongelma (vaikea)
« Vastaus #11 : 23.03.2022, 06:14:48 »
Hieno homma, jotta ratkesi. Jouduitkos sopeuttamaan vai toimiiko ihan tuolleen ? Nyt kun sulla on kolvi "kuumana", niin mulla olis yksi induktiivinen systeemi vaiheessa, toki korvausta vastaan
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Futurez  Kulkukoira