Elekma  Autoracing

Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.

  • 26 Vastauksia
  • 4854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
    • Projektipäiväkirja
Moi!

Mikähän volvoon tuli?

Kaikki alkoi laimealla vialla. Välillä kierrokset humppasi silloin tällöin tyhjäkäynnillä.
Tämän jälkeen muutamia nykäisyjä normaalissa ajossa, jonka jälkeen sytytti lambdavalon.

antoi koodin 2-3-1 Lambdasäätö ei toimi (mukautuva).
putsasin varoen ilmamäärämittarin (mallia biltema, toiminut paikoillaan vuodenpäivät) sekä lambda anturin, ei vaikutusta.
Tässä kohtaa revin pakosarjalta tulevan haitariputken pois ilmanputsarista kun imm:n verkko oli musta.

Hyllyssä oli toinen imm (uusi mallia Biltema) ja vaidoin sen. ei vaikutusta. Biltemasta ostin uuden anturin kokeeksi mutta turhaan.

Mutta näiden seurauksena tyhjäkäynti muuttui röpöttäväksi kuin kasikone ja alkoi käydä älyttömän rikkaalla.
Vaihtelin osia takaisin ja katsoin uudelleen koodit nollauksen jälkeen. 2-2-1 lambdan säätö ei toimi.

Pari mahdollista imuvuotoa löysin ja tilkitsin. nollaus, rumba jatkuu.

Töihin ajellessa nyki aivan älyttömästi.

Joten, mistä jatkaa?
Kävi mielessä vaihtaa imusarjantiiviste ja imusarjassa oleva kaasuläpäntiiviste(?)
Voiko vika olla pa-paineensäätäjässä pa-jakoputkessa?
Vai voiko  sytytyspuolella olla jotain mikä häiritsee (jakajan kansi/pyöriä yms..)

Harrasteautona   Volvo Amazon 1962 (Projektipäiväkirja)
Käyttöautona      Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa PTP

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #1 : 13.04.2022, 11:25:54 »
Lainaus
Lambdasäätö ei toimi
Mitä jos vaihtaisit lambdan?
Polttoaineen paineensäätimen kalvon eheys on hyvä kanssa kurkata. Nyppää alipaineleyku käydessä irti ja katso ettei kellosta tule bensaa ulos kalvon läpi
245 vinossa jo vuodesta -92

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
    • Projektipäiväkirja
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #2 : 13.04.2022, 11:36:23 »
Mitä jos vaihtaisit lambdan?

Lambda on kyllä vaihdettu. Tosin Bilteman laatu mutta eikai se parinkymmenen kilometrin jälkeen uudelleen hajoa...

Polttoaineen paineensäätimen kalvon eheys on hyvä kanssa kurkata. Nyppää alipaineleyku käydessä irti ja katso ettei kellosta tule bensaa ulos kalvon läpi
Tämä pitääkin kokeilla.
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962 (Projektipäiväkirja)
Käyttöautona      Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Kaasarimakkara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Ongelmien suhde on vakio
    • Instagram: @redbrick240
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #3 : 13.04.2022, 12:12:18 »
Nuo Bilteman tarvikeosat voi olla uutenakin rikki tai sitten toimii miten sattuu. Minä vaihtaisin lambdan ja IMM ihan Boschilaisiin ja kokeilisin sitten uudestaan.
Volvo 240 1990

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #4 : 13.04.2022, 12:16:59 »
5tkm kesti bilteman lambda. Imm pari päivää. Tilalle 300+tkm ajetut boschilaiset ja toimi hyvin.

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
    • Projektipäiväkirja
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #5 : 14.04.2022, 07:34:04 »
Ilta vierähti auton parissa.

Tuli vaihdettua vähän sitä sun tätä.

Pa-paineensäätäjä tihkui läpi. Uusi käytetty tilalle ja toimi koeajon.

kotiin ajaessa lambdavalo syttyi ja koodit oli tuttu 2-3-1 ja uusi tulokas 1-1-3 suutin viallinen.
Nyt mitattava suuttimet mittarin kanssa ja töiden jälkeen haettava sitä puhdistuslitkua tankkiin.
Koitettava puhdistaa suuttimet ja samalla vaihtaa o-renkaat

Pitää vaihtaa ne anturi ja mittari Boschilaisiin kunhan sais nämä muut toimimaan.

Voiko tässä vielä olla jotain?

Harrasteautona   Volvo Amazon 1962 (Projektipäiväkirja)
Käyttöautona      Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
    • Projektipäiväkirja
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #6 : 14.04.2022, 08:04:01 »
Suuttimet mitattu

1 pytty 15.9 ohm
2 pytty 15.9 ohm
3 pytty 15.8 ohm
4 pytty 15.8 ohm
Kylmäkäynnistys 10.7 ohm

Korjausopus kertoo "suuttimet n. 16 ohm"

Liekkö nyt tuo kylmäkäynnistyssuutin risa?

edit.
Näin jälkiviisaana tuli vastaan että kk suuttimen vastus kuuluu olla n. 10 ohm..
« Viimeksi muokattu: 05.12.2022, 06:53:32 kirjoittanut Jonttuuh »
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962 (Projektipäiväkirja)
Käyttöautona      Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #7 : 14.04.2022, 09:17:05 »
Älä siitä kylmäkäynnistyssuuttimesta välitä ellei se vuoda läpi. Se on aika turha kun sitä käytetään vain kovilla pakkasilla. Uudemmissahan sitä ei edes ole.

1-1-3 on seos liian rikas tai laiha. Lambdan itse vaihtaisin.

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
    • Projektipäiväkirja
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #8 : 14.04.2022, 09:48:49 »
Älä siitä kylmäkäynnistyssuuttimesta välitä ellei se vuoda läpi. Se on aika turha kun sitä käytetään vain kovilla pakkasilla. Uudemmissahan sitä ei edes ole.

Aaivan. Jätän sen toistaiseksi huomioitta.

1-1-3 on seos liian rikas tai laiha. Lambdan itse vaihtaisin.

Perhana. epähuomioissaan katsoin sitten väärin.
Taitaa olla lambdan vaihto aiheellinen. Saa bilteman p.ska lähteä. Voi olla tukkeessa kun kävi erittäin rikkaalla. Mustia läiskiä pakoputken pään alla.

Taidan tuon rikkaalla käynnin takia käyttää auton karstanpoistopalvelussa katsastuasemalla. Voi olla tuketta :2funny:
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962 (Projektipäiväkirja)
Käyttöautona      Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6650
  • Global alligator
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #9 : 15.04.2022, 08:54:49 »
Niin uudemmissa ei ole kk-suutinta kun niissä rikastus menee normisuuttimilta.
Rikastus siis on mutta ei suutinta. :P

Sen bilteman immun ostamalla ei saa kuin rahanmenoo ja turhaa työtä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
    • Projektipäiväkirja
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #10 : 15.04.2022, 22:43:23 »
1-1-3 on seos liian rikas tai laiha. Lambdan itse vaihtaisin.

Kyllä se vaan on korjausoppaan mukaan suihkusuutinvika...
« Viimeksi muokattu: 15.04.2022, 22:51:10 kirjoittanut Jonttuuh »
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962 (Projektipäiväkirja)
Käyttöautona      Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
    • Projektipäiväkirja
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #11 : 15.04.2022, 22:45:37 »
Niin uudemmissa ei ole kk-suutinta kun niissä rikastus menee normisuuttimilta.
Rikastus siis on mutta ei suutinta. :P

Juu, suuttimen näköinen tässä ainakin on imusarjan alapuolella.. Kyseessä vm-89, korjausoppaaseen vedoten tässä olisi se kk-suutin. Voin olla toki väärässä.
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962 (Projektipäiväkirja)
Käyttöautona      Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
    • Projektipäiväkirja
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #12 : 15.04.2022, 22:50:03 »
Joku taitaa mättää alipainelinjoissa.

Tänään rupesi nostamaan kierroksia jarrua painaessa. Koeajolla risteykseen tultaessa kierrokset nousi ja tuntui että jarrut olisi heikot. Nestettä on..
Ajaessa varoen kokeili pumppailla. Sain polkimen kovettumaan.

Pumppaamalla ei tyhjäkäynnillä poljin kovettunut mutta kierrokset nousi.

Onko letkuissa vuotoa konehuoneessa vai vuskaako tehostajan kalvo
« Viimeksi muokattu: 15.04.2022, 23:25:06 kirjoittanut Jonttuuh »
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962 (Projektipäiväkirja)
Käyttöautona      Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6650
  • Global alligator
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #13 : 16.04.2022, 09:41:47 »
Juu, suuttimen näköinen tässä ainakin on imusarjan alapuolella.. Kyseessä vm-89, korjausoppaaseen vedoten tässä olisi se kk-suutin. Voin olla toki väärässä.
On tuossa mallissa vielä se kk suutin. Joskus 90 luvun alkupuoliskolla se jäi lh:sta pois.(900sarja).

Tiettyyn rajaan asti tuo on normaalia että jarrua pumpatessa kierrokset nousee, ainakin paikallaan.
Onko tehostajassa se takaisku ehjä?
Kokeilla voit kun sammutat auton ja hetken päästä painat jarrua. Pitäisi olla tehostus käytössä ainakin ensimmäisen painalluksen, sitten poljin kovenee jos pumppaa.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jonttuuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • Tuulenhalkaisija esiin ja keskiviivaa pitkin lujaa
    • Projektipäiväkirja
Vs: Volvo 240 b200f nykii, röpöttää ja käy rikkaalla.
« Vastaus #14 : 16.04.2022, 10:25:08 »
Tiettyyn rajaan asti tuo on normaalia että jarrua pumpatessa kierrokset nousee, ainakin paikallaan.
Onko tehostajassa se takaisku ehjä?
Kokeilla voit kun sammutat auton ja hetken päästä painat jarrua. Pitäisi olla tehostus käytössä ainakin ensimmäisen painalluksen, sitten poljin kovenee jos pumppaa.

Pitää testata.

Saakohan tuota kk-suutinta huijattua jotenkin. Perinteisellä jompilla ja letkun tulppaus. Olettaen että se tihkuttaisi tavaraa läpi?

Noista suuttimien vastuksista.. eikös kaikissa pitäisi olla tuo n. 16 ohmia mukaan lukien kk-suutin?
Harrasteautona   Volvo Amazon 1962 (Projektipäiväkirja)
Käyttöautona      Volvo 240, 1993, B200F, Super Polar
Entinen               Volvo 240 GL, 1989, B200F

 

Samppasport  Futurez