Carcom Oy  Elekma

S60 moottorinlämpökysymys

  • 5 Vastauksia
  • 877 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6650
  • Global alligator
S60 moottorinlämpökysymys
« : 16.04.2022, 08:54:25 »
Määräaikaistarkistusta tein tuohon T-5 vempeleeseen ja kävin kaikki testerillä läpi.
Melko lämmin päivä ja ihan hiljaista taajamaa melko kauan.
Moottorinlämpö ~ 104-104.7°C (kone sammuksissa, tottakai lämpö ajon jälkeen noussut)
Laitoin käymään ja kierroksia niin vähän putos, joku 102-103 asteeseen. Mittari normaalisti puolessa ja flekti ei päällä.

Varmaan tien päällä alempi lämpö. Termari melko uusi 92°. Anturivikaan en oikein usko kun mittari näyttää ihan normaalia.
Pitää tänään vielä laittaa piirtään käyrää ajossa.

Kysymys lähinnä missä lämmössä pitäis flektin lähteä pyörimään?
 P>

Ps. Nyt löysin jostain "varmaa" tietoa kun ihan internetissä oli että pitäis potkasta flektin päälle 105° lämpötilassa, saattaa siis toimia tuo mun ihan oikein.
Jätän tän tähän jos joku miettii samanlaista asiaa ja korjatkaa jos tuo on väärin!
« Viimeksi muokattu: 16.04.2022, 09:11:38 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa larinkyösti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 moottorinlämpökysymys
« Vastaus #1 : 23.04.2022, 21:01:31 »
Täällä V70 -07 125kw. Samaa taannoin mietin. Mulla obd:stä mitattuna lämpöä 105 kun flekti lähtee tulille. Kesäaikaan tosin on ilmastointi aina päällä, joka tarkoittaa sitä että flektikin on puoliteholla päällä, jolloin lämpö ei kovin helposti pääse tuonne lukemaan 105. En ole koskaan kuullut että flekti olisi käynyt täydellä teholla, lukuunottamatta tuota testitilannetta, kun tutkailin flektin käynnistymistä ilmastointi pois kytkettynä. Puoliteholla flektin pyörimistä ei edes kuule, ainakaan konepelti kiinni. 105 on jo niin kova luku, että hirvittää, mutta kai tuon noin kuuluu toimia.

Poissa larinkyösti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 moottorinlämpökysymys
« Vastaus #2 : 23.04.2022, 21:05:23 »
Yks juttu vielä: muuten huomasin, että mun kakkulassa lämpömittari on muilla lämpötila-alueilla tarkka ku mikä, paitsi näyttää puolta väliä jäähdytysnesteen lämpötilan ollessa 85-105. Mielenkiintoista.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: S60 moottorinlämpökysymys
« Vastaus #3 : 23.04.2022, 21:31:26 »
Se on siinä keskellä epätarkka ettei ihmiset hätääntyisi liikaa, näin on ainakin puhuttu että mallin ominaisuus. Oma käsitys on että flektin pitäisi pyöriä jollain teholla aina kun ilmastointi ja varsinkin huurteenpoisto on päällä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: S60 moottorinlämpökysymys
« Vastaus #4 : 23.04.2022, 21:54:38 »
Lämpömittari on puolessa välissä 75 asteesta lähtien ja taitaa lähteä nousuun vasta 115 asteen kohdalla. Muistelen ainakin, että kun ajelin vanhalla D5:lla radalla ja lämmöt olivat 113 asteessa, niin mittari oli edelleen yhä keskellä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6650
  • Global alligator
Vs: S60 moottorinlämpökysymys
« Vastaus #5 : 25.04.2022, 08:44:37 »
Vanhalla termarilla mittari oli talvella melkein neulanleveyden alle puolenvälin, lämmöt testerillä n. 85-90°.
Uus termari korjas tilanteen.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Autoracing  KL-varaosat