Hetken mielijohteesta lähti entinen harrastepeli myyntiin ja tilalle tuli vuodelta 1984 244 josta löyty alkuperäinen b19+M45.

Auto tuli vahingossa vastaan kaverin osanhaku reissulla mukana ollessa ja yöunet meni heti kun pihassa kopan nähdessä sitä tarjoiltiin että vois olla kaupan.
Koppa oli vuosien varrella entisen omistajan puolesta jo ylimaalattu omalla alkuperäisellä värillä sekä suht läpikäyty ettei mätähommiin tarvi lähtee. Sävylasit ympäriinsä ja puretut osat löytyi autoon penkkejä ja taka-akselia lukuunottamatta. Itelle plussana vielä että sisusta mustaa ympäriinsä sekä kaikki valot listat ym jo alunperin tai vaihdettu juuri omaa silmää miellyttäviin

Pari päivää meni ja trailerin kanssa Volvo hakee siirto taka-akseli mukana

löyty akseli niin sopivasti tallikaverin auton alta johon tehty akseli odotti vaihtoa.

Homma alko tietysti purkamisella. Alkuperänen B19 ja M45 lähti nopeesti jokkispuuhiin tilaa viemästä kun pukissa vielä entisen harrasteen 16v vinokas joka oli alkuperäinen suunnitelma tekniikaks.

Kun hommat tähän asti oli menny melko omalla painolla hetken mielijohteesta lähtiki entinen harraste tekniikan kanssa uuteen kotiin ja kaverilta M60B30 johtoineen ja apulaitteineen alkuunpääsemiseks

Sitten löytyi vielä Isoveli M62B44, teräsvauhtis sre765:lle, 5v ZF m60 kopalla, "spessumittaset" hihnapyörät ja repullinen kaikkea muuta osaretkiltä

Alkuun oli tarkoitus ahtaa M60 jo suoraan ja siirtyä isolohkoon siitä mutta B44 lähtikin kiertoon heti kun kerkesin hieman konetta käydä jo läpi

Siinä mielessä tosin hyvä ostos kun sai jo katseltua M60/M62 sekä iso ja pikkulohkon erot.. osat käy myös ristiin pitkälle eli isompi lohko tulevaisuudessa ei mene liian työlääks.

alkuun leimalle M60B30 ja ahdinta sitten katellaan kun nälkä vähän kasvaa.. B30 paketti ahdettuna pienellä kikkailulla menee myös muutoskatsastuksen kautta ettei kilvissä pito mene vaikeeks. Tyydyttävään puuhaan pääs taas kun sai peräjälkeen toisen koneen puunata ja maalata sekä vilkuilla läpi


Tekniikka paketti siis alkuun M60B30 johon vesipuolen muutokset ja tiivarit läpikäyty. B40:n imusarja ja teinitse mallin pakoputki jää nyt ainakin alkuun ainoaks virittelyiksi, tietty manuaali kevyellä vauhtiksella tuo vähän lisäluonnetta. Imusarjan takapään PVC systeemi korvaantu alipaine tukilla, björkiltä billet palikka öljylinjoille sekä suodattimen siirtosarja niin saa suodattimen väliin ja vielä vaikka Volvon orkkiksen

puolat mallia Audin COP sekä lisähuohotuslähdöt venakoppiin kun RE85 muutos tulee näillä näkymin suoraan myös.



Koneen kannakket löyty vahingossa läheltä Andersson steel speedin tekeleinä.
Laatikon kannake puolestaan lensulta nopee, niin pääsi sovitteluhommiin koneen kans.




Kone istuu suht mukavasti eikä kaivannut kun jäähdyttimen palkin muokkausta, pakosarjatkin mahtuu molemmin puolin ilman teurastusta kiinni. Vakaajan tanko pitää vaihtaa syvemmälle alas koukkaavaan malliin. Voisi olla ehkä taaempana, mutta laatikko sattuu kivasti nyt että menisi Bemarin omalla kepillä mittailujen mukaan.


Jäähdyttimen palkin pätkäsin kokonaan ja tein 4xM6 puolelleen kiinnityksellä putkipalkin johon kiinnitys syylärille.
Syyläri löyty hyllystä jo ja alkujaan mishimotolta tarkoitettu GT/Carlos Saint celicaan.

Syyläri jäi vähän enemmän ylhäältä taaksepäin kenoon kun sattuu siinä korkki mahtumaan pellin alle

Ideana oli saada syyläri mahdollisimman kauas koneesta, mahtuu tulevaisuudessa kulkea putkea välistä


Päivitellään kun touhutaan taas, pitkän innon hakemisen jälkeen kuitenkin nyt juttua kirjotettu.