Iltaa volvokansalle, tulevaa muutoskatsastusprojektia tässä aloin pohtimaan, viisas toki kysyisi konttorilta suoraan mutta jotain aattelin ratokseni mutuilla täälläkin, aivan untuvikko oon tosiaan muutoskatsastuksissa ylipäänsäkin niin en tiiä yhtään miten homma käytännössä toimii että kysyttävää kyllä varmaa tässä tulee enempiki.
Kyseessä on tosiaa viimesen päälle -89 tiilikeulasedani alunperin 16v koneella. LH2.4, abs, g80 yms. herkut löytyy, B234F joskus aikanaan varmaan losahtanu ja vaihettu ja muutoskatsastettu B200F.
Nyt keulille saatu FK motti mihi on tulossa vähä isompaa turpoo (t3/4 alkuun) ja pulssisatsi, 668cc dekat, bilteman välijäähy, 3" putki jaspeeduino tulee ohjaa lh tilalle ymsymsyms alakerta ja kone muutenkin tosin pysyy vielä muuten avaamattomana kun hyvin kohtuullisesti tarkotus vaan piristää.
Katalysattori löytyy putkesta mutta papereista en löytänyt merkintää katalysaattorista ja päästötkin vaaditaan vaan tyhjäkäynniltä eli "ei vähäpäästöinen" kai? Saiskoha sieltä sen katin jättää sitten pois?
Alkuperäinen teho on 159hv mikä esim bilteman sivuillaki rekkarilla vielä näkyy, trafilla näkyy toki B200F tehot.
Isomman turbon yms takia ei ole kai mun tapaus verrattavissa FK:n vakio tehoihin (135hv kai) eli vaatinee penkkilaput? Vaatiiko alustan yms juttujen puolesta jotain vertailappuja tms vaiko eikö? Vai vaaditaanko nykyään enää muutenkaan? Eikö glt alusta vastaa turboa tai ei ainakaa kovin kaukana oo ja absitkin löytyy ni luulis kelpaavan ku luultavast tulis abaut ft vakiopaineella (~0.6bar) penkitetyt tehot eli käytännössä varmaa aika lähelle samat ku se 16v 159hv vakio.
Koostettuna siis kyselisin muiden mutuiluja siitä mitä tämmönen swappi vaatisi. Perus johonki B200k pappamalliin verrattuna ymmärtääkseni on aika hyvä lähtökohta ja siihen verrattuna aika harvinainenkin aihio mutta hirveästi ei siksi juuri kohtalotovereita kyseiselle swapille ole tullut vastaan.
Arvostan jos jaksoit lukea noinkin joutavanpäivästä tekstiä tänne asti, jos oon mutuillu jotai omiani niin olis kiva kuulla ja kaikki neuvot, vinkit ja pohdinnat otetaan vastaan oli se sitten katsastukseen, tekniikkaan tai vaikka elämään liittyen
