Carcom Oy  Elekma

Etuiskarit

  • 8 Vastauksia
  • 1202 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Classic

  • Vieras
Etuiskarit
« : 25.04.2022, 17:01:16 »
Nyt tuli oikosulku joten täytyy kysyä niiltä jotka tietää; tarvitaanko S80 vm-06 etuiskareihin tällaista osaa; Lemförder 2015201  Jousijalan tukilaakeri alapuolella ??? Tarkoituksena uusia kaikki hilppeet etuiskareiden lisäksi.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: Etuiskarit
« Vastaus #1 : 25.04.2022, 17:06:43 »
Nyt tuli oikosulku joten täytyy kysyä niiltä jotka tietää; tarvitaanko S80 vm-06 etuiskareihin tällaista osaa; Lemförder 2015201  Jousijalan tukilaakeri alapuolella ??? Tarkoituksena uusia kaikki hilppeet etuiskareiden lisäksi.

Kyllä tarvitsee. Jousi tulee yläpäästä tuota vasten.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4519
Vs: Etuiskarit
« Vastaus #2 : 25.04.2022, 17:08:27 »
Se tulee jousen päälle laakerin alle. Iskari voi osua konepeltiin jos tosta osasta korkkaa holkkiosa irti kumista. Eli voi olla ihan hyvä uusia, mutta halvimmat tarvikkeet eivät kestä läheskään yhtä hyvin kuin orkkikset. E: tossa rakenne:
« Viimeksi muokattu: 25.04.2022, 17:11:58 kirjoittanut Acke »

Classic

  • Vieras
Vs: Etuiskarit
« Vastaus #3 : 25.04.2022, 17:22:21 »
Se tulee jousen päälle laakerin alle. Iskari voi osua konepeltiin jos tosta osasta korkkaa holkkiosa irti kumista. Eli voi olla ihan hyvä uusia, mutta halvimmat tarvikkeet eivät kestä läheskään yhtä hyvin kuin orkkikset. E: tossa rakenne:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kiitos nopeasta vastauksesta! Ymmärrän että tuo tulee iskarin yläpäähän mutta hämmästelin erään kaupan sivulla kun tämän kohdalla luki asennuspuoli alla, kun muissa oli yläpuoli. Tuskin tällaista iskarin alaosaan tulee? Sori huonosti muotoillusta kysymyksestä!

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: Etuiskarit
« Vastaus #4 : 25.04.2022, 18:11:50 »
Joo se on noita käännöskukkasia joita esim. Biltemalla oli alussa aivan järjettömästi.
Eikä sinne alas tosiaan tommosta tuu.
Olisivat lisänneet yhden n kirjaimen niin tajuais paremmin. Jousijalan tukilaakerin alapuolella.

Niin ja laita sinne xc90 kumi, kestää paremmin.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2022, 19:59:12 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskarit
« Vastaus #5 : 26.04.2022, 10:23:38 »
Niin ja laita sinne xc90 kumi, kestää paremmin.
Näin olen kuullut myös. Lemförderin vastaava osanumero vahvistetulle versiolle olisi 3792301. Ja Volvon OEM-numero 30683637.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskarit
« Vastaus #6 : 26.04.2022, 11:43:12 »
Tein muuten vastaavan iskariremontin viime vuonna ja uusin kaikki osat prikkoja ja muttereita lukuun ottamatta, niin siinä samalla selvittelin, että tuon mainitsemasi osan ja jousen väliin myydään lisäksi vielä vaimennuskumia, Volvon OEM nro. 30666314. Itse ostin ne kumit tarvikkeena, kun maksoivat AK24-kaupassa 10 e/kpl, mutta en sitten tiedä, että onko niistä mitään hyötyä, en ainakaan Bilian hintoja moisista kumilärpäkkeistä maksaisi, siellä ne maksavat melkein 50 e/kpl. Kaipa ne teoriassa vähentävät rengasääniä, mutta se jousen alaosan kumivaimennin lienee paljon tärkeämpi, koska alapuolella jousi on kontaktissa metallin kanssa.

Nämä siis itse ostin:

https://shop.febest.eu/spring-upper-mount-vlsi-s80upf.html

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: Etuiskarit
« Vastaus #7 : 26.04.2022, 13:24:50 »
Se jousen yläpää kyllä menee aika nätisti siihen xc90-kumiin suoraan eikä siellä liiku, en ymmärrä tuon funktiota. Jousen alapäähän sen sijaan laitoin halkaistua puutarhaletkua vaiemennuskumiksi metallista jousilautasta vasten. Onko tämä nyt kuitenkin s80mk2 eikä p2-volvo?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskarit
« Vastaus #8 : 26.04.2022, 13:34:33 »
Se jousen yläpää kyllä menee aika nätisti siihen xc90-kumiin suoraan eikä siellä liiku, en ymmärrä tuon funktiota. Jousen alapäähän sen sijaan laitoin halkaistua puutarhaletkua vaiemennuskumiksi metallista jousilautasta vasten. Onko tämä nyt kuitenkin s80mk2 eikä p2-volvo?
Kyllä tuota myydään kaikkiin näihin saman tuoteperheen Volvoihin (V70, S60, XC90, XC70, S80). Ymmärsin niin, ettei tätä yläpään vaimennuskumia ollut alunperin mukana, mutta lisättiin jossain yhteydessä mukaan ns. Volvon tehtaan korjaussarjana epämääräisten runkoon johtuvien rengasäänien vuoksi. Ei ollut omissa vanhoissa jousissa näitä, mutta laitoin silti, "kun halvalla sain". Vaikea sanoa, että onko niistä yhtään mitään hyötyä.

Sen verran tuosta yläpään lisäkumista vielä, että se on täysin muotoiltu tuohon varsinaiseen ylätukikumiin ja on materiaaliltaan sellaista pehmeää kumia, joten joo, teoriassa varmaan vähän vaimentaa äänen johtumista, mutta enpä sitten tiedä. Vanhoissa autoissa kun on jo sen verran kaikkea ääntä, että saattaa tuollaisen hyöty kadota kokonaan. Itse en ainakaan pysty sanomaan, että oma autoni olisi mitenkään selvästi hiljentynyt iskariremontin jälkeen, mutta onhan se toki aika hankalaa todetakin. Ylipäätään tämän mallinen V70 on mielestäni melko hiljainen, mutta kohta 20 vuotta ikää, niin tuleehan niitä kaikenlaisia pieniä sivuääniä tietenkin.

Se alapään vaimennus on varmasti tärkeä, koska siinä metalli on metallia vasten - ja siinä toimii letku varmaan vähintään yhtä hyvin kuin joku kumilirpuke.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2022, 14:16:22 kirjoittanut renee »

 

Elekma  Autoracing