Minulla on vuosimallin 2000 Volvo S70 2,4-litraisella B5244S -bensakoneella. Lähiaikoina auto on alkanut nykimään ajaessa, ja samalla syttyi moottorin vikavalo. Nykiminen ei ole täysin jatkuvaa; aina hetkellisesti moottori käy ihan normaalisti. Paikallaan ollessa moottori ei meinaa pysyä tyhjäkäynnillä vaan sammuu nopeasti. Nämä ongelmat siis alkavat vasta sitten, kun moottori on lämmennyt. Kylmällä moottorilla käynnissä ei ole mitään poikkeavaa.
Oma vikakoodinlukijani näytti koodit P0335 ja P0336. Vein auton tutkittavaksi korjaamolle. Korjaamolla todettiin seuraavat moottorin ohjausmoduulin vikakoodit:
- 3000 nokka-akselin asentotunnistin
- 3100 kampiakselin asentotunnistin viallinen signaali
- 310A kampiakselin asentotunnistin signaali epätasainen
- 720A yhteys ajonestolaitteeseen
Korjaamolla uusittiin kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistimet. Lisäksi kampi- ja nokka-akselin asentotunnistimien signaalit mitattiin ja jakopään ajoitus tarkastettiin. Käyntihäiriöt eivät kuitenkaan loppuneet. Korjaamolla sanottiin, että he eivät löytäneet itse moottorista mitään vikaa. Tämän perusteella korjaamolla epäiltiin vikaa moottorinohjausyksikössä. Ilmeisesti tällainen vika on kuitenkin todella harvinainen.
Olisiko jollakulla siis ideoita, mikä muu voisi aiheuttaa edellä mainuttuja käyntihäiriöitä ja vikakoodeja? Korjaamon mukaan tuon ecun korjaus ei ole mahdollista. Olisiko mahdollista vaihtaa tilalle ECU jostain toisesta autosta, jossa on sama moottori?