Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 144 -67

  • 249 Vastauksia
  • 36254 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #135 : 03.08.2024, 21:15:54 »
En kyllä osaa sanoa missä mättää  :D Haarukassa ei mielestäni vikaa eikä kuulan päässäkään ole mitään kummallista.

Noin se nyt jokatapauksessa vaikuttaisi toimivan. Haarukan ja aukon etureunan väliin jää arviolta 3cm vielä matkaa kun laakeri ottaa asetelman kynsiin kiinni.

Vähän huono kuva mutta sen verran siitä kai saa selkoa että haarukka minusta ok.


« Viimeksi muokattu: 03.08.2024, 21:19:03 kirjoittanut Juhizz »
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #136 : 03.08.2024, 21:34:18 »
Hyvä että pelaa :)

Tuosta painelaakerin kohdalta se haarukka sit vääntyy, jos väänty.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #137 : 03.08.2024, 21:55:38 »
Toki lopullisen toimivuuden tietää vasta kun saa vaijerin kiinni ja säätöihin  :P

Laitetaas tähän vielä vertailukuva noista laakereista jos joku sattuu olemaan saman tilanteen edessä joskus.


VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #138 : 04.08.2024, 13:15:36 »
https://kauppa.rallybaron.fi/product/902/volvon-m45-m47-kytkimen-pitka-43mm-painelaakeri--erikoisvalmisteinen-ja-kestava
Löysin tämän. Itsellä oli aikoinaan sama ongelma B20 oli vaihdettu B21A moottoriin, M45 laatikolla ja tuo 43mm. pitkä laakeri aiheutti ongelmia.
Ilmeisesti  joku osa eri numerolla. Kytkinhaarukan ja vaijerin väliin kuului kumin pala.

Paikalla eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 615
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #139 : 04.08.2024, 20:45:24 »
Toi vipu mikä sulla on , on "heikoin lenkki " , alkuperäiset taipui ja repesi aika pian ,Volvon päivitetty malli on tällanen ,pokkaus molemmissa reunoissa ja vähän paksumpaa materiaalia


Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #140 : 06.08.2024, 10:37:57 »
Moottori+vaihteisto autossa kiinni. Eilen asentelin paikalleen myös startin, laturin, imupakosarjan+kaasarin sekä vesiletkut  ja jäähdyttimen.

Kohta pääsee kokeilemaan miltä kytkin tuntuu. Kardaani on vielä irti.

Ensikäynnistysöljyksi laitoin nyt Motox 15W40 mineraalit. Vaihteistoon laitan 80w90 GL4.

Jäähdytinnesteeksi meni Motox 50% käyttövalmiit vihreät nesteet. Pakkaskestävyydeksi luvataan -36°.

Kärjettömään odotellaan vielä vaihto-osaa. Jos ei parin päivän sisään kuulu, täytyy kokeilla vielä kärjillä käymään remontin jäljiltä.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2024, 14:15:52 kirjoittanut Juhizz »
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #141 : 07.08.2024, 21:29:38 »
Auto olisi nyt säätöjä ja kardaania vaille valmis.

Käymään (jotenkuten) se on nyt saatu jo sekä kärjillä että kärjettömänä.

Erään paikallisen korjaamoyrittäjän kanssa neuvoteltu. Sanoi että Strömbergin kaasarin saa säädettyä mutta esim ajoituslamppu ei ole kuulemma tarvinnut enää vuosiin  :D
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #142 : 08.08.2024, 08:32:33 »
Onnittelut ensisauhuista O0

Tuo sun Strömppä on helppo säädettävä, kun siellä on pohjassa se ruuvi. Ei tarvita mitään erikoistyökaluja, paitsi tietysti joku seosmittari.

Mä ostin tupla-Su kaasuttimien säätöä varten Colortune testitulpan ja se oli tosi toimiva ja mielenkiintoinen vehje.

Tässä esimerkit omasta säätämisestä.

Seos rikkaalla ja liekki keltainen. Klikkaa kuvaa.


Seos optimaalinen, kun liekki on sininen. Klikkaa kuvaa.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #143 : 08.08.2024, 09:34:34 »
Kiitoksia. Olihan se mukava tunne kun ns omien käsien tuotos toimii taas  :)

Olen yrittänyt tuohon kaasariin saada sitä perusasetusta josta lähteä suuntaan tai toiseen. On kuulemma melko herkkä pienestäkin ruuvin käännöstä  ::)

Löysin jonkun vanhan keskustelun jossa oli saatu Kaasutinexpertiltä sellainen ohje että suutinputken tulisi olla 2,5mm sillan (oletan kurkun alapinnan) tasolla ja siitä sitten pienin liikkein (+/-0,25mm) hakemaan kohtaa jossa moottori käy suunnilleen tasaisesti kun luistia nostaa hieman.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2024, 09:37:14 kirjoittanut Juhizz »
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #144 : 08.08.2024, 09:44:17 »
Siis 2,5mm alapuolella? Tuntuu aika hurjalta, jos ymmärsin oikein. Kokeilisin laittaa suutinputken tasan sen reunan kanssa ja siitä sitten mahdollisesti vähän alas päin?

Tuossa on kohdassa 3:10 aika hyvä selitys.

https://www.youtube.com/watch?v=A2v2-bGsF4Y

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #145 : 08.08.2024, 10:15:12 »
Joo tuon saman löysin myös.

Ymmärsinkö tämän sitten väärin..



VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #146 : 08.08.2024, 13:29:50 »
Luulisi kyllä, että Kaasutinexpertin ohjeisiin voisi luottaa.

Ei mulla ole mitään faktaa mistään, mutta mitä noita olen säätänyt, niin en muista, että se suutinputki olisi ollut noin alhaalla. Varmaan muisti tekee tepposia.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #147 : 08.08.2024, 14:32:34 »
Niin se minustakin kuulostaa oudolta kun monissa muissa "virallisissa" ohjeissa neuvotaan asettamaan tasalle.

Jos tuo perustuu kokemukseen  :D

No, löytyi nyt ainakin selkeää imuvuotoa kaasarin ja imusarjan välistä. Siellä on nyt paperi-lämpöpelti-paperi yhdistelmä. Vaatinee ehkä toiset ohuet paperit ja ehkä liimaa kaveriksi..
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Paikalla eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 615
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #148 : 08.08.2024, 16:12:03 »
Onko kaasarin laippa suora ? ( Taipuu herkästi  liialla kiristämisellä ! )

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Volvo 144 -67
« Vastaus #149 : 08.08.2024, 20:10:35 »
Saattaa olla sekin. Täytyy tarkistella.

Nyt ilmeni sellainenkin että lämmetessään alkaa käymään kai kolmella? Ykkössylinterin tulpanjohdon irroituksella ei tuntunut olevan vaikutusta ja kun kaapelin pään purin niin kierrettävä liitos ei näyttänytkään kovin hyvältä:



Oikealla kakkospytyn vastaava.
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

 

Carcom Oy  Elekma