Kulkukoira  Proturbo

b230fk vauhtipyörä

  • 40 Vastauksia
  • 3974 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
b230fk vauhtipyörä
« : 08.06.2022, 10:05:34 »
Moro, en löytäny tuoretta aihetta tai hyvää vastausta eli:

onko mitään järkeä tämmöseen vaihtaa uutta kaksoismassaa tilalle? Onko ne huonoja uutenakin tai alkaako takkuilemaan (vedättäessä jyrinä ja tärinä, tyhjäkäynnillä kalkatus) nopeastikkin? Autossa perus tonin lastut ja ahdot 0.8 eikä oo tarkoitus ottaa enempää. Perässä  m90 ja kytkin menis samalla uusiksi jos lähen vaihtaan. Ei haluttais alkaa sähläämään pottapyörä muutoksen kanssa kun siitä on niin vaihtelevaa tietoa ja ei ole loputtomiin pääsyä talliin laittamaan autoa.

Toinen juttu voiko tuo kaksoismassa olla osasyyllinen voimansiirron välykseen, esim. kun vaihdetta vaihtaa ja kiekat ei täsmää uudelle vaihteelle niin kytkintä löysätessä joskus tömähtää ikäänkun ottais välystä kiinni ennenku vetää.. ja toki kaasua pumpatesa sama. Nimittäin jos tuo johtuu varmasti muualta niin enpä taia vaivautua vaihtamaan vielä, se kun vituttaa tällä hetkellä eniten  :D

Edit: Olettaen että saan sellaisen uuden käsiini, näyttää että kaikkialla on loppu eikä varmaan tulossakaan. Eli kiinnostaa myös jos on tieto mistä tuommosen sais
« Viimeksi muokattu: 08.06.2022, 12:25:36 kirjoittanut Jöyssi »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6651
  • Global alligator
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #1 : 08.06.2022, 14:22:18 »
Jos laatikon irrottaa niin samallahan sinne jostain hommaa parilla kympillä pottapyörän ja sit laittaa dieselin kytkinpaketin. Ei siinä nyt paljoo sählätä tarvii.
8 pulttia auki, vauhtipyörän vaihto ja pultit kiinni. Kattoo vaan että laittaa potan oikeaan asentoon.

Uusia kaksoismassoja ei taida enää saada, muutospaketteja saa missä tulee kaikki mukana mutta hinta on melko suolanen.

Kyllähän noi kuvailemas oireet niinku kaksoismassaan viittais.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #2 : 08.06.2022, 16:24:20 »
Niin, muualla kun puhutaan että pitää vielä mittailla vanhaa ja uutta pakettia ja sen perusteella tunkea prikkoja johonkin väliin että pelaa, ja mulla kun ei oo koskaan ollut vauhtipyörä tahi kytkinpaketti hyppysissä.. Tässä https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24435.0 kaveri sanoo että tuo paketti lipsuu kilon paineilla joka ei oo kaukana tosta omasta, eli mielummin laittaisin ehkä tuon -763 SRE + pottapyörä + M90 D24 levy setin mutta siinäkin on varmasti omat mittauksensa ja metsästäminen joka osalle erikseen.

Noh, ehkäpä jätän tuon kaksoismassan vielä tuonne jyrräämään ja sitten jos se tai kytkin leviää niin mietin tuota pottapyörää. Tuo kun kuitenkin toimii aivan ajettavasti, vituttaa vain.  ::)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4521
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #3 : 08.06.2022, 16:56:56 »
Oireet kuulostaa kyllä väsyneeltä kaksoismassalta. Kaksoismassaa ei enää saa mistään, ellei tuurilla löydy NOS. Skandix myy bolt on settiä https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankshaft/flywheel-conversion-kit/1052166/ ja KL-racin myy myös suoraan tilalle sopivan teräs vp:n https://shop.klracing.se/sv/artiklar/stalsvanghjul-b230-ersatter-dubbelmassesvanghjul.html
Noilla välttänee shimmauksen. Perus B230 teräsvp tulee vähän halvemmaksi, mutta siinä saa sitten pelata prikoilla tjms.

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #4 : 08.06.2022, 17:29:01 »
Joo kiitos näistä! Laitetaan harkintaan, hinnat on sen verta suolaisia että ei nuita huvikseen lähde ostamaan kun tuo vanha paketti vielä autoa liikuttaa.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #5 : 08.06.2022, 19:05:11 »
Ei niitä prikkoja tarvii pelätä, prikkoja sinne kuulapääpultin alle sillee että ko just koskettaa painelaakeri nii  irrotushaarukka osoittaa suoraan sivulle, vaikka karvanverran keulaan päin.
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #6 : 08.06.2022, 20:27:22 »
Joo, opiskelin tuossa vähän ja näyttää että tuo SRE-763 + d24 m90 levy + pottapyörä setuppi niin kaikki laittaa sen 4mm prikkoja että sillä varmaan pärjäis. Toki ei tuokaan halvaksi tule kun sre maksaa sen 300, levy 180e ja painelaakeri kolmekymppiä, ja siihen jostain metsästää se pottapyörä. Huomattavasti halvempi olisi tuo D24 kytkinpaketti 3000 696 001 joka on vain 242e kokonaisuudessaan ja kaveriksi tarvisi vain vauhtipyörän. Mutta onkohan tosi että sitten saa miettiä luistaako se  :idiot2:

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6651
  • Global alligator
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #7 : 08.06.2022, 20:54:59 »
En usko että luistaa noilla paineilla. Vakio pottapyörä ja 228mm levykin pitää tuon, saattaa alkaa luistamaan jos harrastaa kytkinpommeja. :nohnoh

Sitten jos enempi meinaa koneesta ottaa niin suoraan sre.
Sitten jos vielä enempi niin jousitettu sintterilevy.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #8 : 08.06.2022, 21:10:13 »
Yhden perän laitoin paskaksi ja siihen loppui minun kytkinpommit ;D Pitääpä alkaa metsästämään tuota pottapyörää, koitan päivitellä tähän jos/kun saan jotain tehtyä ja kokeiltua. Kiitokset kaikille jälleen  :P

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #9 : 08.06.2022, 22:56:52 »
En usko että luistaa noilla paineilla. Vakio pottapyörä ja 228mm levykin pitää tuon, saattaa alkaa luistamaan jos harrastaa kytkinpommeja. :nohnoh

Sitten jos enempi meinaa koneesta ottaa niin suoraan sre.
Sitten jos vielä enempi niin jousitettu sintterilevy.
Aivan varmasti deekun vakio kytkinsetti luistaa. En tajua miksi, mutta ne on mitotettu jo lähtiessä aivan limittiin, ne luistaa jo vakiohilppeissä kun pikkusen nostaa ahdonalaista syöttöä. Ei varmasti pidä 0.8bar ahdoilla FT:n perässä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2265
  • Muoviämpäri
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #10 : 08.06.2022, 23:22:08 »
D24 on kuitenkin tehtaaltakin vähemmän vääntöä kun FT:ssä  ::)

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #11 : 09.06.2022, 06:19:43 »
Aijaa  :o Onko sitten muita hyviä vaihtoehtoja, pitääkö hommata jonkun pottapyörä bensaturpon asetelma ja diisselin levy, vai onko tuo sre sit seuraava askel  :(

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6651
  • Global alligator
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #12 : 09.06.2022, 09:14:11 »
Jaa riisselin setti ei kestä. Onneks ei oo ite tarvinnu kokeilla, isot pojat vaan kuuluneet sitä hekumoivan.
No laita se lähes ilmanen pottapyörä ja sre asetelma vaikka vakio potan levyllä, kyllä pitää. Sen voin omasta kokemuksesta sanoa.

Vahvistuu samalla vasemman jalan lihakset kun saa jumppaa, on sen verran jäykempi polkee tuo sre.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jöyssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #13 : 09.06.2022, 10:06:40 »
Joo sinänsä ei ole ongelma sijoittaa vähän tuohon sre:hen jos se on sopivaksi ja toimivaksi jo täällä toettu. Pottapyörän sainkin jo foorumilaiselta sovittua.

En tiedä mikä on tuommosen pottapyörän "vakiolevy", mutta löysin tuota sachs m90 deekun levyä 1862 468 031 aeromotors nimisestä kaupasta hintaan 125€ joka on vielä siedettävä, kun ilmeisesti tämä levy ei ole se heikko lenkki tuossa dieselin kytkimessä? Samasta paikasta nappaisin irrotuslaakerin 3151 189 232, ja sit tuon asetelman mukaan nappaan uudet pultit ja kampuralle elring stefan.

Noilla taitaa päästä jo aika pitkälle, kattelen vielä jos löydän vaihteiston tukikumia, vaihekepin puslia yms mitä näitä on jos nekin vaihtuis samalla.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: b230fk vauhtipyörä
« Vastaus #14 : 09.06.2022, 10:14:05 »
Joo sinänsä ei ole ongelma sijoittaa vähän tuohon sre:hen jos se on sopivaksi ja toimivaksi jo täällä toettu. Pottapyörän sainkin jo foorumilaiselta sovittua.

En tiedä mikä on tuommosen pottapyörän "vakiolevy", mutta löysin tuota sachs m90 deekun levyä 1862 468 031 aeromotors nimisestä kaupasta hintaan 125€ joka on vielä siedettävä, kun ilmeisesti tämä levy ei ole se heikko lenkki tuossa dieselin kytkimessä? Samasta paikasta nappaisin irrotuslaakerin 3151 189 232, ja sit tuon asetelman mukaan nappaan uudet pultit ja kampuralle elring stefan.

Noilla taitaa päästä jo aika pitkälle, kattelen vielä jos löydän vaihteiston tukikumia, vaihekepin puslia yms mitä näitä on jos nekin vaihtuis samalla.

Muokkaus. Ei mitn, sekoilin bensa m90 levyn kanssa.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2022, 10:22:32 kirjoittanut jumo »
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

 

Carcom Oy  Elekma