Nonni...
Katsastus lähestyi, käytin etukäteen päästömittauksessa ja koodien luvussa. Päästöt hienosti rajoissa. Löytyi kaksi vanhaa koodimerkintää, toinen kaasuläpän askelmoottorista ja toinen kampiakselin asentotunnistimen kosketushäiriö. Nämä siis "olleet joskus" korjaamon raportin mukaan, läppähäiriö samaisen raportin mukaan voi olla joku talvinen huurtumisjuttu...

Kerran tuo kyllä nyki oudosti talvella, muuten ei ole ollut mitään. Alkuaikojen sammahtelukin katosi läpän putsauksen myötä. Tuo jälkimmäinen voi olla syyllinen huonoon käynnistymiseen lämpimänä. Silloin tällöin joutuu starttailemaan muutaman kerran ja tauluun tulee tuo jo mainittu "Moottorin teho alentunut". Jos ja kun lähtee kuitenkin käyntiin, niin kaikki toimii normaalisti ja ilmoituskin katoaa hetken päästä. Kuitenkaan mitään koodeja ei jää näkyviin. Yhden ainoan kerran on ajaessa tullut. Rampista kiihdyttäessä löi saman ilmoituksen ja silloin todellakin tehot hävisi. Sammutus ja käynnistys palautti taas tilanteen normaaliksi. Miksei nyt kokeeksi voisi ton anturin vaihtaa, jos sen sieltä jostain löytää... Vähän vierasta tämän valmistajan tekniikka.
Samaisella korjaamokäynnillä pyysin tsekkaamaan etuakseliston väljät. Välillä kuuluu kummaa kolinaa, hitaassa vauhdissa enemmän kuin kovassa. Liittyy kuitenkin tien epätasaisuuksiin. Tuomion mukaan nivelissä ei väljää, mutta iskareiden yläpäät vaihtokunnossa. Selvä. Kaupan kautta ja samana iltana kuskin puoli vaihtoon. Oikea diagnoosi, laakeri aika finaalissa. Uusi paikalleen, mutta kolina ei muuttunut mihinkään. Hä? Tässä kohtaa epäilys kohdistuu iskareihin.
Päätin kuitenkin käyttää katsastuksessa ennen kuin vaihdan toisen. Jos osoittautuu iskarit huonoksi, niin menisi toinen puoli yhdellä purkamisella. Päivä meni melkein pilalle, kun ainut löydös katsastuksessa olikin vain liian ylös suunnattu vasen sumuvalo... Edellä ollut vanha Golfin sohlo taisi viedä mennessään sille päivälle budjetoidut viat

No, vaihdan sen toisen yläpään nyt ensiksi ja sitten mietitään jatkoa. Eihän noi iskarit sinällään pahan kalliit ole ja aika helppo vaihtaa kunhan pultit saa kertaalleen auki.
Mutta, jos kerran nivelet on kunnossa, niin ei kai siihen enää paljon jää mahdollisia kolinapesäkkeitä? Katsastuksen toleransseihin menevä nivelien välys ei kyllä sellaista pauketta ja rutinaa synnytä. Pahimmat kolaukset siis kyllä ihan tuntuu korissa asti. Eikä kyseessä ole vetoakselit, perinteinen rattilinkussa-testi ei anna mitään ääntä. Ja kyllä se liittyy tien monttuihin jne.
Niin, ja seuraavana päivänä tuli uusi ilmoitus ruutuun, "Käynnistys estetty, yritä uudestaan". Muutama yritys, imoitus häipyi ja vehkeet lähti tulille. Mikähän tuokin sitten oli? Joku ajonestoon liittyvä?