Kirjoitellaas tännekkin, kun tuolla jo yli vuos ajeltu ja tänne viimeks kirjoiteltu joskus 5v sitten yhtään mistään.
Elikkä lähtökohta:
Liikkeelle lähdettiin loppuvuodesta 2019, kalsarinsinisestä perus 242 ajoneuvosta, sinisellä kangassisutalla. Ajoneuvo sisälsi penkkiinrepivän tekniikan b19a + m45.
Ajomäärä noin 150tkm, siitä huolimatta joskus huonosti ylimaalattu ikkunoihin asti.
Mitäs sitten?
No ensimmäisenä kunnostettiin auto ihan leimakuntoon ja haettiin ajoaikaa. Sen jälkeen auto dipattiin grafiitinharmaalla listoihin asti, "massarajan nostolta" näyttämään. Todettiin ettei jaksa tapella B19an kanssa, ja pykälien muuttuminen tulossa, ajankohta vaan sille määrittelemätön.
2020 syksy:
B19a ulos konehuoneesta jätelaatikoineen.
Mattamustasta entisestä leppäkylki pitkäkatosta tekniikka ulos, SBO+350.
Mittailua.
Tammi-Helmikuu 2021:
Todettiin että teoriassahan tuo pata tuone sopii, niin ängetään se sinne. Kohtuu pienellä vaivalla se sinne menikin. Sitten pähkäilemään käytännön asioita, laturi tarvitsi siirtää matkustajan puolelle konetta, koska mitään aikomusta ei ollut eikä ole siirtää akkua orggispaikaltaan, mutta jos laturi olis ollu kuskin puolella alkuperäiskannakkeellaan niin se olisi sijainnut noin 1/3 akun tilasta vieden

Moottorin kannakkeisiin käytettiin Volvon orggiskumeja suoraan palkin päällä ja lohkon puoleiset kannakkeet tehtiin itse. Tämä ratkaisu on käytössä havaittu virheeksi kun tuo valurautamöykky liikkuu liikaa sivusuunnassa. Vaihteistontukipalkki on orggis, jossa orggiskumi, alkuperäinen m45 vaihteiston kiinnike sovitettiin 350 kiiinni.
Mites voima sitten eteenpäin kun moottori apulaiteineen konehuoneessa paikoillaan?
D24+M46 kardaaniin etulaipan tilalle 350 sopiva yoke. Tässä taas päästään siihen että 1osainen kardaani olisi parempi, mutta tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon hyllystä saatavilla osilla ylläpitoystävällisyyden takia, koska tämä on meille testiauto 200sarjan v8 swappiin.
Johtotyöt?
Volvon alkuperäiseen tulipeltipistokkeeseen vain johdot oikeassa järjestyksessä.
Jäähdytys?
Automaatti240 orggisjäähdytin, riittää kunhan vesipumpun pyöriminen on varmistettu, tätä jouduimme lisää kehittämäänkin, ensiksi orggispumppu alkoi vuotamaan, hankimme 17mm lyhyemmän mallisen pumpun, koska orggispumpulla jäi niin vähän tilaa jäähdyttimen väliin ettei laturinhihnaa saanut paikalleen irroittamatta jäähdytintä. Uuteen pumppuun oli vain tosi vaikea löytää sopivaa hihnapyörää, siellä kävi muutaman tuhatta kilsaa vinokoneen vp-hihnapyörästä tehty ja muutaman sata kilsaa prvn hihnapyörästä tehty. Jenkeistä vihdoin 2022 keväällä löyty billettipyörät kampuralle ja vplle. Siihen pitempään pumppuun olis löytyny paljon helpommin..mutta.
Auto on muutoskatsastettu tekniikalle ilman ongelmia vappuaattona 2021, ja nyt jo toukokuussa täten ensimmäinen määräaikaiskatsastuskin sen jälkeen. Kuljettajan puolen pakosarjan rakentaminen oli sen verran hankalaa tilanpuutteen takia, että nyt kun jostain sarja halkeillu niin tekisi mieli vaihtaa pakosarjan sijaan koko moottori 5.3litraiseen LS-perheen tuotokseen.
Suorituskykyarvot tällä jätemoottori+jätevaihteisto ja liian lyhyt perä combolla on:
0-100kmh 6.6s
1/4mile 14,9s@149kmh
Käytännössä varttimaililla tulee huippunopeus vastaan.
Etsinnässä onkin pitkänpitkä perä.