Turbovialta kuulostaa ja tällöin kuten Lankku totesi, kone alkaa käymään moottoriöljyllä turbon päästäessä öljyä imupuolelle. Seurauksena öljyn poltosta ja ylikierroksista voi olla hajonnut jakopää tai esim. sulaneet ruiskusuuttimet ym.
Jos itsellä riittää kädet ja taito niin tutkisin alkuun ennen isoa korjaamolaskua:
-Ahtoputki irti imusarjan läpältä. Jos öljyä hyvin runsaasti joka paikassa on turbovika aika selvä.
-Paljonko koneessa öljyä ja onko sen määrä muuttunut viime aikoina?
-Jakopää. Jako kohdillaan hihna + muu ehjää. Pyöritellä konetta muutama kierros tuntuuko normaalilta
-suuttimia irti ja niistä pitäisi näkyä onko kone käynyt liian kuumana.
Pelkkä turbovika ei estä konetta käymästä. Ahtoputki irti pitäisi koneen käydä tyhjäkäyntiä normaalisti ja hiukan kestää kaasutellakkin. Jotain sieltä siis hajonnut muutakin, jos ei käynnisty.
Vikakoodeista 2 viimeistä liittyy asiaan. Imulämmöt käyneet liian korkealla tod.näk. öljyn hallitsemattomasta palamisesta johtuen, sekä moottori ei ole heti sammunut vaikka näin on pyydetty(ecu tai kuljettaja).