Elekma  Autoracing

V60 2015 D4 VEA EGR-vian oireet ja korjaus

  • 1 Vastauksia
  • 5710 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MikaV60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
V60 2015 D4 VEA EGR-vian oireet ja korjaus
« : 18.07.2022, 22:03:11 »
V60 2015 D4 VEA 192000km

Oireet:
-alkoi tuntumaan pieniä nykäisyjä tasakaasulla / cruisella ajaessa, alkoivat pari vuotta sitten ja pahenivat vähitellen.
-auto muuttui pikkuhiljaa tehottomaksi.
-kaasupolkimeen tuli lisää viivettä: liikkeelle lähteminen risteyksistä hidastui ja kaasupolkimen isokin painallus nosti kierrokset pienellä viiveellä, auto ryntäsi liikkeelle.
-kylmällä moottorilla auto hiipui sekunniksi noin 100m ajon jälkeen ja nykäisi (joka kerta).
-moottoria sammutettaessa kuului viimeisellä kierroksella voimakas tsuhh -ääni ja moottori heilahti voimakkaasti sammuessaan.
-nykiminen paheni ns loppua kohden ja lopulta moottorin varoitusvalo syttyi + infotauluun tuli kilpikonna.

Auto meni merkkikorjaamolle vikakoodien lukuun ja siellä vahvistettiin EGR-vika.

Tämän videon ohjeiden avulla poistin EGR-venttiilin ja jäähdytyselementin.
https://www.youtube.com/watch?v=5zz6qefBV08&ab_channel=CarsGuideDIY

Pesin jäähdytyselementin asetonilla ja vaihdoin vanhan tilalle uuden alkuperäisen EGR-venttiilin.

Tunti meni irrottaessa ja 1,5 tuntia takaisin laittaessa.

Marmoritiskillä pelkkä EGR-venttiili maksoi 738e ja tiivisteet noin 60e.

EGR-venttiilistä oli hajonnut solenoidimoottori. Syy hajoamiseen oli tulppamallisen pyöreän venttiilin työntötangon tiivistyksen hajoaminen. Moottori, koukun mallinen rauta ja muovinen suojakotelo olivat ihan noessa ja nokea oli päätynyt todennäköisesti myös solenoidin sisälle, sillä moottoria sai hädin tuskin liikuteltua sormin suurenkaan puhdistuksen jälkeen. Alipaineella toimivat läpät ja tulppamallisen venttiilin työntötanko liikkuivat vapaasti.

Remontin jälkeen kaasuun vastaavuus parani huomattavasti, vääntö palautui entiselleen ja nykäyksiä ei ole tullut yhtään kappaletta lähes 1000km aikana. Lisäksi moottorin heilahdus ja outo ääni loistavat poissaolollaan.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2022, 18:22:14 kirjoittanut MikaV60 »

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • Kasipätkä
Vs: V60 2015 D4 VEA EGR-vian oireet ja korjaus
« Vastaus #1 : 19.07.2022, 01:30:15 »
Ennenkuin joku alkaa mainostaa EGR:n poisohjelmointia, joka vaihtoehto toki sekin, niin kiitos mielenkiintoisesta postauksesta. Taisin jakaa saman tai vastaavan linkin joskus aiemmin, joten mielenkiintoista kuulla, että joku on saanut homman maaliin tuolla tavalla.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

 

Elekma  Autoracing