Milläs sinä ne voimat saat pihalle? Kyllähän "bulkkisoftassakin" otetaan vaihteisto huomioon vaikka sen ohjaukseen ei kajottaisikaan. Harva kai kajoaa.
Kerro ny kun minä en tiiä.
Minun ymmärrys ainaki on tämänlainen:
(lähteitä en jaksa alkaa googlailemaan ja linkkaamaan läpi, joten jokaisen omassa harkinnassa miten nämä infot ottaa)
Jos sulla on ensimmäisen generaation b5254t/b5244t, joista 2.5 on matalapaineturbo suuremmalla puristuksella ja 2.4 korkeapaineturbo (vain XC-mallissa?) Matalemmilla puristuksilla.
Maksimi tehonkesto kevyellä kaasujalalla 300-320 hp auton kunnosta riippuen ja 260-280 hp painavalla kaasujalalla.
Jos awd, heikoin lenkki on kulmavaihde, jonka saa komiasti rikki antamalla kytkinpommia asfaltilla yms rääkkäämällä.
Koneesta porsii ensin veivit, jotka tappaa vääntö. Yleinen nyrkkisääntö on olla antamatta yli 0.7 baria ahtoja, kun kierroksia alle 3500. Tilalle voi toki kytkinrempan yhteydessä vaihtaa b5254t4 veivit ja N-lohkon tilalle RN-lohkon, niin rupeaa kestämään jo pikkasen vääntöä. En myöskään lähtisi ahtamaan yli kiloa, koska sillä saa vaan koneen nakuttamaan puristusten noustessa liian korkeaksi e98:lla, e85:lla voi vielä jonni verran nostaa, mutta siinä meneekin jo pienoismalli 13g vaihtoon, suuttimet, cooleri, yms. tilalle marteliuksella 16t tai 19t downpipeineen 1000 euron luokkaa ihan jees, muut hilppeet mukaan, nii hupsista keikkaa saipa nopeasti +5000 euroa palamaan.
E98 ecr= 12.5
E85 ecr= 14
Esim. Mk1 b5254t
(Puristussuhde = 9.0:1
Vakioahdot = 0.4 bar
Vakio ECR = 10.67
0.55 bar =n. 11.19 ECR
0.7 bar =n. 11.7 ECR
0.85 bar = n. 12.2 ECR
0.9 bar = n. 12.4 ECR
1 bar = n. 12.7 ECR (borderline unsafe/unsafe without tuning)
ECR=effective compression ratio)
Kaikki laskurit toki löytyy netistä, jos vaan osaa hakee. Halpaahan tää ei oo, mut pirun kivaa
