RallyBaron  Samppasport

Alapallojen vaihto 900-srj?

  • 31 Vastauksia
  • 11119 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4218
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #15 : 15.12.2011, 05:16:54 »

Niin, pallojen pulteissa on vaan ehkä 3-4mm molemmissa klappia, ei sillä varmaan 5 astetta enempää tule heittoa... ::)
No eipä ole mulla ollut ongelmia vaikka noita on nyt tullut jokuseen uusittua.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #16 : 15.12.2011, 11:16:49 »
mulla 960:ssä ratti kääntyi n. 5 astetta alapallon vaihdon seurauksena. Niissä rei'issä on sen verta välystä. TRW:n valmiste.

hevonen

  • Vieras
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #17 : 15.12.2011, 12:44:16 »
No kyllähän ne pallot voi vaihtaa ilman säätöjä, ei ongelmia. TVS varmaan tarkoitti että mitkään säädöt eivät kyllä ole parhaalla tahdollakaan kohdillaan pallojen vaihdon jälkeen.
Itse myös olen "muutaman" vaihtanut.

Vaihtakaa alapallot ja mittauttakaa kulmat. Jos ennen vaihtoa on ollut rajoissa, veikkaisin että vaihdon jälkeen ei ole, jos on niin on kyllä hirvee tuuri! Kukin tavallaan.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #18 : 15.12.2011, 12:58:35 »
No eipä ole mulla ollut ongelmia vaikka noita on nyt tullut jokuseen uusittua.
Sulla on sitten aika absoluuttinen säätösilmä jos heittämällä oot saanu sen paikalleen, tuommonen 2mm:kin tekee pallon kohalla meleko dramaattisen heiton ajettavuuteen. Ite vaihtelin S70:iin alapallon(=tukivarsi), auraukset oli renkaasta mitaten toista senttiä poskellaan tuon jälkeen. Ei niillekään varmaan olis mitään kannattanu tehä ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4218
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #19 : 15.12.2011, 21:36:16 »
Sulla on sitten aika absoluuttinen säätösilmä jos heittämällä oot saanu sen paikalleen, tuommonen 2mm:kin tekee pallon kohalla meleko dramaattisen heiton ajettavuuteen. Ite vaihtelin S70:iin alapallon(=tukivarsi), auraukset oli renkaasta mitaten toista senttiä poskellaan tuon jälkeen. Ei niillekään varmaan olis mitään kannattanu tehä ::)
Kuten jo kirjoitin ei mulla ole ollut ongelmia. Miks sun pitää yrittää lietsoa hirmu vääntöä ja sotkea joku etuvetosen alatukivarren vaihto tähän?
Tuohon välys hommaan palaan kun saan kouraani uuden pallon, käyn ihan mittakellolla kokeilemassa välysken niin ei tarvii kenenkään mutuilla.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8104
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #20 : 15.12.2011, 21:50:18 »
Vähissä on ollut ne kerrat jolloin alapallon vaihdon jälkeen ei ois tarvinnut kulmia säätää yhtään, mutta se on eri asia missä säädöissä on ollut ennen vaihtoa...
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #21 : 15.12.2011, 23:45:56 »
Kuten jo kirjoitin ei mulla ole ollut ongelmia. Miks sun pitää yrittää lietsoa hirmu vääntöä ja sotkea joku etuvetosen alatukivarren vaihto tähän?
Tuohon välys hommaan palaan kun saan kouraani uuden pallon, käyn ihan mittakellolla kokeilemassa välysken niin ei tarvii kenenkään mutuilla.
Hyvä niin. Anteeksi että otin sekaan myös esimerkin, jonka piti esittää, että osissa voi keskenään olla eroja. Anteeksi myös, että olen loukannut sinua kertomalla, että noissa 700/900 alapalloissa nyt vaan on tolppaan nähden todella suuri klappi. Anteeksi myös mutuiluni tästä asiasta, kun se vaihtokokemuksesta kertominenkin kuulemma sellaiseksi lasketaan, ja anteeksi että se pahoitti mielesi noin kovasti kun totesin että asiaa ei kannata tehdä niinkuin neuvoit.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #22 : 16.12.2011, 17:41:38 »
Kyllähän ne kulmat on hyvä säädättää, töissä säädetään aina kun vaihdetaan alapalloja ja ei ne kertaakaan ole olleet just kohdallaan vaihdon jälkeen..
940 classic
Amazon -68

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4218
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #23 : 16.12.2011, 21:06:08 »
Hyvä niin. Anteeksi että otin sekaan myös esimerkin, jonka piti esittää, että osissa voi keskenään olla eroja. Anteeksi myös, että olen loukannut sinua kertomalla, että noissa 700/900 alapalloissa nyt vaan on tolppaan nähden todella suuri klappi. Anteeksi myös mutuiluni tästä asiasta, kun se vaihtokokemuksesta kertominenkin kuulemma sellaiseksi lasketaan, ja anteeksi että se pahoitti mielesi noin kovasti kun totesin että asiaa ei kannata tehdä niinkuin neuvoit.
Minä kyllä alunperinkin kirjoitin että pitäsihän ne kulmat säätää, mutta en itse niin tee  ;)


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #24 : 16.12.2011, 21:41:49 »
Minä kyllä alunperinkin kirjoitin että pitäsihän ne kulmat säätää, mutta en itse niin tee  ;)
Tämä haiskahtaa siltä, etä siihen tee:hen tarvii vaan lisätä pari kirjainta osoittamaan eri persoonaa. Perhana! :-[
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #25 : 17.12.2011, 14:28:00 »
 :)
eikä ole alkanut vielä keskustelu siitä, millä pyöräkulmat säädetään oikeasti kohdalleen.

on keppimiehiä ja meitä laser-uskovaisia.

keppimiehet säätää vain aurausta :)

itse en hyväksy muuta, kuin oikean laser-konesäädön.
silloin, kun ei mennä jonkin "toleranssin" mukaan, vaan säädetään juuri kohdalleen.

itse säädätän aina, kun pallukkoja, iskareita tai muita säätöihin mahdolliseti vaikuttavia osia käpistelen irti ja kiinni.
ei kulu renkaiden syrjät tarpeettomasti. ajoon vaikuttaakseen täytyy kulmien olla jo aika paljon pielessä.

kerran toki oli yksi volkkari tiptop-säädöissä, vaikka kaikki nivelet vaihdettiin.
puhdas vahinko se.


Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #26 : 17.12.2011, 17:54:03 »
Tämänkin foorumin autokannasta huomattava osa on kuitenkin vanhoja takavetoisia, joissa muuta säädettävää ei ole, kuin auraus. On allekirjoituksen 940:iinkin tehty lasersuuntaus, kun keppimittauksen perusteella haritusta oli 6mm ja renkaat jouduttiin uusimaan ja samalla kannatti teettää suuntaus rengasliikkeessä. Nyt tiedetään, että camber-kulmat olivat nipin napin toleranssien puitteissa, mutta caster niin pielessä, että se on merkitty tulosteeseen punaisella, mutta eipä sillä tiedolla mitään tee, kun säätömahdollisuutta ei ole. Auraus sen sijaan on kohdallaan, tosin se oli kohdallaan jo ennen mittausta itse suoritetun keppisäädön jäljiltä. ::)

Toki mielelläni teettäisin aina laser-säädön alustan osien vaihdon jälkeen, mutta jos raidetangon pää maksaa sen ~10e, niin vähintään 60 euron säätö joka kerta, kun jotain osaa joutuu vaihtamaan, on aivan liian kallista, kun keppimitallakin saa saman tehtyä riittävän tarkasti.

Monesti olen kuullut kehuttavan, että kyllä laser-säädön saan noin 30 eurolla, mutta kyllä täälläpäin kehdattiin pyytää 90 euroakin hommasta ja 60 euroa oli lopulta halvin tarjous. Kesäaikaan ammattikoulutkin olivat kiinni.

740:n renkaatkin lakkasivat kulumasta ulkoreunastaan keppisäädön jälkeen, eikä 500 euron autoon tullut mieleenkään teettää (pahimmillaan) 100 euron kulmien säätöä.

Mutta lopuksi todettakoon, että säädä, millä säädät, kunhan säädät kulmat niin alapallojen, kuin raidetangon päiden vaihdon jälkeen.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #27 : 17.12.2011, 20:28:53 »
päästiin tässäkin taas vauhtiin  :2funny:
vähä sama asia, kun aletaan öljykeskustelu... tai öljynsuodattimista vääntää...
minusta camber ja caster säätyy kyllä näissäkin. ainakin hivenen. vaatii vähän viitseliäisyyttä. yläpäästä säätyy. ehkäpä viilaakin saa käyttää...
eikä sitä auraustakaan saa kepillä kohdilleen, jos tismalleen oikeaan haluaa.  eriasia on ne yksilöt, jotka vielä milleistä siinä puhuvat...  :)
kolmen vuoden välein säädätettynä maksaa 20 euroa vuotta kohden. ei ne 10 raidetangonpäätkään pitempään kestä. taatusti ovat vaihtokunnossa viimeistään tuon 3v./75 tkm:n jälkeen.


Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #28 : 17.12.2011, 22:38:33 »
Peesaan kyllä Kalle Kyy:tä. Eihän 200/700/900 sarjoisa voi säätää kuin yhtä kulmaa. Alapallonivelen vaihto ei voi vaikuttaa aurauskulmaan kovin paljon koska kiinnityspultin reikä on muistaakseni 8 tai 10 mm ja pallonivelen reikä suunnilleen sama. Ei kai tuossa voi tulla suuria harhoja. Raidetangonpään vaihto on jo vähän herkempi asia.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #29 : 17.12.2011, 22:41:58 »
päästiin tässäkin taas vauhtiin  :2funny:
vähä sama asia, kun aletaan öljykeskustelu... tai öljynsuodattimista vääntää...
minusta camber ja caster säätyy kyllä näissäkin. ainakin hivenen. vaatii vähän viitseliäisyyttä. yläpäästä säätyy. ehkäpä viilaakin saa käyttää...
eikä sitä auraustakaan saa kepillä kohdilleen, jos tismalleen oikeaan haluaa.  eriasia on ne yksilöt, jotka vielä milleistä siinä puhuvat...  :)
kolmen vuoden välein säädätettynä maksaa 20 euroa vuotta kohden. ei ne 10 raidetangonpäätkään pitempään kestä. taatusti ovat vaihtokunnossa viimeistään tuon 3v./75 tkm:n jälkeen.

En nyt ajatellut vääntöön lähteä, mutta... ;D
Toki säätö onnistuu, jos haluaa, mutta miksi haluaisin, kun auto kulkee suoraan ja renkaat kuluvat tasaisesti? Ja kyllä, milleistä puhutaan ja vakiovanteiden kanssa 2mm on 2astetta. Ei siellä rengasliikkeessäkään laser-suuntauslaitteen käyttäjä ala pultinreikiä viilaamaan, vaan toteaa vaan, että säätäömahdollisuutta ei ole :)
Toki joku (sinä?) voi olla niin onnellisessa aemassa, että pääsee itse säätämään autonsa ajan kanssa kunnon laitteilla, mutta omalla kohdalla remontit tehdään pienellä budjetilla, johon ei sovi nelipyöräsuuntaus jokaisen alustanosan vaihdon jälkeen, kun usein voi käydä niin, että ensin vaihdetaan alapallo ja viikko siitä menee raidetangon pää. Sitten iskarit, toinen alapallo, toinen rt-pää jne...
Viimeksi vaihdettiin alapallot ja rt-päät samalla kertaa ja säätö jätettiin tekemättä, myöhemmin huomattiin liika haritus, jonka takia kiireellä vaihdettiin renkaat ja teetettiin 60 euron säätö. Siitä kaksi viikkoa iskarit tuomittiin vaihtoon, jolloin vasta tehty säätö meni hukkkaan.

Ja en muuten ole mitään puukeppiä mittaukseen käyttänyt, vaan metallista valmistettua laitetta, jolla saa tarkan mitan vanteiden kehien väliltä ensin navan takapuolelta ja sitten etupuolelta. Vähän kuin iso tönäri, itseasiassa tönärillä se mitta katsotaankin.
Ja on olemassa myös autoja, joihin säätö laser-laitteilla ei onnistu, esim. vanhat jenkit; milläs kiinnität mittalaitteen takapyörään, joka on piilossa lokarin alla? Kyllä nekin saa suoraan kulkemaan ::)
« Viimeksi muokattu: 17.12.2011, 22:43:54 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo