Eli kyse on ns mustakoppaisesta - Euro 3 koneesta?
Jäin itse miettimään tuota papatusta - jos jarrun painaminen lopettaa sen. Voiko olla että ajossa jokin vuotaa eikä vnt-säätö toimi ainakaan täysin. Otitko turbon siis pois ja avasit? Siipien liikkeet toimi normaalisti? Monesti tällaiseen neuvotaan muutaman kilometrin reippaampaa ajoa pienellä vaihteella mutta jos vika onkin, että imut kuitenkin vuotaa niin ei taida auttaa. Oletko koittanut tukkia sitä toista haaraa imuletkussa, jäisi vain turbon säätö toimimaan?
Tuohon minun turboviestiini tuli linkki https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=134626.0
Oletko katsonut - avaa imupuolen toimintaa ja saattaa antaa jonkun vinkin.
Hei!
Kyllä mustakoppaisesta koneesta kyse.
Joo eli koko pumpulta lähtevän pienemmän letkun alipainejärjestelmä "koeponnistettu" ja ei vuoda mistään. (käsipumpulla alipaine tehty ja mittari kiinni)
Turbo otettu pöydälle, siivet ei jumita mutta ahtimessä pitkittäisvälys->vähän käytetty ahdin tilalle, siitäkin siipien toiminta varmistettu.
Ja yleensähhän tuo koneen papatus loppuu kun tulppaa toisen tai molemmat vuotavista moottorin tukikumeista kun vuotavat tai sitten jarrukello vuotaa (pitäisi suhinan kuulua mutta itsellä ei ainakaan suhise eikä poljin painu lattiaan).
Nyt kokeiltu vielä tulpata egr, ei vaikutusta eikä edes ainakaan heti sytyttänyt vikavaloakaan.
Ilmamassamittarista semmoinen kysymys että missähän hehtaarilla sen arvojen pitäisi liikkua?
Itsellä tyhjäkäynnillä 40kg/h ja vikatilassa täyskaasulla n.200kg/h
Kun vetää kunnolla niin noin 400kg/h.
Ja autoa ei siis ole säästelty kun on ajettu eli aina reippailla kiihdytyksillä ajettu ja matkanopeudetkin olleet reippaita ja kaupunkiajoa ei juurikaan ole ollut.
Itsellä nyt mietinnässä vnt solenoidi, ilmamassamittari tai ahtopaine anturi.
Tuli tuosta ahtopaineista mieleen..
Eli eikös tuo ahtopaine menekkin niin että ahtopainetta näyttää toimiessaan noin 2.2 bar mutta ilmanpainehhan on vähän alle 1bar eli silloin todellinem ahtopainehhan on juurikin tuo 1.3bar. (ainakin näin esimerkiksi maxxecu mittaa)
Kun nyt vikatilassa näyttää ahtoja noin 1.3bar eli todellinen olisi noin 0.4bar.
Kohta loppuu apinalta ymmärrys, taidan vaihtaa vanhaan kunnon esikammiodiisseliin niin loppuu nämä anturiviat.
Ohhoh tulipas taas tekstiä mutta yrittäkää selvää saada..